Facebook Twitter Email Pinterest

Patric Öhman SM-pisteille Pohjanmaa Rallin avauspäivän pettymyksestä huolimatta

16.06.2019 / Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja

Rallin SM-sarjan kauden viides osakilpailu, Pohjanmaa Ralli, ajettiin kaksipäiväisenä kilpailuna Seinäjoen ympäristössä perjantaina ja lauantaina. SM3-luokassa kilpailevalle Go4Speed Motorsport -tiimin Patric Öhmanille Pohjanmaan keikka oli iso pettymys.

Patric Öhmanin ja kartanlukija Aki Sparren kilpailu Seinäjoen SM-rallissa oli kirjaimellisesti kaksijakoinen, kun heti avauspäivän avauserikoiskokeen jälkeen edessä oli keskeytys auton tekniikkamurheiden seurauksena, mutta lauantaina ajo maaliin yhdistettynä SM3-luokassa nähtyihin lukuisiin keskeytyksiin tuotti sitten kuitenkin SM-pisteitä kahdeksannen sijan myötä.

Öhman huomasi jo Seinäjoelta tapahtuneen seremoniastartin jälkeisellä siirtymäosuudella matkalla kohti avauserikoiskoetta, että auton osalta kaikki ei olisi nyt kunnossa.

- Hyvillä mielin oltiin lähdössä kilpailuun, nuotitus osui hyvin ja saatiin hyvä nuotti aikaiseksi. Fiilis oli hyvä ja luottavainen. Sitten oikeastaan jo ensimmäisellä lyhyellä siirtymällä kohti ykköspätkää jotenkin tuntui siltä, että auto on vähän laiskan tuntuinen, aivan kuin ei menisi kunnolla, Öhman ihmetteli.

Kuljettajan tuntemukset osuivat tällä kertaa ikävä kyllä oikeaan ja se märkä rätti päin kasvoja lävähti heti avauserikoiskokeen startissa.

- Kun lähdettiin pätkälle ja laitoin "paukut" päälle, niin ei meinattu päästä startista mihinkään. Sanoin Akille, että nyt tässä on jotain isompaa vikaa, auto ei yksinkertaisesti kulje yhtään mihinkään. Kaasu pohjassa vaikka ajoi, niin kaverit olisi vieressä juossut kovempaa, Öhman ihmetteli.

Avauserikoiskoe oli lyhyt, vain reilut kolme kilometriä pitkä "louhosseikkailu", ja Öhman päätti ajaa erikoiskokeen maaliin ja tutkia sen jälkeen siirtymällä mikä autossa oli Vikana. Tämä suunnitelma kuitenkin meni pieleen, kun louhoksen pohjalle päättyneeltä erikoiskokeelta olisi pitänyt poistua jyrkän ylämäen kautta ja kun autosta puuttui tehot kokonaan, niin jyrkkä ylämäki oli tässä kohtaa liikaa.

- Yksinkertaisesti tehottomalla autolla ei päästy sitä mäkeä ylös! Kolme-neljä kertaa yritettiin, otettiin vauhtia alhaalta, mutta aina se vaan puutui siihen ylämäkeen, Öhman harmitteli.

Koska sääntöjen mukaan maalialueen ja aikatarkastusaseman välissä ei autoa saa huoltaa, ei Öhmanilla ja Sparrella ollut muuta mahdollisuutta kuin ajaa auto tien sivuun ja ilmoittaa kilpailukeskukseen keskeytyksestä.

- Ennen keskeytystä tutkittiin päällisin puolin, että kaikki letkut on kiinni. Sitten kun oltiin keskeytetty, niin siinä oli aikaa purkaa autoa, otettiin umpiot ja kaikki pois. Huomattiin, että yksi ahtoputki on lähtenyt irti. Se on etu-umpion alla, eli sitä ei näe jos ei ota etu-umpiota pois. Sitten kun saatiin se kiinni, niin saatiin auto pois pätkältä. Mutta vahinko oli tietysti jo tapahtunut ja mitään ei voinut tehdä, Öhman taustoitti.

Selvää oli, että pettymys oli Öhmanin ja Sparren auton sisällä suuri. Kaksikko kuitenkin lähti Ralli 2 -säännön myötä mukaan erikoiskokeille toisena kilpailupäivänä lauantaina.

- Tosi iso pettymys, vika ei ollut tuon kummoisempi, mutta onnistui kuitenkin pilaamaan koko kilpailun. Kulut oli kuitenkin maksettu ja kaikki kilpailussa ajetut kilometrit on tärkeitä, niin tottakai sitten lähdettiin mukaan lauantaina. Mutta rehellisyyden nimissä on sanottava, että aika vaikea on kaivaa minkäänlaista viimeistä yritystä, kun tiedät ettei sinulla ole mitään saumoja ajamalla nousta mihinkään, Öhman muistutti.

- Takaraivossa hakkaa, että se on järjen köyhyyttä, kun kilpailu on jo pilalla ja olet saanut 10 minuuttia aikasakkoa, niin sen jälkeen lähdet hullun lailla ajamaan seuraavana päivänä ja rikot laitteet. Siinä ei olisi ollut mitään järkeä. Lähinnä vain ajettiin maaliin ja otettiin ne kilometrit mitä oli tarjolla.

Öhman selvitti lauantain kuuden erikoiskokeen urakan kunnialla maaliin ja lopputuloksissa sijoitus SM3-luokassa oli kahdeksas.

- Kävi sitten kuitenkin luokassa kova kato ja noustiin sitä kautta SM-pisteille. Se on tietysti positiivinen asia.

Rallin SM-sarjassa on nyt edessä kahden ja puolen kuukauden mittainen kilpailutauko ennen elokuun viimeisenä viikonloppuna ajettavaa Laitilan osakilpailua. Sitä ennen Öhmanin tavoite on kuitenkin olla mukana elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettavassa Suomen MM-rallissa.

- Tässä on vielä muutama viikko aikaa, rahoituksestahan se on kiinni. Tottakai toivon, että saataisiin budjetti kasaan ja päästäisiin ajamaan, se on edelleen tavoitteena. Yritetään kovasti, olisihan se hieno homma jos päästäisiin mukaan, Öhman päätti.

Kuva: Jari Nurminen / RPF

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa