Facebook Twitter Email Pinterest

Niko Mäkisen SM-rallikausi päättyi palkintokorokkeen kynnykselle

02.10.2017 / Toni Lönnroos

Kauden päätöskilpailuna ajettiin kymmenen erikoiskokeen Lake City Rally Tampereen ympäristössä. Edellisessä rallissa Uudessakaupungissa havaittu auton vetämättömyys oli paikallistettu ja uusi turbo toi Mäkiselle lisää vauhtia. 

Perjantaina kartanlukija Antti Haapala piirsi Mäkisen kanssa nuotteja, jonka jälkeen ajettiin kolme erikoiskoetta. Ensimmäinen oli Idea Parkin ympärillä ajettava puolitoista kilometriä pitkä asfalttipyöritys, sen jälkeen suunnattiin Lempäälän ja Akaan suuntaan. Toisella erikoiskokeella oli pituutta kolmetoista kilometriä ja illan päätteeksi ajettiin vielä yhdeksän kilometrin mittainen metsätaival.

- Nuotituksessa oli omat haasteensa, kun sankassa sumussa piti yrittää hahmottaa reittiä, mutta samahan se oli kaikille. Ensimmäinen pätkä oli lyhyt rykäisy, se meni varmasti Tamperelaisittain ”rotvallin” reunoja vältellen, oltiin siellä viidensiä. Kakkosella päästiin vauhtiin, tultiin varmaan koko kauden parasta kyytiä ja saatiin toiseksi paras aika. Puski jo hikeä pintaan, ja maalissa pääsi spontaani pikku tuuletus.

Kahden erikoiskokeen jälkeen Mäkinen oli toisena, 3,3 sekunnin päässä johtavasta Henrik Pietarisesta. Seuraavalla pätkällä parivaljakko jäi pohja-ajasta lähes kaksikymmentä sekuntia, mutta siihen löytyi hyvä syy.

- Kolmoselle lähdettiin pahat mielessä. Puskettiin sumuun kuin heikkopäiset kunnes edessä oli porukkaa pitkin tietä. Kilpakumppani oli ajanut ulos, auto oli niin syvällä metsässä että sitä ei edes näkynyt, joten tiputin kovasta kyydistä pysähdyksiin. Tapana on, että jos jotain vakavampaa on sattunut, näytetään SOS-kylttiä. Nyt sitä ei näkynyt, joten lämäsin kaasun taas pohjaan. Siinä meni aikaa mutta ei voi mitään, kyllä turvallisuus ajaa näissä hommissa edelle.

Erikoiskokeen jälkeen Mäkinen ja Haapala olivat kokonaistilanteessa sijalla kolme, eroa Pietariseen oli kaksikymmentäkaksi sekuntia. Kilpailu jatkui lauantaina aamupäivällä, edessä oli vielä seitsemän erikoiskoetta. 

- Hyvin levättynä ja aamupuurot lusikoituna lähdettiin kohti nelosta. Ajettiin lähtöviivalle, nupit kaakkoon ja menoksi, ja sitten tuli sellaista tekstiä ettei sitä voi julkaista. Tunsin että kytkin alkoi oirelemaan. Hampaat irvessä tultiin eekoo, vielä olisi vitonen ajettavana ennen huoltoa. Lyötiin vain poljinta pohjaan vaikka lievästi ilmaistuna otti vähän päähän. 

Viidennen erikoiskokeen jälkeen oli huoltotauko, pituudeltaan puoli tuntia. Kytkimen vaihtoa ei tuossa ajassa ennättänyt tekemään. 

- Tauolla sovittiin ettei lähetä hulluttelemaan, tullaan viisaasti niin kovaa kuin pystytään. Savo oli kuudes pätkä, jäätiin siellä viitisen sekuntia kärjen vauhdista. Seiska oli Uskilan eekoo, pituutta oli yli kaksikymmentä kilometriä. Se ei mennyt ihan putkeen, tuli vähän takkiin mutta edelleen sijoitus pysyi siinä kärkitrion takana neljäntenä.

Tauon jälkeen ajettiin kolme kilometriä pitkä Säterin Kihara niminen erikoiskoe, pitkä Uskila ja kauden sekä kilpailun päättävä Savo, kaksi viimeistä olivat jo kertaalleen rallissa ajettu.

- Nyt tuli Uskila paremmin kuin ekalla vedolla, vähän tuo kytkin vaivasi mutta ei ajateltu koko asiaa vaan kaikki keskittyminen oli suunnattu omaan tekemiseen.

Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettäessä Mäkinen ja Haapala olivat neljäntenä, kolmantena ollut Jaakko Lavio oli kahdeksan sekunnin päässä ja viidentenä niskaan hengitti Anssi Rytkönen kahdentoista sekunnin päässä. 

- Jatkettiin samalla kaavalla kuin edelliset, tiukka keskittyminen ajamiseen ja kaikki muut asiat heivattiin mielestä. Päätettiin että otetaan kuitenkin pientä riskiä, yritetään nousta podiumille. Tultiin niin samperisti, väänsin ja käänsin ja tunsin miten kytkin luisti koko ajan entistä pahemmin. Pohjat tuli vajaan parin sekunnin erolla Jani Luhtaniemeen, mutta jäätiin vajaat viisi sekuntia kisan kolmannesta sijasta. 

- Ensimmäinen reaktio oli harmitus kun jäätiin niin lähelle tavoitetta, mutta osataan me myös nauttia tästä tuloksesta. Silti, vähän kuitenkin nakertaa tuo kytkin, koska tämä kisa meni ajamisen osalta parhaiten koko kaudelta, siitä kertoo myös se, että oli vähän tilanteitakin siellä täällä. Vedetään nyt hetki henkeä, syödään hyvin, saunotaan ja ynnätään sen jälkeen mennyt kausi, Mäkinen päättää. 

Tulokset Lake City Rally SM3-luokka:                                                                                                                                                     

1) Samuli Vuorisalo 
2) Miika Hokkanen -38,3 
3) Jaakko Lavio -44,8 
4) Niko Mäkinen -49,4
5) Anssi Rytkönen -1:06,5 

Kuva: Taneli Niinimäki

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa