Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Kasi säväytti Tunturirallin loppukirillä

03.02.2016 / JiiVee Korpela

 Jukka Kasi viimeisteli Tunturirallin viimeisten pätkien lennokkaalla loppukirillä.

SM-rallikauden avaukseen Arctic Lapland ralliin Rovaniemelle lähti liki 140 autokuntaa. Kaksi vaativaa kisapäivää ja kymmenen erikoiskoetta karsi maaliin saakka ajaneiden määrän reilusti alle sadan auton. SM1 -luokassa Ford Fiesta S2000 -autolla kisanneet Jukka Kasi ja Henri Ania nostivat vauhtia kisan vanhetessa. Rally Team Kasingin miehistö sijoittui kahdeksanneksi, kun luokassa reitille lähti liki 30 kilpailijaparia. 

Rallin avauspäivänä Tuntureiden kiertoa riitti viiden erikoiskokeen verran. Ensimmäinen talviralli Ford Fiestalla vaati Rally Team Kasingin miehistöltä aluksi sisäänajoa siihen vauhtiin, millä kyseistä laitetta voi lumi- ja jääpinnalla liikuttaa. 

-Tiesin, että olimme asettaneet itsellemme kovan tavoitteen sijoittua luokassa viiden kärkeen. Ensimmäisenä kisapäivänä emme yltäneet siihen mitä tavoittelimme, mutta pääasia oli edetä vauhtia nostaen. Totesimme kuitenkin Henrin kanssa, että jotakin meidän menosta vielä puuttui. Penkat olivat pysyneet ehjinä meidän kohdalla, eikä yhtäkään paniikkipaikka osunut reitille, kirkasti Kasi päivän saldon.

Kruununa viimeiset pätkät

Rallin toisena päivänä Rally Team Kasingin miehistö keskittyi kahden viimeisimmän pikataipaleen hyökkäykseen. Ensin tempaistiin 23-kilometrinen Heinuankierto ja päätteeksi 51-kilometrinen Ristilampi. Ek-kilometrejä kertyi siis vielä yhden tavallisen rallin verran.

-Yhdeksännellä pätkällä nostimme selkeästi vauhtia. Meidän jarrutuspaikat olivat olleet parikymmentä metriä ennen kärkipään kuskeja. Nyt lähdimme matkaan aggressiivisemmin ja jätimme jarrutukset myöhempään. Päätimme mitata millä vauhdilla meidän kalustoa voi talviralleissa viedä. Otimme riskejä, mutta ei mitään mahdottomia, sillä tavoite oli selvitä maaliin saakka.

-Viimeisellä erikoiskokeella jatkoimme vauhtia nostaen. Nyt jo vähän penkat pöllähtivät ja Jarkko Nikaran keskeytyskohdassa tuli ruma loikka. Onneksi meillä vehkeet kestivät siinäkin paikassa. Kisan kruunu tuli noilla kahdella viimeisellä pätkällä. Se oli jotakin sellaista mitä olemme asettaneet talven tavoitteeksi, tilitti viimeisellä kiirustaipaleella luokan viidenneksi tuupannut laihialainen.

-SM1- luokassa pitää tänä vuonna ajaa todella kovaa jos aikoo mahtua jonnekin viiden tai kuuden joukkoon. Tunturirallin viimeiset pätkät antoivat uskoa, että myös meillä on siihen joukkoon mahdollisuus. Seuraavassa SM-rallissa Mikkelissä yritetään heti alussa lähelle kärjen vauhtia. Jos vain työasiat antavat periksi, ajamme treenikisana Pohjanmaa Rallin viikkoa ennen Mikkelin SM-kisaa.

Kuva: JiiVee Korpela

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa