Facebook Twitter Email Pinterest

Ralli SM puhuttaa kuskeja ja kylänmiehiä

16.09.2010 / Ralli SM puhuttaa kuskeja ja kylänmiehiä

Ralli SM AKK-Motorsport ja Ralli SM -sarjan promoottori AKK Sports Oy avasivat viime viikon lopulla keskustelun sarjan mahdollisista sääntömuutoksista tulevalle kaudelle. Avauksella oli toivottu vaikutus, sillä keskustelu on ollut runsasta ja mielipiteitä joka lähtöön.

Keskusteluissa on esitetty vahvoja kannanottoja N-ryhmän autojen säilyttämisestä teknisesti nykyisellään, sen sijaan, että lähdettäisiin vapauttamaan niiden rakentelua FIN R 4WD -sääntöjen mukaisesti. Tähän olisi käytännössä tultu FIN R:n siirtyessä SM1-luokkaan.

Liiton perusteena N-ryhmän teknisten sääntöjen vapauttamiselle nimenomaan SM-sarjan puitteissa oli huoli N-ryhmän autojen tulevaisuudesta. FIA on jo useita vuosia tuonut pienemmissä kuutiotilavuusluokissa vahvasti esiin R-luokiteltuja autoja, ja nyt samantyyppistä R4-säännöstöä ollaan luomassa myös nelivetoisille turboautoille. Esityksessä R4-autot perustuvat luokiteltuihin osiin, joten autojen hinta voi olla varsin kallis.

Isoja N-ryhmän autoja valmistaa kaksi autonvalmistajaa: Mitsubishi ja Subaru. Mitsubishi on jo aiemmin tänä vuonna ilmoittanut, että Evo X jää viimeiseksi luokiteltavaksi N-ryhmän Lanceriksi - toki maailmahan voi aina muuttua. Subaru puolestaan on viime aikoina vahvasti liputtanut R4:n puolesta. Näin ollen puhtaat N-ryhmäläiset todellakin ovat katoavaa kansanperinnettä, josta meillä on siis ollut varmaa tietoa, toisin kuin jotkut ovat esittäneet.

Nykyisen taloudellisen tilanteen vallitessa on selvää, että uudet R4-autot tulevat olemaan useimmille liian kalliita. Samasta syystä taloudellisinta lienee kuitenkin pysyä nykyisessä N-ryhmässä, ja jättää niin tekninen säännöstö kuin sarjan luokkien sporttisäännöstökin ennalleen. Kaudelle 2011 lähdetään siis samoista asetelmista kuin tähänkin vuoteen.

Liitto ja sarjapromoottori haluavat tässä kohtaa kiittää kaikki sarjaan ilmoittautuneita kuljettajia mielipiteistään, ja toivovat, että nyt avattu keskusteluyhteys pidetään auki myös tulevan kauden aikana. Näin pääsemme ensi vuonna jo varhaisessa vaiheessa yhdessä pohtimaan, mikä on sarjan tulevaisuuden kannalta paras suunta tekniikan ja luokkien suhteen.

Lisätiedot:
lajipäällikkö Henrik Frank, etu.suku@autourheilu.fi, 040 534 9977
lajipäällikkö Jari Saario, etu.suku@autourheilu.fi, 0400 677 930
projektijohtaja Kai Tarkiainen, etu.suku@autourheilu.fi, 040 846 6766

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa