Facebook Twitter Email Pinterest

Mikko Lehessaarella hyvä kiri, mutta liikaa ponnistusta - Skoda siirtyy Teemu Asunmaalle!

26.09.2016 / Hannu Lehessaari

Hannu’s Rally Teamin Skoda R5 -kilpailijapari Mikko Lehessaari - Reeta Hämäläinen ajoivat yhdessä kauden kolme SM-sorarallia. Enset Oy SM-Rallissa pari keskeytti jo toisella erikoiskokeella kolmannelta sijalta “töksystä" aiheutuneeseen tekniseen vikaan. Turussa taas jarruvika viimeisellä erikoiskokeella pudotti parin toiselta sijalta kuudenneksi. 
 
Tampereella kisa oli vahvasti nousujohteinen, kun lauantain huoltotauolta sijalta 7 alkanut kiri vei EK6:n pohja-ajan ja EK7:n hyvän ajon seurauksena parin jo kolmanneksi ennen kahta viimeistä erikoiskoetta.  GPS -seurannan mukaan Mikko oli johdossa EK8:n ensimmäisessä väliaikapisteessa ja oli edelleen kohtalokkaalle hypylle noin 5 km kohdalla tultaessa niukassa, mutta selvässä johdossa. Kyytiä hypyllä oli hieman liikaa ja hypystä tuli liian raju. Auto tuli hieman nenälleen ja kova rysäys maahantultaessa kipeytti paitsi kuskien niskat, rikkoi vaihdelaatiokon kuoret ja moottorin sekä panssarin kiinnitykset.
 
Veto hiipui eikä vaihtaminen sujunut, joskin hyvästä alkumatkan vauhdista johtuen aika oli vielä siedettävä. EK:n maalissa pikainen kurkkaus auton alle ja pelit sammuksiin ja kyytiä odottelemaan. Kolmannessakin SM-kesäkilpailussa kärkisijoitus vaihtui pettymykseen.
 
Parin vuoden ajotauon ja autonvaihdon jälkeen ei kaudelle ollut muita tavoitteita kuin totutella autoon. Sijoituksilla ei ollut mitään väliä, mutta toki harmittaa, kun vauhti on ollut jo pitkään kohdallaan, muttei vaan ehjää kisaa saada SM:ssä aikaiseksi. Mikko toteaa silti olevansa tyytyväinen vuoteen: “Kahden vuoden ajotauko, uusi auto, uusi kartturi ja selvä tason nousu. Ei voi kuin olla tyytyväinen. Vaikkei kunnon tuloksia ole vielä tullut kuin “kyläralleissa”, on parantunut vauhti antanut lisää puhtia tekemiseen ja Reetan kanssa on nuottitreenejäkin käyty tekemässä moninverroin siihen nähden, mitä niissä aiemmin aikaa käytettiin. Ihan tässä innolla odottaa ensi kauden alkamista”.
 
Ensi vuoden ohjelmasta ei ole vielä päätetty, mutta tavoite on edes käydä ulkomailla ja ajaa ainakin jokunen SM-ralli ja Suomen MM Ralli. Auto vaihtunee uuteen samanlaiseen ja nykyinen auto siirtyy “sisäpiirin kaupalla” tiimissä ajavan Teemu Asunmaan talliin.
 
Ensi vuodelle sarjasta näyttää tulevan sangen tasokas, jos kaikki suunnitelmat, mitä kuskeilla on kalustonhankinnan suhteen toteutuvat. Suomessa alkaa olla melkoinen määrä nykyautoja kisoissa mukana ihan kappalemääräisestikin eikä vain suhteellisesti.
 
Kuva: Hannu Rainamo

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa