Facebook Twitter Email Pinterest

SM-mitalistit selvitetty kaudelta 2010

26.09.2010 / SM-mitalistit selvitetty kaudelta 2010

Ralli SM

Juha Salo tiedettiin nelivetoisten SM1-luokan Suomen mestariksi jo Keravan, Ralli SM -sarjan viimeistä edellisen osakisan jälkeen. Hyvinkäällä SM-hopea- ja pronssimitalista käytiin vielä kiivasta taistelua. Jarkko Miettinen oli ensimmäisen päivän päättyessä vielä vahvimmin kiinni SM-hopeamitalissa, mutta sunnuntaiaamun ensimmäinen pätkä muutti kaiken. Miettisen auton voimansiirtoon tuli ongelmia, ja keravalaisen oli pakko keskeyttää. Tässä vaiheessa Lindroosin tilanne SM-hopemitalin suhteen parani huomattavasti.

Kosti Katajamäen kisassa oli ongelmia jo lauantaista lähtien, eikä Katajamäki enää uskaltanut mitaliakaan odottaa.
"Jotain mystistä ongelmaa on autossa. Emme tarkkaan tiedä, missä vika on emmekä tietenkään saa sitä korjattua. Auto on tosi vaikea ajaa, mutta koetetaan nyt kerätä jotain pisteitä, että jos vaikka pronssille yllettäisiin", manasi Katajamäki sunnuntaina aamupäivän huoltoon ajaessaan.

Katajamäen ongelmallinen kisa sai kuin saikin hienon päätöksen, mutta Lindroosin teknisten ongelmien myötä. Katajamäki nousi kisassa kakkoseksi ja sittenkin SM-hopealle, mikä on varmasti hieno päätös kaudelle.
"Tosi vaikea kisa oli. Auto oli niin vaikea ja hankala ajettava, että oikein itteänikin välillä pelotti. Nyt on kuitenkin hieno fiilis, ja kun lopetan tähän urani, tämä oli sentään kohtuullisen hyvä kilpailu", paljasti Katajamäki.

Huollon jälkeen viimeistä edellisellä erikoiskokeella kovia koki seuraavaksi Joonas Lindroos, jolta rikkoutui rengas.
"Kymmenen kilsaa jouduin ajamaan tyhjällä renkaalla. Jälkeenpäin ajatellen olisi ollut viisasta vaihtaa rengas, mutta ei sitä siinä osannut asiaa oikein miettiä", kertasi Lindroos.
Rengasrikon seurauksena tapahtunut jarruputken rikkoutuminen esti Lindroosin täysipainoisen ajamisen myös viimeisellä erikoiskokeella, joten Lindroos putosi tuloksissa viidenneksi asti, ja samalla SM-pronssille.
"Käsijarrulla jouduin jarruttamaan, ei ollut mitään muuta konstia vauhtia hiljentää. Ei siinä täysipainoisesti pystynyt ajamaan", Lindroos harmitteli hävittyään kahdella viimeisellä pätkällä reilusti yli kolme minuuttia.

"Kaiken kaikkiaan SM-pronssikin kyllä tyydyttää. Ensimmäinen kausi nelivetoisten luokassa, joten mitali lämmittää kyllä. Alkukausi meni teknisten ongelmien kanssa hieman alakanttiin, mutta loppukaudella vauhti riitti hyvin näinkin kovatasoisessa joukossa", myönsi viimevuotinen sekä SM2-luokan että Nuorten Suomen mestari.

Ari Vihavaisenkin kisa sen kuin parani vanhetessaan. Eilen lauantaina mies oli aivan varma keskeyttämisestään, sillä kytkinsylinteri oli rikki eikä varaosaa mukana.
"Kanssakilpailijan Mattias Thermannin huollosta antoivat meille sylinterin, mistä suuri kiitos heille. Vaikka Katajamäki ohitti meidät vielä lopussa, on kisan kolmas sija hieno juttu kauden päätteeksi ", selvitti mäntyharjulainen.
Vihavaisella oli hienon hienot mahdollisuudet nousta jopa SM-pronssille, mutta se olisi hyvän sijoituksen lisäksi vaatinut Kosti Katajamäen keskeyttämisen.

SM2-luokassa dramatiikkaa riitti

SM2-luokan kovin kärkipari oli tänä viikonloppuna Esapekka Lappi ja Marko Mänty, jotka vuorottelivat luokan johdossa koko viikonlopun ajan. Lappi johti yötauolla 19,5 sekuntia ennen Mäntyä, mutta aamun ensimmäisillä erikoiskokeilla tilanne taas muuttui.
"Kaasuläppä hajosi, ja jouduttiin ajamaan ihan pintakaasulla, että yleensä päästiin tauolle asti", manasi Lappi.

Lapin ongelmien vuoksi Mänty onnistui repäisemään sunnuntaiaamuna kahdella huoltotaukoa edeltävällä pätkällä 36,4 sekunnin eron Lappiin. Tuollaisen eron kiinni ajaminen ei olisi ollut mitenkään helppo juttu, mutta Lapin perässä viimeistä edelliselle erikoiskokeelle ajanut Mänty näki Lapin hylkäykseen johtaneet tapahtumat "aitiopaikalta". Lappi joutui tekemään remonttia AT-asemalla, minkä säännöt kieltävät.
"Auto sammui siinä lähdössä, oli vain pakko yrittää tehdä jotain. Emme tajunneet, että olisi pitänyt työntää auto ensin pois AT-asemalta", myönsi pettynyt Lappi.

Marko Mänty päätteli tämän nähtyään, ettei täysillä tarvitse enää ajaa.
"Tiesimme, että hylkäys on odotettavissa, joten heivasimme vauhtia kahdella viimeisellä erikoiskokeella", myönsi Mänty, joka voitti kisan parin minuutin erolla lopulta Jukka Korhoseen.

SM2-luokan suomenmestaruuden oli varmistanut jo Kouvolan kisassa kesäkuun puolessa välissä Kalle Pinomäki, joka keskeytti Hyvinkäällä lauantaina, eikä näin ollen pystynyt ottamaan niin sanottua "täyspottia", eli voittoa kaikista osakisoista.

Lapin kilpailusuorituksen hylkääminen piti Jukka Korhosen edelleen SM-sarjan kakkosena ja nilsiäläinen otti SM-hopeaa. Kaikesta huolimatta Esapekka Lapin pisteet riittivät SM2-luokan SM-pronssiiin. Lisäksi Lappi saa Nuorten suomenmestaruussarjasta vielä SM-hopeankin.
"Tavoitteena ei vielä tänä ensimmäisenä SM2-kautena ollut mitali, mutta nyt se onneksi kuitenkin tuli, hylkäyksestä huolimatta", pohti Esapekka Lappi kisan jälkeen.

SM2-luokan sisällä ajettavassa nuorten suomenmestaruuskamppailussa tilanne kääntyi pikkuhiljaa Andreas Ambergin eduksi. Vaikka vielä iltatulosten jälkeen näytti, ettei neljäntenä ollut Amberg sittenkään yllä mestaruuteen, oli tilanne sunnuntain aamupäivän huoltotauolla jo parantunut huomattavasti. Amberg oli noussut jo toiseksi, mutta Atte Alanen oli vain kolmen sekunnin päässä. Alanen meni Ambergista ohi, mutta kolmas sija siis riitti mestaruuteen. Esapekka Lapin hylkäyksen myötä Amberg nousi lopuksi vielä yhdellä pykälällä nuorten kakkoseksi. Jaro Kinnusen edellisen illan sijoitus toisena vaihtui teknisten ongemien vuoksi maalissa lopulta nuorten kolmanteen sijaan.

Nuorten suomenmestaruudesta ajavat SM2-luokan kuljettajat, jotka kauden aikana täyttävät enintään 25 vuotta.

Tiimien Suomen mestaruuden vei Team Mitsubishi Ralliart Finland ennen Tommi Mäkinen Racingia.

SM-PISTETILANNE 7/7

SM1-luokka
1. Juha Salo Mitsubishi 119 pistettä
2. Kosti Katajamäki Mitsubishi 78 pistettä
3. Joonas Lindroos Subaru 70 pistettä
4. Jarkko Miettinen Skoda 60 pistettä
5. Ari Vihavainen Mitsubishi 59 pistettä

SM2-luokka
1. Kalle Pinomäki Renault 118 pistettä
2. Jukka Korhonen Honda 81 pistettä
3. Esapekka Lappi Honda 62 pistettä
4. Andreas Amberg Honda 61 pistettä
5. Marko Mänty Honda 52 pistettä

NUORET
1. Andreas Amberg Honda 94 pistettä
2. Esapekka Lappi Honda 66 pistettä
3. Jaro Kinnunen Honda 55 pistettä

TIIMIT
1. Team Mitsubishi Ralliart Finland 133 pistettä
2. Tommi Mäkinen Racing 109 pistettä
3. Skoda Fabia RS Rally Team 68 pistettä

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa