Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Kasilla selvät tavoitteet SM-avaukseen Arctic Lapland ralliin

28.01.2016 / JiiVee Korpela

Laihialainen Jukka Kasi osallistuu tuntureiden kiertoon nelivetoisten autojen SM1 -luokassa. Toiseen Tunturiralliinsa, kuten kilpailua kotoisemmin kutsutaan, Kasi starttaa Ford Fiesta S2000 -kisapirssillään. Kartturin pestin hoitaa tutusti Seinäjoen Henri Ania.

Ensimmäisessä Tunturirallissaan viime vuonna Kasi päästeli SM2 -luokan Mitsubishillä ja sijoittui rengas- ja vannerikon hidastamana luokkansa kahdeksanneksi. Laihialaisen kausi jatkui Mitsubishillä, mutta kahteen viimeisimpään SM-ralliin työkalu oli vaihtunut SM1 -luokan Ford Fiestaan. 

Terävästi matkaan

Vuoden takaisesta kauden avauksesta viisastuneena Kasi lähtee Tunturin reitille terävällä asenteella.

-Viime vuosi oli opintomatka Tunturiralliin. Kaikki oli uutta. Lähdimme matkaan varovasti tunnustellen. Jäimme heti ensimmäisellä erikoiskokeella luokan kärjelle puoli minuuttia. Sitä eroa oli illan pätkillä melkein toivoton kaventaa. 

-Nyt lähdemme matkaan heti täysillä. Olemme kehittäneet ja yksinkertaistaneet nuotittamista. Parempi luotto nuotteihin antaa enemmän itseluottamusta ajoon ja sitä kautta pystymme nostamaan vauhtia, Kasi uskoo. 

Tunturin tavoitteena Kasilla on sijoittua luokassaan palkintopallin tuntumaan.

-Ei tällainen viittäkymppiä lähestyvä, välillä vuosikymmenien ajotauon pitänyt ikämies noiden nuorien ja nälkäisten vauhtiin ehdi. Siihen kuitenkin heti heidän selän taakse tähdätään.

Jos selviämme tällä kertaa ilman viime vuoden tapaisia rengasrikkoja, eikä tule mitään omia hölmöilyjä, niin viiden sakkiin yritetään mahtua, Kasi laskee.

Team Kasingin miehistöllä Jukka Kasilla ja Henri Anialla käynnistyy nyt kolmas yhteinen kausi rallin SM-sarjassa.

-Nuottien teossa olemme vuoden aikana menneet ison askeleen eteenpäin. Erityisesti olemme panostaneet nyppyjen ylityksiin. Nypyissä ei saa turhaa jarrutella, varsinkaan Fiestalla, jossa huippunopeus ei ole nopeimpien autojen tasolla, kartturi Ania perustelee.

Loppukirissä kuntotesti

Perinteisesti kaksipäiväisenä kurvailtava Tunturiralli päästellään pohjoisen lyhyestä päivästä johtuen suurelta osalta lisävalojen loisteessa. Ensimmäisenä rallipäivänä kurvaillaan viisi erikoiskoetta, joille kertyy mittaa yhteensä 101 kilometriä. Rallin finaalipäivänä lauantaina, päästellään myös viisi kiirustaivalta, joiden yhteispituudeksi tulee 131 kilometriä.

Muutaman vuoden ajan rallin viimeisen erikoiskokeen mitta on ollut kilometreissä sama, kuin on Tunturirallin järjestysnumero. Tänä vuonna kisan viimeiset hikipisarat otetaan irti Ristilammen 51-kilometrisellä kuntotestillä. Kovana urheilumiehenä Kasi ottaa mielellään vastaan Ristilammen haasteen.

-Pidän huolen siitä, että kilpailukauden aikana juoksen vähintään yhtä paljon kuin ralleissa kertyy erikoiskoekilometrejä. Toivottavasti olemme hyvissä hyökkäysasemissa kun lähtölippu heilahtaa viimeiselle pätkälle.

Kuva: JiiVee Korpela

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa