Facebook Twitter Email Pinterest

Kakko voitti, Salo Suomen mestari

28.08.2010 / Kakko voitti, Salo Suomen mestari

pikkukuva-marko-kakko.jpg

Marko Kakko-Panu Plosila olivat Keravalla nopein pari. Kuva: Marko Mäkinen

Karkkilalainen Juha Salo varmisti Keravan Vartti SM-rallissa ralliautoilun suomenmestaruuden nelivetoisten luokassa SM1. Salo on ottanut korkeimmat SM-pisteet tällä kaudella Rovaniemeltä, Mikkelistä ja Joensuusta. Keravan Vartti SM-rallissa Juha Salo sijoittui lopulta 83 erikoiskoekilometrin jälkeen kakkoseksi, eroa voittaja Marko Kakkoon jäi 9,5 sekuntia.
"Viides suomenmestaruus maistuu oikein makealta", myönsi Salo kisan jälkeen.

"Päivä ei missään tapauksessa ollut helppo. Ensimmäisenä autona oli liukasta reitillä. Pistetilanteen kannalta oli tärkeää ajaa viisaasti mestaruutta ajatellen ja pitää hyvä rytmi päällä, ettei tule virheitä."
"Hyvinkäällä pystymme nyt ajamaan paineettomasti ja katsotaan siellä sitten uudestaan, miten voimasuhteet ovat S2000-luokiteltujen autojen kanssa. "
"Me hävittiin voitto kilpailun ensimmäisellä lenkillä, toiseen kertaan ajetuilla erikoiskokeella meno oli jo helpompaa. Mutta täytyy myöntää, että Kakon ja Miettisen vauhti oli kyllä pienoinen yllätys", jutteli onnellinen tuore mestari.

Koskilainen Marko Kakko hankki kesän kynnyksellä N-ryhmän Mitsubishin tilalle S2000-luokitellun Ford Fiestan, eikä ehtinyt sillä vielä Kouvolan osakisaan mukaan. Kakko haki uuteen autoonsa tuntumaa Viron ralleista sekä Jyväskylän MM-rallista.
"Jyväskylässä pääsimme maaliin ja saimme ajettua niin paljon, että auto istuu nyt käteen oikein mainiosti ja on erittäin hyvä ajettava. Oikea kilpa-auto", kehuu 33-vuotias Kakko, joka ei aiemman ralliuransa aikana ole SM-osakilpailua koskaan aiemmin voittanut.
"Kartturi Panu Plosilan kanssa muutimme hieman nuottejamme. Jätimme aika paljon tavaraa niistä pois ja heti oli paljon helpompi ajaa", tunnusti Kakko.

Marko Kakon voitto ei tullut ylivoimaisesti, vaan koko kisan ajan ennen erikoiskoetta 6 kakkosena ollut Jarkko Miettinen hengitti tiukasti niskaan, pienimmillään ero oli vain 1,1 sekuntia ja suurimmallaankin vain 2,8 sekuntia.
"Viimeinen viiden kierroksen asfalttipyöritys ei ollut minun mieleeni. Samaan aikaan kierroksella oli muitakin, ja jouduin viiden auton letkassa ajamaan omaa vauhtiani hitaammin. Tämä olisi saanut olla vaikkapa kolmen kierroksen mittainen pätkä. Onneksi ei kuitenkaan kisan voitto mennyt tässä", tilitti Kakko, joka oli viimeisellä pätkällä vasta viides 13,4 sekuntia Miettistä hitaamana.

Kun Jarkko Miettinen osui kuudennen erikoiskokeen puolivälin paikkeilla kiveen ja koki rengasrikon, järvenpääläinen putosi tuloksissa neljänneksi.
"Tultiin muutama kilometrin vain vanteella ja hävittiin parikymmentä sekuntia", manasi Miettinen.
Viimeiselle erikoiskokeelle Miettinen pisti kaiken peliin, ja miehelle kirjattiin 11,2 sekunnin pohjat ennen Joonas Lindroosia.
"Olin päättänyt nostaa riskikynnystä selvästi ja yrittää voittaa kisan, sillä voitto minulta tämän kauden sarjasta puuttuu. Täytyy kuitenkin myöntää, että aamulla jännitti aika lailla ennen kisaa, joten alku oli hieman nihkeämpää. Rengasrikko pilasi sitten mahdollisuuteni voittoon ja tiputtiin peräti neljänneksi. Onneksi viimeinen pätkä toi pykälällä parannuksen", kommentoi Miettinen, joka jäi Salosta lopulta 1,6 sekuntia.

Jämsäläinen Joonas Lindroos onnistui Miettisen rengasrikon myötä nousemaan kisassa ensin kolmanneksi, mutta Miettinen otti paikkansa takaisin viimeisen pätkän pohja-ajalla. Viimeisellä, kokonaan asfaltilla ajetulla, 7,5 kilometrin mittaisella pätkällä Miettinen paineli menemään sen verran reippaasti, että meni Lindroosista ohi 1,6 sekunnilla.
"Jyväskylän kaadon jälkeen ajaminen on jäänyt autoremontin vuoksi niin vähiin, että nyt en saanut oikein parasta itsestäni irti", myönsi Joonas Lindroos, joka otti silti napakan otteen SM-hopeasta.

Kosti Katajamäki oli pisteissä kakkosena ennen Keravan kisaa, mutta ennen ensimmäistä erikoiskoetta jalasjärveläinen joutui heittämään pyyhkeen kehään, eikä ollut mukana pistejahdissa enää. Autosta rikkoontui takaperä, takapyörät jämähtivät liikkumattomiksi, ja peli oli sillä selvä.
"Nyt harmittaa ihan vietävästi, kaiken piti olla kunnossa. Lähdin tosissani metsästämään hyviä pisteitä ja yrittämään pienentää piste-eroa Saloon, mutta ei näköjään tämäkään vuosi ollut minun vuoteni", jutteli pettynyt mies vain 20 kilometrin ajon jälkeen.

SM-hopea- ja -pronssimitalista käydään Hyvinkäällä vielä tiukkaa kisaa, sillä himmeämpien mitalien kohtalo ratkaistaan Hyvinkäällä tasapisteissä olevien Lindroosin, Katajamäen ja Miettisen sekä Ari Vihavaisen ja Kakon kesken.

SM1-luokan SM-pistetilanne 6/7 jälkeen:
1. Juha Salo Mitsubishi 97
2. Joonas Lindroos Subaru 60
3. Kosti Katajamäki Mitsubishi 60
4. Jarkko Miettinen Skoda 60
5. Ari Vihavainen Mitsubishi 44
6. Marko Kakko Ford 38

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa