Facebook Twitter Email Pinterest

Antti Selivaaralla vaikea ja vaiherikas Tunturiralli

30.01.2017 / Jarno Saari

Ralli SM-sarjan kausi 2017 käynnistyi viikonloppuna Arctic Rallin eli Tunturirallin merkeissä. Antti Selivaara lähti kovin odotuksin kisaan Subaru Imprezalla.
 
Kuljettaja kertoi, että nuotitusjakso onnistui paremmin kuin kertaakaan aiemmin:
 
- Siitä kiitos kuuluu ehdottomasti kartanlukijalleni Jani Salolle. Shakedownin aikakin antoi ihan positiivisia fiiliksiä lähteä itse kilpailuun, Selivaara raportoi.
 
EK1 kulki kaksikolta hyvin kunnes sekoilu lumipenkkojen välissä aiheutti tarpeen käyttää peruutusvaihdetta - ja siitähän kello ei yleensä hyvää tykkää. Maalissa aika oli silti kohtuullinen, joka toi taas lisää hyvää fiilistä.
 
Alusta saakka oli tosin selvää, että kärkeen ei ole mitään asiaa, sillä Eerik Pietarinen meni muilta SM2-luokan kuskeilta kovaa karkuun.
 
- Vähän liian varovaisesti ajoin paikoitellen, mutta kolmen pätkän jälkeen olimme vielä aivan asettamassamme tavoitteessa, eli lähellä mitalisijaa. Ero kolmantena olleeseen Ville Hautamäkeen oli noin 30 sekuntia mikä ei Tunturissa ole paljon, Selivaara laski.
 
- EK4 Hanhikoski lähti ajollisesti hyvin käyntiin, mutta pätkän puolivälissä ohjaustehostimen pumppu leikkasi kiinni ja moniurahihna katkesi. Tämän jälkeen auton ajaminen muuttui todella raskaaksi ja jäimme odottamaan risteykseen, että takaa tuleva kilpailija pääsi häiriöttä ohi.
 
Heti EK:n maalin jälkeen akusta loppui virta ja keskeytys oli tosiasia. Tästä rapsahti 5 minuutin aikasakko ja lisäksi rasitteena oli puolitoista minuuttia pätkällä hävittyä aikaa. Varsinainen totisempi kilvanajo päättyi siis tähän.
 
Selivaara myönsi, että keskeytyksen aiheuttaman harmituksen määrää ei pystynyt sanoiksi muuttamaan ja ajomotivaation kaivaminen lauantaiaamuksi oli todella kovan työn takana. Toinen kisapäivä alkoi sijalta 13 ja päivän mittaan Subaru-kaksikko onnistui sentään nousemaan sijalle 8.
 
- Yhteenvetona voisi todeta, että tämä ei todellakaan ollut se sijoitus, jota lähdimme hakemaan, mutta vaikeudet huomioon ottaen kuitenkin paras mahdollinen. Nyt pitää nollata tilanne ja aloittaa valmistautuminen Mikkeliin. SM-pistetilanne on nyt erilainen kuin olisin sen halunnut olevan. Taistelumielellä lähdetään ja toivotaan parempaa onnea jatkossa!
 
SM-kausi jatkuu Mikkelissä 17.-18. helmikuuta.

Kuva: Jarno Saari

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa