Facebook Twitter Email Pinterest

Henri Haapamäellä onnistunut testi Walesin MM-ralliin

28.10.2014 / Henri Haapamäellä onnistunut testi Walesin MM-ralliin

pojat copy.jpg

Henri Haapamäki (vas.) ja Marko Salminen olivat tyytyväisiä Walesin testin jälkeen.

Kesällä Suomen Neste Oil MM-rallissa säväyttänyt ja Citroën C2 -mallilla luokkansa ja kaksivetoisten autojen ylivoimaiseen voittoon ajanut Henri Haapamäki valmistautui Walesin MM-ralliin ajamalla kartanlukijansa Marko Salmisen kanssa kaksi päivää testiä Englannissa. Hannu´s Rally Teamia edustava kaksikko starttaa marraskuun puolivälissä ajettavaan kauden viimeiseen MM-osakilpailuun Autosport Technologyn rakentamalla Citroën DS3 R3T -autolla ja tarjoaa revanssia MM-sarjaa kiertäville WRC3-luokan kuljettajille.

Haapamäen käytössä oleva auto on nopeampi ja luokkaa isompi kuin Jyväskylässä. Walesissa on kuitenkin uusia haasteita ja kisaan startataan puhtaalta pöydältä. Sade, sumu, muta, lieju ja joskus lumikin ovat elementtejä, jotka antavat oman lisänsä kilpailun pääsääntöisesti kapeille, joskin paikoin kovavauhtisille teille. Haapamäki sanoo, että pienetkin virheet kostautuvat herkästi, mutta liika varominenkin pudottaa kilpailijan kärkivauhdista.
- Ensimmäinen testipäivä ajettiin Walters Arenan monimuotoisilla teillä. Autossa oli hieman totuttelemista, mutta nopeasti se istui käteen ja päästiin keskittymään oleelliseen eli ajolinjoihin, jarrutuksiin ja hakemaan pidon rajoja. Viimeiseksi testitieksi valitulla viiden kilometrin osuudella eivät ajat parantuneet ensimmäisen vedon jälkeen kuin pari sekuntia ja ne alkoivat lopulta pysyä puolen sekunnin sisällä toisistaan. Se kertoo, että kisassa tarvittava marssivauhti alkoi löytyä jo ensimmäisenä testipäivänä.

Toisena päivänä suomalaiskaksikko siirtyi Higginsin Rally Centeriin, jossa he pääsivät ajamaan niin lähellä Walesin rallin tietyyppiä kuin se on mahdollista. Legendaarinen Hafren Sweet Lambin erikoiskoe olisi näkynyt testitielle, ellei pikku kukkulaa olisi ollut välissä. Sääkin suosi ja sadekuurot kastelivat tien vähän väliä liukkaaksi juuri oikealla tavalla.
- Citroënissa on aivan uskomattoman hyvä alusta ja se on tavallaan helppo ajettava. Alussa hieman jännitti mennä mutaisella tiellä kuutosvaihteella yli puolentoistasadan kyydillä liejusta liukkaisiin mutkiin, mutta pian siinä unohtui niin vauhti kuin liukkauskin. Rallissa on ajatuksen oltava kokonaan tekemisessä, jos siinä muuta mietiskelee, löytää itsensä puskasta ennen kuin huomaakaan.

Marko Salminen on istunut Citroën DS3:n kyydissä paljon jo aiemminkin. Onhan mies Britannian mestarikin viime vuodelta, kun kyytiä vastaavalla autolla tarjosi Jukka Korhonen. Markon mukaan Henri löysi hänelle tyypillisen rennon ja rohkean ajon erittäin nopeasti.
- Vauhti tuntui todella hyvältä, joskin aivan kisan alussa vielä ollaan oppimiskäyrän nousevalla osalla. Henkka aloittaa yleensä erittäin hyvin, joten tästä huolimatta uskon, että olemme erikoiskokeiden kärkikahinoissa mukana heti alusta alkaen.

Testipäivät olivat pitkiä ja kilometrejä kertyi lähes 300, mikä on melkein puolet koko SM-sarjan erikoiskoekilometreistä. Kun kisaa edeltävänä maanantaina pääsee vielä ajamaan P3-kuljettajien testit, on kaksikko Haapamäki-Salminen valmis taistelemaan vaikka WRC3-luokan voitosta.

Tiimipäällikkö Hannu Lehessaari muistuttaa, että juuri tätä varten Walesin MM-ralliin menossa ollaankin, sillä ainakin sään puolesta parempia ja edullisempia turistikohteita löytyisi muualtakin.
- Meidän ei tarvitse voittaaksemme olla kuin muita parempi, mutta muiden pitää voiton viedäkseen olla myös meitä parempia.

Walesin MM-rallilla, joka aiemmin tunnettiin RAC-rallina, on vahvat suomalaisperinteet 1960-luvulta alkaen. Kaikki 1960-1980-lukujen isot suomalaisnimet ovat voittaneet Walesissa. Mukana on nytkin kaksi aiempaa suomalaisvoittajaa eli Jari-Matti Latvala (2011 ja 2012) ja Mikko Hirvonen (2007). Mikä kauden päätteeksi istuisi paremmin kuin suomalaisvoitto kaikissa kolmessa WRC -luokassa?

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa