Facebook Twitter Email Pinterest

PrintSport vankisti kolmattta sijaansa tiimikisassa

15.06.2011 / PrintSport vankisti kolmattta sijaansa tiimikisassa

Kesäkuun toisena lauantaina Lapualla ajetussa ralliautoilun SM-sarjan kuudennessa osakilpailussa PrintSport Racingin kuljettajat Mikko Eskelinen ja Kari Hämäläinen kotiuttivat kolmanneksi korkeimmat tiimipisteet. Niiden ja Juha Salon dramaattisen keskeytyksen vuoksi PrintSport vankisti SM-sarjan tiimien kolmatta sijaa ja nousi kuuden pisteen päähän Salon Team
Mitsubishi Ralliart Finlandista.

Menestyksen vastapainona neljän erikoiskokeen ja noin 100 erikoiskoekilometrin mittaisen rallin saldona oli myös paha pettymys, kun SM2-luokan kärkimies Esapekka Lappi lipesi ladulta ja Ville Hautamäki kärsi jarrumurheiden lisäksi matkan päättäneestä
moottorin venttiiliviasta.

PrintSport Racingin tiimipäällikkö Eero Räikkösellä oli maalilipulla kaksijakoiset fiilikset.
"Huippunopea ja alati kääntyilevä tiestö aiheutti murheita kuljettajillemme. Mikko Eskelinen tuskasteli jarrutuspaikkojen kanssa,
Kari Hämäläinen totutteli Super2000 -ralliautonsa maksiminopeuksiin, Esa-Pekka Lappi heilahti puskaan ja Ville Hautamäki sekä Mika Turkki kärsivät autojensa teknisistä murheista. Lisäksi kun SM1-luokan kärkimies Juha Salon auto täystuhoutui bensatankin suunnalta lähteneessä palossa, eivät fiilikset edelleenkään ole parhaimmat mahdolliset", kiteytti Räikkönen paahtavassa helteessä ajetun kilpailun jälkeen.

Askelmerkit hukassa

Jyväskyläläinen rata-autoilun tuplamestari ja hallitseva ralliautoilun Suomi Cup -mestari Mikko Eskelinen starttasi kovin odotuksin kuluvan kilpailukauden ensimmäiseen soraralliinsa. Asfaltin erikoismies ei koko kilpailun aikana löytänyt jarrutuspaikoilleen sopivia askelmerkkejä ja se näkyi suoritustasossa. Lisäksi avauserikoiskokeella sattunut nuottivirhe pakotti Eskelisen ja kartanlukija Arto Kapasen kyntöhommiin. SM1-luokan kahdeksas sija ei ollut Eskelisen asettamien tavoitteiden mukainen.
"Vaikka jarrutuspaikan missauksen vuoksi pellolla tehty sakkolenkki söi sekunteja, oli siitä huolimatta Eskelisen kokonaisvauhti pykälää parempaa kuin talven osakilpailuissa. Ennen Suomen MM-rallia keskitymme testityöhön ja siihen, että hänen ajamisensa saataisiin määrätietoisemmaksi ja rohkeammaksi myös osuuksilla, missä on jatkuvasti kääntyviä mutkia. Muuten Mikon ajaminen on todella rauhallista ja hän erinomaisesti osaa hyödyntää turboahdetun nelivetoisen ralliautomme suorituskyvyn", Räikkönen kertoo.

Ahneutta ajolinjassa

Edellisessä SM-osakilpailussa erikoiskokeen lähtöviivalle juuttunut ja siitä hylkäyksen kokenut pieksämäkeläinen Esapekka Lappi starttasi "huuhtomaan kultaa", mutta jo ensimmäisellä erikoiskokeella käteen jäi vain kasa rikkinäisiä Citroen C2R2 Max -ralliauton osia. Liian ahne ajolinja kostautui nopean oikean mutkan lopussa, kun tie loppui kesken ja kilpuri sukelsi vatukkoon.
"Samassa mutkassa vain muutama minuutti myöhemmin tapahtui jälleen, kun mitalitaistelussa myös ollut Jaro Kinnunen pyöräytti ralliautonsa keskeytyskuntoon. Mutka ei sinänsä ollut mitenkään paha, mutta sitä pystyi leikkaamaan niin paljon, että viitosvaihteella ajettaessa tie kävi nopeasti ahtaaksi. Onneksi Esapekan ralliauto ei kaatunut ja nyt selvitään korin oikaisulla sekä rikkoontuneiden moottorin osien vaihtamisella, Räikkönen kertoo.

"Harmillisesti toinen perättäinen keskeytys johti siihen, että moninkertainen rallimestari Kalle Pinomäki nousi SM-pisteissä Esapekan ohi ja starttaa viimeiseen osakilpailuun 15 pisteen karkumatkalla. Kuten nyt taas huomattiin, voi ralliautoilussa tapahtua mitä vain ja siten viimeisen osakilpailun maalilipulle saakka Esapekalla on mahdollisuudet saavuttaa SM-sarjan kirkkain mitali. Nyt kuitenkin laitetaan Esapekan kilpakampe kuntoon ja aletaan keskittyä Suomen MM-rallia varten", Räikkönen tsemppaa
suojattiaan.

Jarrut ja tekniikka vauhdin surmana

Vaikka alajärveläisen Ville Hautamäen kohtalona oli kärsiä kiehuvista jarrunesteistä ja rikki menneistä jarrutiivisteistä, oli hän silti
kolmannen pikataipaleen jälkeen SM2-luokan pronssisella sijalla. Valitettavasti tärkeät SM-pisteet karkasivat kanssakilpailijoiden taskuun , kun venttiilivian seurauksena auto hyytyi viimeisen pikataipaleen lähtöviivalle. Samalla Hautamäki putosi SM-pisteissä neljänneksi, mutta edelleen omaa silti mahdollisuudet kaikenvärisiin mitaleihin.

Nestettä kohden - yksi auto vielä vapaana!

Toisen kilpailunsa modernilla Ford Fiesta S2000 -ralliautolla ajanut Kari Hämäläinen sai Lapualla pitkän oppimäärän kurssin
rajoitinta vasten ajamisesta, kun huippunopeat erikoiskokeet pitivät auton moottorin kierrosluvun tasaisesti maksimissa. Kari ajoi riskittömästi ja kilpailun kuluessa petrasi vauhtiaan Suomen MM-ralli ajatuskuplissaan. Lukuun ottamatta toisella pikataipaleella siimoitusten alle sattunutta ajovirhettä hän ajoi kokemukseensa nähden hyvän suorituksen ja saalisti jälleen mukavasti SM-pisteitä.

Heinäkuun viimeisenä viikonloppuna Jyväskylässä ajettavassa Suomen MM-rallissa PrintSport Racingin huoltopilttuusta löytyy tällä hetkellä viiden kuljettajan armada.
"Esapekka Lappi, Tomi Tukiainen, Jani Salomaa, Mikko Eskelinen ja Kari Hämäläinen tulevat jälleen nautiskelemaan useasti koko MM-sarjan parhaimmaksi valitusta rallista. Mikäli vauhtijalkaasi kutittaa, nyt nopeat liikkeet ovat näyttäviä, sillä meillä on vielä yksi N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evo 9 vapaana", Räikkönen markkinoi.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa