Facebook Twitter Email Pinterest

Ari Vihavainen yllätysvoittaja

11.06.2011 / Ari Vihavainen yllätysvoittaja

p-sm-vihavainen.jpg

Mäntyharjulainen Ari Vihavainen otti yllätysvoiton Lapuan SM-rallista, jossa ei dramatiikkaakaan puuttunut. Lapuan POPPankki SM-ralli oli vaikea kilpailu. Erittäin helteiset olosuhteet ja pitkät, yli 20-kilometriset neljä pikataivalta oli liikaa melkoiselle joukolle suomenmestaruudesta taisteleville kuljettajille.

Lapuan osakisa lähti kulkemaan kaksikon Matti Rantanen ja Juha Salon tahdissa. Rantanen otti vanhan "sotaratsunsa" Mitsubishin käyttöön S2000-luokitellun Peugeot-kokeilun jälkeen ja heti alkoi tulla tulosta. Vanajanlinnan kakkossija oli parantumassa Lapualla vielä pykälällä, kun Rantanen tehtaili pohja-ajat kolmelle ensimmäiselle erikoiskokeelle. Juha Salo jäi Rantaselle ykkösellä 1,4 sekuntia ja kakkosella 6,1. Erikoiskokeelta 3 Salo kirjautti vielä ek-ajan, mutta maali-at:lla pysähtyessään Salon auto leimahti tuleen ja paloi täysin.
"Aivan totaalin tuho tuli", kertasi Salo.
"Mitään ei autosta jäänyt jäljelle. Ennakkoon aivan pieni outo ääni kuului, mutta en osannut arvata tällaista tapahtuvan, kun maaliin hiljennettiin. Sammutuskalustoa oli pätkän päässä, mutta olisi tarvittu järeämpiä vehkeitä. "

Myös Matti Rantanen, joka tuli maaliin erikoiskokeella kolmantena autona, tyhjensi oman sammuttimen sisällön avuksi.
"Täytyy nyt yrittää vielä saada lainaksi uusi sammutinkin joltain keskeyttäneeltä ennen kuin voimme jatkaa kisaa vielä viimeiselle pätkälle. Ja sitä paitsi meillä meinasi bensakin loppua tuonne kolmoselle, onneksi tankkauspiste oli heti pätkän jälkeen", paljasti Rantanen ennen huoltoalueelle ajamistaan.

Kolmen erikoiskokeen jälkeen Rantanen johti kisaa 8,7 sekunnilla. Puolisen tuntia kestäneen huoltotauon aikana Rantasen auto huollettiin ja lammilaisen oli tarkoitus vielä viimeinen pätkä ajaa maltilla ja ilman virheitä, jotta päivän ehdoton tavoite, kilpailun voitto, tulisi saavutettua. Tänään ei kuitenkaan ollut Rantasenkaan päivä, kilpailu oli pakko keskeyttää huollon poistumis-AT-asemalla.
"Siinä huomattiin, että bensatankki vuoti. Ei ollut mitään järkeä lähteä viimeiselle pätkälle, sillä oli olemassa suuri riski, että minunkin autoni syttyisi palamaan", kertasi pettynyt Rantanen, joka myönsi avoimesti, että nyt potuttaa oikein raskaasti.

Rantasen ja Salon keskeytyksen jälkeen Ari Vihavainen nousi johtoon, Riku Tahko ja Joonas Lindroos olisivat myös mukana palkintokorokepaikoista taistelemassa.
Jämsäläinen Joonas Lindroos harmitteli päivän mittaan, että yritystä oli ollut ihan liikaa koko kisan aikana.
"On spinnattu, on ajettu lippusiiman alle, ei ole tullut oikein mitään, kovasti on ajo tökkinyt tänään", kertasi Lindroos toisessa huollossa.

Viimeiselle erikoiskokeelle Lindroos sai kuitenkin maltettua ja täräytti 6,2 sekunnin pohjat ennen Riku Tahkoa, joten Lindroos nousi kakkoseksi ohi Tahkon. Lindroos kuittaa näin toiseksi korkeimmat SM-pisteet, joten mies nousi nyt vain yhden pisteen päähän vielä ennen viimeistä osakisaa johtavaa Juha Saloa. Sittenkin viimeiseen osakisaan Keravalla jää todellinen titaanien taistelu Suomen mestaruudesta.

Ari Vihavainen tiesi tilanteen tarkkaan ja varmisti, ettei isoja virheitä viimeiselle sattuisi.
"Taidettiin ajaa niin kuin mummoa kirkkoon vietäisiin, kaikki pahat kivet ja kannot yritettiin kiertää. Toivottiin, ettei hävittäisi liikaa, vaan johtoasema sitten pitäisi loppuun saakka", kertasi Vihavainen.

Vihavainen on tunnettu ollut vuosien ajan huimapäisyydestään ja ilmeisesti vielä nämä pohjanmaalaiset, kovavauhtiset tiet olivat mäntyharjulaiselle mieleen.
"Täytyy myöntää, että onhan se rämäpäisyys jonkinlainen tavaramerkki meikäläisellä ollut. Olen aina tykännyt siitä, mitä kovempaa ajetaan."
"Mutta on tässä osansa silläkin, että kartturini Antti Piira on nyt päässyt hyvin nuotinluvusta kiinni, ja kun täällä tiet olivat riittävän selkeäpiirteisiä, onnistuimme yhdessä erittäin hyvin tänään."

Vihavainen voitti viimeksi vuonna 2007 Kouvolassa Focuksella, minkä jälkeen on tasaisesti ajanut 5-10 nippuun.
"Hieno fiilis on nyt, eipä meitä vanhoja herroja kovin usein voittajana palkintopalleilla olla enää viime aikoina nähty", naureskeli Vihavainen, joka voitti 5,3 sekunnilla ennen Lindroosia.

Riku Tahko ei täysin tyytyväinen päiväänsä ollut, mutta kolmas sija tyydyttänee varmasti, vaikka muiden epäonnenkin kautta.
"Kyllä meillekin matkan varrella sattui kaikenalaista; käytiin pellolla, mentiin leveäksi ja muuta. Ajo ei missään tapauksessa ollut virheetöntä. Autossa on lisäksi jokin mystinen elektroniikkaongelma, joka vaikeuttaa ajamista todella paljon. Siellä ei nyt kisan aikana voitu tehdä mitään", kertasi Tahko.

Joni Nikko, joka ei tänä vuonna osallistu SM-sarjaan, sijoittui neljänneksi, mutta viidenneksi ajanut Jussi Tiippana nappaa neljänneksi korkeimmat SM-pisteet. Ralli SM -sarjalaisista Mikko Lehessaari oli kuudes ja Mikko Eskelinen 8:s, Kari Ali-Rantala 9:s ja Kari Hämäläinen otti 10:nnen sijan ja viimeisen SM-pisteen.

Tuloksia:
1) Ari Vihavainen-Antti Piira Heinolan UA/Satakunnan UA Mitsubishi 48.40,0; 2) Joonas Lindroos-Pasi Kilpeläinen ESRC/EspUA Subaru + 5,3; 3) Riku Tahko-Markus Soininen EspUA Mitsubishi + 9,8; 4) Joni Nikko-Aki Suutarinen Laihian UA Mitsubishi + 40,1; 5) Jussi Tiippana-Henri Arpiainen Mikkelin UA Mitsubishi + 1.05,1; 6) Mikko Lehessaari-Lassi Hartikainen Hyvinkään UA/Teekkarien AK Subaru + 1.11,2; 7) Antti Lahtinen-Tommi Alkula Lapuan UA/Nokian UA Mitsubishi + 1.15,3; 8) Mikko Eskelinen-Arto Kapanen Jyväskylän UA/Petäjäveden UA Mitsubishi + 2.02,3; 9) Kari Ali-Rantala-Jukka Toivonen Riihimäen UA Skoda + 2.56,0; 10) Kari Hämäläinen-Aulis Ahonen Turun Ua/Mikkelin UA Ford + 3.17,3

SM-pistetilanne 6/7 osakisan jälkeen:
1) Juha Salo 79 pistettä; 2) Joonas Lindroos 78; 3) Ari Vihavainen 47; 4) Janne Tuohino KR-Team Ford 47; 5) Jarkko Nikara Saarijärven UA Mitsubishi 44; 6) Riku Tahko 34; 7) Jussi Tiippana 30; 8) Matti Rantanen Lammin UA Peugeot/Mitsubishi 28; 9) Kari Ali-Rantala 28; 10) Mikko Lehessaari 20 pistettä.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa