Facebook Twitter Email Pinterest

Pelkkää ajotaito ei riitä - rallin Tulevaisuuden Tähden pitää olla huippukunnossa

08.06.2017 / Sami Kolsi

Kuvassa on vuoden 2016 Tulevaisuuden Tähti -voittaja Juuso Nordgren nauttimasta pääpalkinnostaan eli osallistumiseta Neste Ralliin viime vuonna. Kuvaaja: AKK/Toni Ollikainen.

Rallin SM-sarjan viides osakilpailu ajetaan tulevana lauantaina 10. kesäkuuta Kouvolassa SM O.K. Auto-rallin merkeissä. Samalla se on viimeinen ralli, joka huomioidaan Tulevaisuuden Tähti -kilpailuun.

Kilpailuun osallistuvan nuoren tulee ajaa luokassa SM3 ja olla iältään syntynyt 1.1.1992 tai sitä myöhemmin eli enintään 25-vuotias tämän vuoden aikana. Nuoret kuljettajat, jotka sijoittuvat luokkansa SM-pisteissä viiden parhaan joukkoon, kutsutaan erilliseen valintatilaisuuteen Vierumäelle ensi viikolla.

Kuskien ajoanalyysi tehdään perustuen kauden varrella annettuihin näyttöihin. Ajoanalyysin lisäksi testissä arvioidaan kuskien fyysisiä ja psyykkisiä ominaisuuksia, sekä PR- ja mediasuhteissa suoriutumista. Pääpalkintona on täydellinen ajopaketti Neste Ralliin 27.-30. heinäkuuta.

SM3-luokan pistekärjessä ennen Kouvolaa on toisen polven autourheilija Emil Lindholm, joka ehti saalistaa täydet pisteet kaikista talvikauden osakilpailuista. Myös kaikki muut luokan viiden parhaan joukossa olevat kuljettajat täyttävät tällä hetkellä valintakoekriteerit ja he ovat Miika Hokkanen, Olli Pollari, Taisko Lario ja Jussi Lindberg. Pistekamppailu luokassa on kuitenkin äärimmäisen tiukkaa, joten Kouvolan ralli voi vielä muuttaa kärkiviisikkoa. Lisäjännitettä tuo se, että Lindholm joutui jättämään Riihimäen SM-rallin väliin, eikä häntä nähdä Kouvolassakaan. Syynä on Saksan autoliiton, minkä alaisuudessa Lindholm myös kilpailee, asettamat velvoitteet.

Tulevaisuuden Tähti valitaan nyt neljännen kerran

Rallin Tulevaisuuden Tähti -kilpailu juontaa juurensa vuoteen 2014, jolloin AKK Sports Oy perusti lupaavia rallikuljettajia kartoittavan projektin vauhdittaakseen nuorten lahjakkuuksien tietä kohti kansainvälistä läpimurtoa ja maailman huippua.

Useiden tahojen kanssa tehtävä yhteistyö niin kilpailun aikana kuin sen jälkeen on poikinut menestyksekkäitä tarinoita.

- Teemu Suninen oli ensimmäinen voittaja vuonna 2014 ja antoi silloin niin huikean näytön Neste Rallissa, että se noteerattiin niin kansallisesti kuin kansainvälisesti. Sen jälkeen teimme yhteistyötä eri toimijoiden kanssa ja etsimme Suniselle tahoa, joka veisi häntä eteenpäin seuraavalle tasolle. Onneksi Timo Jouhki astui kuvioihin ja viime vuonna Teemu oli rallin MM-sarjan WRC2-luokan toinen sekä ajaa nyt ensimmäisen kisansa WRC-autolla Puolan MM-rallissa heinä-elokuun vaihteessa. Lisäksi hänen ohjelmassaan on Neste Ralli WRC-autolla, Neste Rallin kilpailunjohtaja ja Ralli SM -sarjan promootori Kai Tarkiainen avaa taustoja.

Sunisen lisäksi vuoden 2015 voittaja Jari Huttunen on päässyt tukevasti kiinni kansainvälisiin rallisarjoihin ja ajaa tällä hetkellä EM-sarjassa Opelin tehdaskuljettajana. Viime vuoden voittaja Juuso Nordgren on puolestaan saanut nyt tukijoita taakseen niin, että alla on nyt täynnä menestyspotentiaalia oleva Skoda Fabia R5 -ralliauto. Riihimäellä paluun SM-sarjaan tehneellä Nordgrenilla oli heti vauhti kohdallaan ja hän sijoittui toiseksi.

Kaksipäiväiset testit ottavat kandidaateista kaiken irti

Kouvolan SM O.K. Auto-rallin jälkeen, kun SM3-luokan viisi parasta ovat selvillä, kutsutaan kriteerit täyttävät kuljettajat kaksipäiväisiin testeihin Vierumäen urheiluopistolle.

Keskiviikko 14. kesäkuuta alkaa ensimmäiseksi kuljettajien psykologisella testauksella, mikä kestää noin pari tuntia. Tämän jälkeen siirrytään päivän toiseen vaiheeseen, joka testaa kuljettajan ennakkotutustumistaitoja.

Testissä ajetaan yksi tieosuus kahteen kertaan ja kuljettajan tehtävänä on kertoa vieressään istuvalle kartanlukijalle, kuinka tietä tulisi ajaa kilpailuolosuhteissa. Testissä havainnoidaan kuljettajan taitoa lukea tietä ja kuvailla sitä niin, että sen voisi ajaa kilpailussa mahdollisimman suurella nopeudella. Lisäksi tarkkaillaan kuljettajan ja kartanlukijan välistä yhteistyötä. Ennakkotutustumista valvoo MM-ralleistakin tuttu kartanlukija Mikko Markkula.

Torstaina ohjelma jatkuu fyysisillä testeillä sekä haastatteluilla, jossa kuljettajat pääsevät vastaamaan median kysymyksiin niin suomeksi kuin englanniksi.

Fyysisissä testeissä mitataan muun muassa maksimi hapenottokykyä soutuergometrillä sekä reaktio- ja koordinaatiokykyä monipuolisilla menetelmillä. Lisäksi kuljettajille suoritetaan lihaskuntotestit.

- Huipulle haluavan kuljettajan on ehdottoman tärkeää olla hyvässä kunnossa, sillä MM-sarjan kuljettajat ovat ihan huippu-urheilijoita. SM-ralleissa ajetaan yksi päivä ja noin tunti kilpaa, mutta esimerkiksi MM-sarjassa pitää pystyä antamaan kaikkensa haastavissa olosuhteissa neljän päivän ajan ja kilpa-ajamista kertyy useita tunteja. Se vaatii jo muutakin kuin pelkkää ajotaitoa, Tarkiainen havainnollistaa.

SM3-luokan pistetilanne ennen Kouvolan SM-rallia
1. Emil Lindholm 77
2. Miika Hokkanen 52
3. Olli Pollari 39
4. Taisko Lario 34
5. Jussi Lindberg 34

Rallin SM-sarjan viides osakilpailu ajetaan 10.6. Kouvolassa. Tulevaisuuden Tähti -kilpailun valintakoetilaisuus järjestetään Vierumäellä 14.-15.6.

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa