Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo

07.09.2006 / Juha Salo

Tulevana viikonloppuna Uusikaupunki toimii perinteikkäästi semifinaalinäyttämönä, kun rallin SM-sarja etenee kohti kauden loppuhuipentumaa. Toiseksi viimeisessä osakilpailussa on jaettavana jälleen tukku mestaruuspisteitä Suomen ralliparhaimmistolle. Isossa N-ryhmässä suurimman pistepotin saalistajaksi ilmoittautuu laaja kuljettajarintama joukossaan myös ryhmän hallitseva suomenmestari Juha Salo. Salo on kartturinsa Mika Stenbergin kanssa matkassa sarjajohtajana kuuden pisteen turvin.

Viimeiseltä neljältä vuodelta autokunnalla Salo-Stenberg on varsinaissuomalaisilta ralliteiltä saldona kolme voittoa ja yksi kakkossija. Kaksikko starttaa myös lauantaina kartuttamaan voittotiliään. Nelinkertainen rallimestari saakin pitää kaasujalan suorana, sillä Mitsubishi Ralliart Finland -tiimikaveri Jari Ketomaa ja Juho Hänninen ovat kumpainenkin voitonnälkäisenä Salon kintereillä.
- Uudenkaupungin kisat ovat aina olleet tiukkoja ja erot ovat pysyneet pieninä loppuun asti. Niin varmasti myös tällä kertaa. Heti alusta lähtien on pakko olla vauhdissa, nukahduksiin ei ole varaa. Hävittyjä sekunteja on hankala kiriä kiinni kisan kuluessa, Stenberg tietää.
- On mentävä kaasu pohjassa keskittyen vain omaan ajoon. Vaikka tulokset ovat kauden mittaan olleet hyviä, en ole ollut tyytyväinen vauhtiini. Omaan suoritukseen on saatava lisää terävyyttä ja aggressiivisuutta, neljästi voittoa kuluvalla kaudella juhlinut Salo piiskaa.
- Kärkeen ja karkuun on pyrittävä nyt alusta asti, Juha ottaa käyttöön tutun reseptinsä.

Viimeisestä SM-rallista on kulunut pari kuukautta. Salon ja Stenbergin osalta taukoa lyhensi heinäkuun lopussa ajettu Kiinan rallimestaruussarjan osakilpailu, jossa suomalaiskaksikko sijoittui lupaavalle kolmannelle sijalle.
- Siellä tuli lähes pari sataa ek-kilometriä kokemusta ajamiseen ja kilpailemiseen. Se on iso lisä SM-sarjasta kertyvän noin tuhannen kilometrin rinnalle. Kiinan tiestöä ei voi tietenkään verrata millään tavalla Suomeen, mutta ajaminen eri olosuhteissa on aina kehittävää, kartturi Stenberg luonnehtii.

Salon käskyttämää Mitsubishi Lancer Evo yhdeksikköä on Kuusankosken jälkeen hiottu nopeammaksi, joten kilpailukykyisiä ek-aikoja on karkkilalaisten suunnalta jälleen odotettavissa.
- Auton kehitystyö on edistynyt ja olemme saaneet sitä taas piirun verran paremmaksi. Lähinnä olemme keskittyneet alustapuolelle, mutta mitään radikaalisti suorituskykyä parantavia juttuja ei ole tehty. Monelta osa-alueelta auto on jo todella hyvässä iskussa, Salo sanoo.

Salo ja Stenberg etenevät Uudenkaupungin kahdeksan pikataipaleen mittaisella reitillä neljäntenä autokuntana, mikä on kaksikon SM-uran pienin lähtönumero.
- Liukkaampaa tulee varmasti olemaan, mutta ykkösenäkin on jonkun pakko startata ja useimmiten niiltä lähtöpaikoilta ehditään silti voittoon, Salo pohtii.

Ennakkotietojen mukaan reittiin on sisällytetty myös asfaltilla ajettava pätkä.
- En ole koskaan viihtynyt asfalttikieputuksissa, mutta sielläkin täytyy yrittää työntää kovaa ja tarkasti. Sellaisessa häviää helposti muutamia sekunteja, ellei ole hereillä varsinkin, jos pätkä ajetaan keskellä kisaa, jolloin kaikilla on tatsi päällä, Juha ennakoi.

Tiedotus:
Mari ja Mervi Salonen
GSM 040 577 8748
Fax (02) 565 748
tiedotus@saloracing.net

www.saloracing.net

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa