Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Eskelisellä oli tilanteita

06.03.2011 / Mikko Eskelisellä oli tilanteita

Jyväskyläläinen Mikko Eskelinen täytti tapahtumarikkaassa Kouvolan ympäristössä ajetussa SM-rallissa yhtä vaille kaikki tavoitteensa. Kolmannen pikataipaleen loppuosalla sattunut kova sisämutkan kivenisku oli jättää leikin kesken ja viikon verran jyllännyt kova virus-flunssa vaikutti kuljettajan keskittymiskykyyn.
"Ensimmäisellä pikataipaleella tulin nypyn ylitykseen noin 150 km/h vauhdista ja pelästyin pahasti, kun muutama katsoja seisoi keskellä tietä. Onneksi he ymmärsivät heittäytyä hankeen, ja vakavasta tilanteesta selvittiin säikähdyksellä. Silti alitajuntaani jäi muhimaan tuo karmiva tilanne ja keskittyminen pahasti herpaantui. Ehkäpä siksi tein pienen ajovirheen kolmannella pikataipaleella ja tiukassa oikealle kääntyvässä mutkassa ahnehdin liikaa sillä seurauksella, että kartanlukijan puoleinen rengas osui kiveen ja koko eturipustus vetoakseleineen hajosi siihen paikkaan. Onni onnettomuudessa oli se, että huoltoon oli vain lyhyt matka, Eskelinen kertoo.

"Tykkimäen huoltoalueella PrintSport Racingin henkilökunta teki upeaa työtä ja annetun huoltoajan puitteissa korjasi ralliautoni jälleen toimintakuntoiseksi. Tavoitteeni oli ajaa rallin viimeiselle yleisöerikoiskokeelle pohja-aika, mutta tällä kertaa se jäi vain tasan yhden sekunnin päähän. Vain kolme kilpakumppania ajoi erikoiskokeen minua nopeammin, joten jälleen kerran koin onnistumisen mielihyvää rata-autoilua paljolti muistuttavalla pyörityksellä", Eskelinen jatkaa.

"Koko rallia edeltäneen viikon tutkin tiedonkeruun tuottamaa dataa ja katsoin aikaisempien kilpailujen incar -videoita. Nyt Kouvolan SM-rallissa pystyin parantamaan ajosuoritustani niillä osa-alueilla missä ennen tein virheitä ja sitä kautta sain erikoiskoeaikojani paremmiksi. Valitettavasti jylläävä kova flunssa söi keskittymistäni enkä ihan päässyt sille tasolle mitä olin ennen rallia ajatellut. Silti olen tyytyväinen SM-pistepussin karttumiseen ja viimeisen pikataipaleen neljänneksi nopeimpaan erikoiskoeaikaan", Eskelinen tuumaili.

Ralliautoilun SM-sarja jää nyt reilun kahden kuukauden kevättauolle. Viides ja samalla ensimmäinen soralla ajettava osakilpailu ajetaan toukokuussa Hämeenlinnassa. Mikon kesän rallikuviot ratkeavat kun neuvottelut GT3-autojen EM-sarjasta saadaan maaliin.

Lopputulokset SM O.K. Auto ralli, Kouvola 5.3.2011, SM1-luokka:
1. Juha Salo & Marko Salminen, Mitsubishi Lancer Evolution X RS, 42:47,5
2. Matti Rantanen & Mikko Lukka, Peugeot 207 S2000, +9,1 sek
3. Jarkko Nikara & Petri Nikara, Mitsubishi Lancer Evolution IX, +11,5 sek
---
10. Mikko Eskelinen & Arto Kapanen, +2:48,0 sek

Ralliautoilun SM-sarjan epävirallinen pistetilanne 4/7 osakilpailua:
1. Juha Salo, 67 pistettä
2. Joonas Lindroos, 52 pistettä
3. Janne Tuohino, 48 pistettä
---
9. Mikko Eskelinen, 9 pistettä

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa