Facebook Twitter Email Pinterest

"Tuli vähän Lahti2017-fiilis", Niko Mäkinen kertoo hypystään neljännellä erikoiskokeella

22.02.2017 / Toni Lönnroos

Kauden avausosakilpailu Rovaniemellä päättyi Mäkisen ja kartanlukija Antti Haapalan osalta keskeytykseen vaihdekepin katkettua. 
Ford Fiestalla SM3-luokassa kilpaileva pari ei menneitä murehtinut, vaan oli täydellisen keskittynyt taistelemaan sarjapisteistä.

Yleisöerikoiskoe Mikkelin raviradalla meni varmasti penkkojen välissä kurvaillen, lyhyellä pyörityksellä ei suuria eroja puoleen eikä toiseen tullut. Illan toinen erikoiskoe oli pituudeltaan yli kolmetoista kilometriä, siellä Mäkinen oli kahdenkymmenenneljän kilpailijan joukosta seitsemänneksi vauhdikkain.

- Aloitus raviradalla meni kohtuullisesti, mutta toisella pätkällä sitten vähän jäätiin. Toki vähän katsottiin muiden vauhtia ja tultiin sellaista omaa varmaa kyytiä. Saatiin kuitenkin vähän liikaa takkiin, mutta se ei huolettanut koska tiedettiin että on varaa kiristää.
 
Lauantaina ajettiin seitsemän erikoiskoetta joiden yhteispituus oli satakymmenen kilometriä. Parivaljakon vauhti löytyi heti ja tuloksena oli neljänneksi paras aika.
 
- Aamuun lähdettiin tosi hyvin fiiliksin ja eka pätkä tulikin sen mukaisesti  läpi, varmaan yksi parhaista vedoista mitä ikinä  olen ajanut!
 
Seuraavat erikoiskokeet sisälsivät lentoharjoittelua, auton ja kuljettajakaksikon huoltoa sekä orastavaa tekniikkaongelmaa. Tässä vaiheessa sijoitus oli kuudes. 
 
- Samaa tahtia jatkui nelosella ja tulihan siellä aika pitkä ja korkea hyppy loppupäässä, päästiin jo Lahti2017-fiiliksiin. Onneksi auto säilyi ehjänä. Seuraavat kolme pätkää eivät jatkuneet enää ihan samalla kaavalla. Tuntui että autossa oli jotain erikoista, yritettiin olla niitä murehtimatta ja tehdä parhaamme. Kahdelle viimeiselle pätkälle lähdettiin ajamaan viidentoista sekunnin päässä olevaa neljättä sijaa kiinni, mutta sitten auton tehot katosivat melkein kokonaan. Oli tosi vaikea ajaa kun joka paikkaan piti mennä vähän ylikovaa ettei auto hyydy, ja lopulta kun päästiin toiseksi viimeisen pätkän maaliin, ns. paukkujärjestelmä ei enää suostunut lähtemään pois päältä.
 
Kun vain yksi erikoiskoe oli ajamatta ja Mäkisen sijoitus oli kuudes, viides sija oli vain neljän sekunnin päässä.
 
- Päätettiin auton temppuilusta huolimatta ladata viimeiselle kunnolla, vaikka oltiin koko pätkien välinen siirtymäkin ajeltu paukut päällä. Tultiin niin kovaa kuin autolla siinä tilanteessa pystyi ja onnistuttiin, Mäkinen kertoo.
 
SM-sarja jatkuu 10. maaliskuuta kun Nilsiän seudulla ajetaan kauden kolmas osakilpailu Tahko-Ralli.

Kuva: Taneli Niinimäki

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa