Facebook Twitter Email Pinterest

Ralli SM 2013: Tekniikassa tapahtuu

18.11.2012 / Ralli SM 2013: Tekniikassa tapahtuu

Ralli SM -sarjaan hyväksyttävien autojen tekniikkasäännöt uudistuvat tulevalle kaudelle. Uusia autotyyppejä hyväksytään mukaan niin neliveto- kuin kaksivetoluokkiin. Tekniikkalajiryhmän puheenjohtaja Olli Toivonen avaa aihetta tarkemmin tulevassa AKK-Motorsportin jäsenlehdessä, mutta alla aiheesta lyhyesti näin sarjasääntöjen julkistamisen kunniaksi.

Nelivetoluokkaan tulee ensi kaudelle muutoksia, tekniikan näkökulmasta katsottuna. Suurin on FIN R4WD -sääntömuutos, joka on perusteluineen julkaistu AKK:n tiedotteena 9.11.2012. Sääntöjen verkkoversiossa ei tätä vielä ehditty huomioida, mutta painettuun versioon se on tulossa. FIN R 4WD -sääntö kattaa myös kaikki N-ryhmän kansalliset lisäykset, mukaan lukien 35 mm kuristin.

Viime kaudella N-ryhmässä käytössä oli kansallisella erivapautuksella kuristimen sisähalkaisijan suurin sallittu mitta 34 millimetriä. Nyt se muuttuu näillä autoilla FIN R 4WD:ssä 35 millimetriin. Tällä halutaan tarjota mahdollisuus säilyttää auto moottorinsa osalta muuten N-ryhmän luokitukset täyttävänä ja näin ollen helposti kansainvälisiin kilpailuihin muutettavana, mutta kuitenkin kilpailukykyisempänä FIN R 4WD -säännön mukaan moottoriltaan viritettyihin "kilpasisariinsa" verrattuna. FIN R 4WD:ssä on jo aiemmin ajettu autoilla, jotka moottorinsa ja painonsa eli käytännön suorituskykynsä puolesta vastaavat täysin N-ryhmän autoja ja sama 35 mm kuristinkoko sallitaan myös näissä autoissa. Tällöin on edelleen mahdollista ajaa suhteelliselta kilpailukyvyltään tasapuolisessa asemassa olevalla "kansallisella" autolla ja käyttää edullisempia, esim. vanhentuneiden luokitusten mukaisia osia.

Muuten säännön henki on se, että kaikki nelivetoautot tarkastetaan mahdolliseen loppukatsastukseen joutuessaan FIN R 4WD:n mukaan. Jos loppukatsastuksessa tavataan auto, jossa on käytetty 35 mm:n kuristinta, mutta silti hyödynnetty FIN R 4WD:n moottorisääntöä tai auton paino eli ylitä sen N-ryhmän luokituspainoa, saattaa sanktio olla melkoinen. R4:n kuristin on FIN R 4WD:n moottorisäännön mukaan34 milliä, joka vastaa osapuilleen R4:n N-ryhmäläistä alempaa luokituspainoa. R4 voidaan kuitenkin varustaa FIN R 4WD:n mukaisella viritetyllä moottorilla, jolloin sen suorituskyky saadaan tehokkaimpien FIN R 4WD autojen kanssa samalle tasolle ja käytännön painokin on samaa luokkaa, vaikka FIN R 4WD:n minimipaino on R4:ä alempi.

"Yleisön pyynnöstä" tullaan ensi kaudella näkemään jälleen SM-mitaleista taistelemassa menneiden vuosien huippukalustoa eli WRC-autot tekevät paluun Ralli SM -sarjaan. Ihan kaikkia ei kuitenkaan mukaan huolita, vaan ainoastaan hieman vanhemmat WRC:t eli viimeistään 31.12.2002 luokitellut autot tuohon samaan päivämäärään tehdyillä lisäluokituksilla. Näidenkin joukkoon mahtuu monta mielenkiintoista kilpuria, kuten molemmat Toyota Corollan versiot, pari ensimmäistä versiota Mitsubishi Lancer WRC:stä, Subaru Imprezaa, Ford Focuksia ym. Ennen kuin ryntää moista hankkimaan, kannattaa varmistua, että auton saa järkevillä kustannuksilla muutettua pumppubensalla toimivaksi. Polttoaineen suhteen ei ole mitään erivapauksia luvassa.

Mielenkiintoinen lisäys sarjan autolistaan on myös aivan uutukainen FIA R5. Tämän Super 2000:n korvaajan ensimmäiset testivideotkin taitavat olla vielä näkemättä, mutta optimistisesti haluaisimme ajatella, että moisen laitteen joku vielä tulevalla kaudella taluttaa lähtöviivalle Suomessakin. N-ryhmän ollessa hiipumassa mitä uusien autojen luokitteluun tulee ja Super 2000 luokittelumahdollisuuden päättyessä, tulee tämä FIA R5 korvaamaan lähivuosina kansainvälisellä puolella MM-sarjan oheisluokkien nelivetokaluston, samoin kuin EM- ja monien muiden kansainvälisten sarjojen nelivetokaluston.

Myös autonvalmistajat ovat ottaneet R5:n tervetulleena uudistuksena. Oman kalustonsa ovat julkistaneet jo ainakin PSA-yhtymän Citroën ja Peugeot, tähän joukkoon ovat varmuudella tulossa myös ainakin Ford ja Skoda. Toivottavasti auton hinta saadaan autonvalmistajien tuella ja kansainvälisen puolen innostuksella järkevälle tasolle, ainakin muutaman vuoden tähtäimellä.

Naftaa tankkiin?

Kaksivetoisten näkyvin tekninen uudistus on se, että sarjasääntöihin on kirjattu dieselautojen käyttömahdollisuus luokassa SM2. Tällaisia autoja ei Suomessa varmasti montaa ole, mutta silloin tällöin niitä on nähty Neste Oil Rallissa, joten miksei SM-sarjassakin. Hieman erikoisemman auton tuominen sarjaan saattaa avata kilpailijalle aivan uusia mahdollisuuksia yhteistyökumppaneiden ja median kiinnostuksen herättämiseen.

Jäämme siis mielenkiinnolla odottamaan millaisia laitteita talutetaan viivalle, kun kausi tammikuun lopulla Arctic Lapland Rallyssa alkaa.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa