Facebook Twitter Email Pinterest

Arctic Lapland Rallissa 2011 pitkiä erikoiskokeita

14.10.2010 / Arctic Lapland Rallissa 2011 pitkiä erikoiskokeita

pieni-sm-ketomaki.jpg

Ralli SM -sarjan 2011 aloittaa tuttuun tapaan Arctic Lapland Ralli Rovaniemellä tammikuun viimeisenä viikonloppuna. Viimevuotiseen tapaan samana viikonloppuna ajetaan sarjan ensimmäinen ja toinen osakilpailu, joista siis jaetaan erilliset SM-pisteet.
SM1-luokkien ja Suomi Cupin lisäksi kilpailussa ajavat 2011-luokitellut WRC-autot sekä historicit ja A-juniorit.

Arctic Lapland Ralli 2011 tarjoaa runsaasti haastetta kilpailijoille, sillä vaikka rallissa on vain 10 erikoiskoetta, on niiden yhteispituus noin 226 kilometriä.
"Kolmeen kertaan ajettava Mäntyvaaran raviradan pätkä on kolmisen kilometriä, mutta kaikki muut suunnilleen 30-kilometrisiä, ja kisan kruunaa vielä viimeinen, Ristilammin pätkä, jolla on pituutta peräti 46 kilometriä", kertoo Heikki Poranen.

Poranen kertoo, että aika moni erikoiskoe ajetaan nyt toiseen suuntaan kuin aiemmin ja uutena mukaan on jälleen tullut Nampavaaran erikoiskoe, joka ajetaan kisan kolmantena pätkänä perjantaina ja on 30 kilometriä pitkä.
"Vanhoilla kuskeilla nousee varmaan niskakarvat pystyyn Nampavaaraa muistellessaan. Sitä kutsuttiin ennen Raatteen tieksi, ja sellainenhan se onkin", naurahtaa Poranen.

Tunnetusti lumi- ja keliolosuhteista riippuen joillain erikoiskokeilla saattaa tulla ongelmia hitaampien kuljettajien ohittamisessa, mutta Porasen mielestä tätä ongelmaa ei enää ole viimeisellä erikoiskokeella.
"Ensinnäkin siellä on runsaasti ohitusmahdollisuuksia, sillä paikkoja, jossa voi antaa tietä, löytyy runsaasti. Tie on erittäin hyvä ja kovapohjainen, mutta pätkän luonne vaihtuu moneen kertaan. Töitä saavat kuljettajat täällä tehdä oikein kunnolla."

"Loppuvaiheessa kisaa ei juurikaan enää muuten kuin teknisen syyn tai ulosajon vuoksi kukaan saa edellä menevää kiinni. Erothan on jo aika lailla selvitetty edellisillä erikoiskokeilla", pähkäilee Poranen.

Arctic Lapland Ralli alkaa perjantaina 28. tammikuuta kello 12.00. Perjantaina ajetaan viisi erikoiskoetta yhteispituudeltaan noin 100 kilometriä, ja kilpailijat tulevat yötauolle Rovaniemelle noin kello 21. Lauantaina ralli jatkuu kello 8, minkä jälkeen ajetaan toiset viisi erikoiskoetta. Maaliin ensimmäiset kilpailijat saapuvat noin kello 16.45 alkaen. Kumpanakin päivänä kilpailijat käyvät huoltoparkissa kahdesti.

Ensi vuonna kilpailijoiden on tankattava autonsa normaalilla 98-polttoaineella reitin varrella tarkasti nimetyillä huoltoasemilla. Arcticissa tankkaukset tapahtuvat Kielijupossa erikoiskokeen 3 jälkeen sekä lauantaina Vanttauskoskella ennen erikoiskoetta 7.
"Kilpailijoiden on hyvä selvittää jo hyvissä ajoin oman autonsa turvatankin vaatimat tankkaustoimenpiteet, jotta kisan aikana kaikki sujuu aikataulun mukaisesti", ohjeistaa Poranen jo tässä vaiheessa.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa