Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

15.03.2006 / Jukka Ketomäki

Maaliskuun toinen viikonloppu oli pakokaasuntäyteinen Laukaassa ajetussa SM Peurunka rallissa. Jukka Ketomäki oli tuttuun tapaan taistelemassa SM rallisarjan ja Subaru Challengen pisteistä.

- Olemme tehneet pitkin talvea pieniä viilauksia auton ajettavuuteen ja saimme kunnon vaihteiston tähän kisaan. Oletin testien perusteella vauhtimme kasvaneen, mutta emme olleet varmoja miten paljon nopeampia olisimme kisatilanteessa, sillä se on aina vähän eri juttu, Ketomäki pohti.

Lauantain kilpailu oli monisävyinen Ketomäelle. -Kamppailimme koko päivän rengasvalintojen ja pidon kanssa. Ajo itsessään sujui ilman suurempia virheitä, mutta kolmos- nelossija oli nyt se mistä pystyimme kamppailemaan. Menetimme aikaa muutamissa tilanteissa, mutta montaa sekuntia niissä ei palanut.
Kokeilimme vähän kaikkea ja teimme mm. rengaskokeiluja, jotka toisilla pätkillä toimivat ja toisilla eivät.

Taistelu oli tiukkaa koko päivä ja viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäessä olimme vielä neljäntenä, mutta viimeisellä Lankamaan erikoiskokeella auto vähän haukkasi penkkaa. Perä vain luisti liikaa sivulle ja etupyörät humpsahtivat ojaan. Aikaa paloi puolisen minuuttia ja taistelu oli siinä. Matkaa maaliin oli jäljellä enää kilometrin verran, kuudennelle sijalle päätynyt Jukka toteaa.

- Erot ovat pieniä ja meillä oli tosi tiukka kisa koko päivän. Viimeisen pätkän lipsahdus ei sinällään edes harmita, sillä meidän ainoa vaihtoehto oli yrittää täysillä. Silloin kun yritys on tapissa, voi käydä näin ja se on tämän lajin suola, tiukasta kilpailusta nauttinut Ketomäki kertoi kisan jälkeen.

Tuskin oli Ketomäen Subarun moottori ennättänyt edes jäähtyä kunnolla, kun se jo käynnistettiin Keuruun SM Rallisprintiin.
- Kisa oli odotetun tiukka ja Ketomäki jäi voitosta ainoastaan 0,09 sekuntia. SM sarjan johtopaikkaa puolustanut ylistarolainen oli mietteliäs. -Auto ei ollut ihan yhtä terävässä kunnossa tänä viikonloppuna, mitä se oli Lapualla.
Oireet viittaisivat vähän turbopuolelle. Kumpikaan kierros ei ollut aivan täydellinen ja muutahan herkkä laji ei tarvitsekaan. Tulos oli sikäli hyvä että sijoituin toiseksi, mutta voittoonkin olisi taas ollut mahdollisuudet.

Kokonaisuudessaan talvikausi on ollut hieno. Olemme urakoineet kolme SM-rallia, yhden MM-rallin ja kaksi SM-rallisprinttiä. Subaru on luotettava auto ja on toiminut hienosti kaikki ajamamme kilpailut, Ketomäki päättää.


Subaru Challenge
www.subaru.fi/challenge

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa