Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo rallin SM-sarjaan Peugeot 208 T16 R5 -ralliautolla

19.02.2015 / Juha Salo rallin SM-sarjaan Peugeot 208 T16 R5 -ralliautolla

saloracing_press1.jpeg

Rallin kahdeksankertainen Suomen mestari Juha Salo ja kartanlukija Marko Salminen esittelevät viikonloppuna ajettavassa Mikkelin SM-rallissa ensimmäisenä Suomessa Peugeot Sportin valmistaman R5-luokan nelivetoisen Peugeot 208 T16 -ralliauton. Salo tavoittelee rallin yhdeksättä Suomen mestaruutta muun muassa Peugeotin maahantuojan Maan Auto Oy:n kanssa.

Moninkertainen rallin Suomen mestari Juha Salo kääntää ajajaurallaan uuden lehden, kun huomenna perjantaina ja lauantaina karkkilalainen esittelee Mikkelissä ajettavassa SM Vaakuna-rallissa uuden Peugeot 208 T15 R5-ralliauton. Rallin SM-sarjassa tuotantoautoihin pohjautuvilla ralliautoilla ajaneelle Salolle autonvaihdos toi mukanaan uuden haasteen.

- Kysymyksessä on täysin erilainen projekti, joka avaa itselleni uusia ovia ja mahdollisuuksia sekä tuo virtaa ja lisämotivaatiota lisämestaruuksien saavuttamiseen. Näyttöhalut ovat kovat, Salo myöntää.

Salo on testannut uutta Peugeotia kolmen päivän ajan neljällä eri tyyppisellä testitiellä. Kaksi ensimmäistä testipäivää Salo ajoi ennalta tutuilla teillä, viimeisen päivän hänelle tuntemattomalla testitiellä.

- Kysymyksessä on aito kilpa-auto ja ison autotehtaan kilpaosaston suunnittelema kokonaisuus, jossa jokainen yksityiskohta on huolellisesti suunniteltu. Peugeot tuntuu äärettömän ketterältä ajaa, autossa istutaan lähes taka-akselin päällä ja tuulilasi on kaukana edessä, joten sekin tuo omia uusia haasteita ajamiseen.

- Viimeisenä testipäivänä fiilis ratin takana oli jo todella hyvä: ajaminen oli hemmetin hauskaa ja kaikki tuntui todella hyvältä. Oikean ajotavan oppiminen ottaa aina aikansa. Ja on turha ajatella, että auto olisi jo nyt sataprosenttisesti ajotyylilleni sopiva. Hyvä se on ja olen kokemuksiini ja ajotuntumaan erittäin tyytyväinen, Salo paljastaa.

Salo kertoo, että Peugeotin 1,6-litran turbomoottori jaksaa vetää ja vääntää uskomattoman hienosti ja myös auton keveys ja jousitus on tehnyt häneen vaikutuksen.

- Luotan itseeni ja kalustooni. Uskon, että olemme heti tulevana viikonloppuna valmiina taistelemaan yleiskilpailun voitosta ja sen myötä SM1-luokan Suomen mestaruudesta.

- Rallin SM-sarjan lisäksi ajan tänä vuonna varmuudella joko heinäkuun 17.-19. päivä Virossa R5-autoilla ajettavan rallin Euroopan mestaruusosakilpailun tai kahta viikkoa myöhemmin Suomen MM-rallin Jyväskylässä. Myös laajempi kansainvälinen ohjelma on yhä mahdollinen.

Maahantuojatiiminä takaisin mestaruuskantaan

Yhdeksän vuoden tauon jälkeen myös Peugeotin maahantuoja Maan Auto Oy palaa takaisin rallin SM-sarjaan. Salo on uuden maahantuojatiimin ainoa edustaja.

- Peugeotin rallihistoria meillä ja maailmalla on upea. On hienoa edustaa pitkän autourheiluperinteen omaavaa brändiä, jonka tekninen osaaminen on kiistatonta. Peugeotin edellisestä Suomen mestaruudesta on yhdeksän vuotta. Mestaruuden ajaminen on ainoa syy, miksi olen lajissa mukana. Mielestäni nyt on oikea aika palauttaa Peugeot mestaruuskantaan.

Salon ja Peugeot-maahantuojan yhteistyön taustalla on laajempi kokonaisuus kuin rallien kautta saatava näkyvyys.

- Juha ja pirteän näköinen Peugeot 208 T16 ovat näytteillä kilpailupaikkakunnilla ennen ralleja maaliskuun SM-kilpailusta alkaen. Juha myös tulee toimimaan markkinointitapahtumissamme myös jälleenmyyjien luona, valottaa sopimuksen kattavuutta Maan Auto Oy:n Peugeot- myynti- ja markkinointipäällikkö Nicklas Fuchs.

- Juha Salo on ainoa kuljettaja, jonka kanssa teemme yhteistyötä rallin suhteen. Hänen meriittinsä puhuvat puolestaan, ja lisäksi hänen tapansa hoitaa ja kehittää yhteiskumppanisuhteita kelpaavat esimerkiksi kenelle tahansa urheilijalle, Fuchs sanoo.

Mikä on R5-ralliauto?

- Voimassa olevien kansainvälisten rallisääntöjen mukaan nykyaikaisilla WRC-autoilla ei saa ajaa alueellisissa mestaruussarjoissa, kuten Euroopan mestaruusralleissa. Rallin MM-sarjassa WRC-autot ajavat luokassa WRC1 ja R5-autot puolestaan luokassa WRC2.

- Uuden R5-luokan auton käyttö- ja hankintakustannuksia on pyritty hillitsemään, määräämällä autolle asfalttirallivarustuksessa 180 000 euron maksimihinta. Tähän on päästy säätämällä R5-auton komponenteille suurin sallittu myyntihinta, joten R5-autojen käyttökulut tulevat myös olemaan helpommin hallinnassa kuin aikaisempien huippuryhmien autojen.

- R5-luokan auto on teknisiltä säännöiltään nykyisten WRC-auton pikkuveli. Moottorina käytetään samaa polttonesteen suorasuihkutuksella varustettuna turboahdettua 1,6-litran voimanlähdettä, mutta sen käyttämää ilmamäärää on R5-autossa rajoitettu WRC-autoja enemmän. Tuloksena R5- auton suurin teho on 280 hevosvoimaa, eli noin 50 hevosvoimaa WRC-autoa vähemmän.

- Molempien ryhmien autot ovat nelivetoisia. R5-autossa vaihteita on viisi, WRC-autossa kuusi. R5-autossa vaihteita vaihdetaan vaihdekeppiä käyttäen, WRC-autoissa on hydraulisesti tai sähköllä toimiva vaihteensiirto, jossa vaihteita valitaan ohjauspyörään asennetuista vaihteenvalitsimista käsin. Myös R5-auton aerodynamiikkaa on rajoitettu WRC-autoihin verrattuna. Molempien autoryhmien autojen minimipaino on sama 1230 kg.

TEKNIIKKAA - PEUGEOT 208 T16

Moottori: Malli EP6 CDT, nelisylinterinen turbomoottori edessä poikittain, 16-venttiiliä, Magnetti Marellin polttoaineen suorasuihkutus. Moottorin kierrosluku rajoitettu 7 500 r/min.

Kuutiotilavuus (cm3): 1598

Teho (hv): 280/6000 r/min.

Vääntö (Nm): 400/2500 r/min.

Voimansiirto: Kiinteä neliveto, mekaanisesti lukittavat etu- ja takatasauspyörästöt, viisivaihteinen sekventaalivaihteisto, kaksilevykytkin.

Jousitus: Edessä ja takana McPherson-joustintuet.

Jarrut: Edessä ja takana jäähdytetyt Alcon-levyjarrut, levyn halkaisija soralla 300 mm. Nelimäntäiset jarrusylinterit.

Ohjaus: Hydraulisesti tehostettu ohjaus.

Renkaat: Soralla 215/65 x 15", vanne 7" x 15".

Mitat (mm): Pituus 3962, leveys 1820, akseliväli 2560.

Minimipaino (kg): 1230

PEUGEOTILLA SAAVUTETUT RALLIN SUOMEN MESTARUUDET:

1959 Esko Keinänen Peugeot 403

1988 Sampsa Junnila Peugeot 205 GTI 1900

2000 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2002 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2003 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2004 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

2005 Kosti Katajamäki Peugeot 206 WRC

2006 Sebastian Lindholm Peugeot 206 WRC

Teksti ja kuva: Marko Mäkinen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa