Facebook Twitter Email Pinterest

Juha Salo kasvattaa vain johtoaan

26.09.2010 / Juha Salo kasvattaa vain johtoaan

pieni-sm-katajamaki.jpg

Kosti Katajamäki taisteli koko kisan vikuroivan auton kanssa. Kuva: Marko Mäkinen

Ralli SM -sarjan päätöskisan jälkimmäinen päivä on parhaillaan puolivälissä. Aamun avaus ei päästänyt kuljettajia helpolla, sillä ensin ajettiin 15 kilometrin EK 13 ja heti perään 30-kilometrin EK 14, ja jatkoksi vain lyhyt pyräys Vauhtipuistossa ennen huoltotaukoa.

Juha Salo lähti yötauon jälkeen 39,4 sekunnin johdossa ennen S2000-luokitellulla Skoda Fabialla ajavaa Jarkko Miettistä, joka kuitenkin keskeytti heti aamun ensimmäisellä pätkällä voimansiirto-ongelmiin. Kahdella ensimmäisellä Salo kasvatti entisestään eroa muihin; ensimmäisen erikoiskokeen jälkeen Lindroos jäi Salon pohjista vain 2,9 sekuntia, mutta kolmekymppisellä Salo kiskoi lisää eroa. Lindroos jäi 8,5 sekuntia. Eroa kahden ek:n jälkeen oli 52,8 sekuntia.
"En missään tapauksessa aio mitään varmistella, nautiskelen ja lasken täysillä", huikkasi Salo autostaan.

Pientä sydämentykytystä Salo aiheutti Vauhtipuistossa noin kolme kilometriä pitkällä yleisöerikoiskokeella, kun auto röpötti melkoisesti. Ensin ehdittiin jo pelätä teknistä ongelmaa, mutta onneksi näin ei sittenkään ollut.
"Heti kun ongelma tajuttiin, paukut otettiin pois ja ajettiin hissukseen. Pian selvisi, että polttoaine oli vain loppumassa", selvitti tilannetta kartturi Tomi Tuominen.
Kokonaistulokseen tämä ei kuitenkaan juurikaan vaikuttanut, sillä karkkilalainen oli silti pätkän kakkonen, 0,3 sekuntia pohjat ajanutta Ari Vihavaista perässä.

Joonas Lindroos osoitti eilen illalla pimeässä ajetuilla pätkillä, että vauhti on kohdallaan. Lindroos kuroi hyvin kiinni eroa kärkeen, ja tilanne SM-hopeamitalin suhteen alkoi vaikuttaa illalla jo paremmalta Miettisen vauhdin tyrehtymisen johdosta.
Sama vauhti jatkui Lindroosilla aamullakin. Tilannetta tietenkin helpotti sekin, että kakkosena tähän päivään lähtenyt Jarkko Miettinen keskeytti.
Lindroos oli lyhyellä Vauhtipuiston pätkällä vasta viides, mutta jäi pohjista vaivaiset 0,5 sekuntia. Huoltotauolle tultaessa Lindroos on Saloa 53 sekuntia perässä.

Kosti Katajamäki ei ollut hyvällä mielellä Vauhtipuistoon tullessaan.
"Auto vikuroi ja on ihan kamala ajettava. Emme kerta kaikkiaan keksi missä on vika. Jotain voimansiirrossa on niin pahasti pielessä, että lähes kävelyvauhtia meidän täytyy täällä tulla", kertasi Katajamäki, jolle tämä kausi on ollut täynnä kaikenlaisia ongelmia.
"Huollossakaan eivät ongelman syytä löydä, on osia vaihdettu ja vaikka mitä tehty, mutta syytä ei löydy."
Katajamäki heitti jo toiveet SM-hopeasta, nyt katseet käännettiin vielä pronssimitaliin.
"Sen verran yritetään kerätä täältä pisteitä, ja tietenkin päästä maaliin, että kauden päätteeksi edes pronssimitali on kaulassa."

Ari Vihavainen on aamun kolmen erikoiskokeen jälkeen SM1-luokassa kolmantena, ja oli huoltoon tullessaan enemmän kuin tyytyväinen suoritukseensa.
"Eilenhän olin jo keskeyttää, kun kytkinsylinteri hajosi. Nyt ollaan kolmantena, joten eipä juuri paremmin voisi kautta päättää."
Vihavaisella on mahdollisuus vielä pronssimitaliinkin, mutta hänen olisi sijoituttava täällä toiseksi ja Kosti Katajamäen jäätävä ilman pisteitä. Vihavaisen pronssimitali on siis johtavan kaksikon "käsissä".

Tommi Luostarinen on kisassa nyt viidentenä. Hyvin ei ollut lähteä hänenkään kisansa vauhtiin tälle päivälle, sillä heti ensimmäisellä pätkällä Luostarinen osui kiveen, samaan, johon niin moni muukin oli osunut.
"Pyörät saivat kipeää, ja ratti on ihan vinossa. Etupäässä on jotain väljää myös, mutta toivottavasti huollossa saadaan peli kuntoon", kertoi Luostarinen, joka oli viides myös Keravan kisassa.

Ott Tänak keskeytti SM1-luokassa eilisen päivän viimeisellä erikoiskokeella, eikä enää jatkanut tänään, vaikka se sääntöjen mukaan olisi ollut mahdollista.
"Mies vetäytyi kisasta saamiensa runsaiden aikasakkojen vuoksi, autossa ei siis ollut mitään teknistä vikaa", paljasti Katap Racingin edustaja Sami Toivanen.

SM2-luokassa riittää tapahtumia, ja tiukkaa on. Eilisen jälkeen yötauolle lähdettiin Esapekka Lapin johtaessa 14,9 sekunnin erolla Marko Mäntyyn. Tämä kaksikko vuorotteli kisan johdossa eilisen päivän aikana, ja sama tahti näyttää tänäänkin jatkuvan.
Aamun ensimmäisellä Mänty oli nopein, ja eilen viimeisten pätkien aikana kovasti vauhtiaan nostanut ja neljäntenä ollut Jaro Kinnunen jäi vain 1,9 sekuntia. Lappi oli kolmas jääden 2,4 sekuntia.
Kolmekymppisellä aamun toisella pätkällä Lapille tuli ongelmia, sillä kaasuläppä rikkoutui.
"Ajaminen on tosi vaikeaa, aivan pintakaasulla on pitänyt ajaa ja hävittiin aika paljon", murehti Lappi, joka hävisi pohjille 37,6 sekuntia.
"Toivottavasti saadaan peli kuntoon, muuten ajamisesta ei tule mitään."

Lapin ongelmien myötä kakkosena ollut Marko Mänty nousi johtoon. Huoltotauolla eroa oli 25,1 sekuntia, joten päivän kahdelle viimeiselle, jotka ovat siis samat 15- sekä 30-kilometrinen, Lappi saa todellakin painaa kaasu pohjassa, jos mielii kisan voittaa.
"Pilli auki mekin ollaan tultu", kertasi Mänty.
"Ei me tuloksista mitään tiedetä, annetaan mennä vaan täysillä. Ekalla ajettiin sen verran ahneesti ajolinjaa pitkin, että täräytettiin siellä olleeseen kiveen. Edelliset olivat oikoneet jo reippaasti, ja mekin sitten mentiin samaa uraa", selvitti Mänty.

Jukka Korhonen oli huoltotauolle tultaessa SM2-luokan kolmonen, muttei hänkään kovin tyytyväiseltä vaikuttanut.
"No, eilen kaadettiin vikalla pätkällä, ja nyt on sitten käyntiongelmia. Jotain tuolla tietokoneboxissa oli pielessä, ehkä se saadaan kuntoon, en osaa sanoa", manasi Korhonen.
"Kyllä nyt koettelee, toivottavasti ei hylkää."

SM2-luokassa neljäntenä oleva Andreas Amberg otti jälleen tukevan otteen nuorten Suomen mestaruudesta, sillä hänelle riittää nuorten luokas kolmas sija mestaruuteen. Illalla Amberg oli vielä neljäs, mutta tänä aamuna edestä poistui sekä Jussi Kumpumäki, joka kaatoi autonsa, että Jaro Kinnunen, jolla oli teknisiä ongelmia ja mies menetti nelisen minuuttia päivän toisella pätkällä. Amberg on näin toisena nuorten luokassa ennen päivän kahta viimeistä erikoiskoetta.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa