Facebook Twitter Email Pinterest

Neste Ralliin osallistuminen Patric Öhmanin unelmien täyttymys - "Nyt se toteutuu"

11.07.2019 / Jari Hotti, Go4Speed Motorsportin tiedottaja

Elokuun ensimmäisenä viikonloppuna ajettava Neste Ralli ei ole pelkästään MM-pisteistä taistelevien tehdastallien jokavuotinen urheilujuhla Keski-Suomen legendaarisilla sorateillä, vaan tärkeässä roolissa ovat myös kilpailuun osallistuvat yksityistiimit niin Suomesta, kuin ulkomailtakin. Yksi sinivalkoisista kilpailuun osallistuvista yksityistiimeistä on Go4Speed Motorsport.

Vantaalaisen Go4Speed Motorsport -tiimin kuljettaja on Patric Öhman, joka viime ja tänä vuonna on kiertänyt aktiivisesti rallin SM-sarjaa SM3-luokassa. Nyt Öhman toteuttaa pitkäaikaisen unelmansa ja osallistuu ensimmäistä kertaa Neste Ralliin, joka on rallin MM-sarjan kauden yhdeksäs osakilpailu.

- Ilman muuta tämä on minulle unelmien täyttymys ja onneksi nyt se toteutuu, Öhman hehkuttaa.

Öhmanilla, aivan kuten monella muullakin suomalaisella rallin harrastajalla, Neste Ralliin osallistuminen on se pitkäaikainen haave. Lopullinen sysäys lähteä rakentamaan projektia ihan oikeasti ja toteuttaa haave, syntyi vuosi sitten ja missäpä muuallakaan, kuin Jyväskylässä.

- Tosi monena vuonna on oltu paikan päällä katsomassa ja joskus on pätkä mennyt meidän mökkitielläkin, kun Päijälää ajettiin aikoinaan hieman eri muodossa. Viime vuonna kun oltiin kaverin kanssa liikkeellä Jyväskylässä rallin aikaan, niin sanoin, että ei hitto, tänne on vain pakko päästä ajamaan! Siitä se sitten lähti, käärittiin hihat ja alettiin niinsanotusti haalarihommiin, Öhman muistelee.

Selvää on, että Neste Rallista kun puhutaan, niin raha on se asia mikä nousee aina esiin yksityistiimien kohdalla. Siinä missä suurin osa SM-ralleista ovat yksipäiväisiä kilpailuja, niin Neste Rallissa pelkästään kilpailupäiviä on neljä. Kun mukaan lasketaan vielä nuotitukseen vaadittava aika, niin tiimi on käytännössä kilpailupaikalla yhden täyden viikon.

- Raju rypistys kaiken kaikkiaan, kun ensin kerätään rahoitus SM-sarjaan ja sitten sen lisäksi vielä Neste Ralliin. Ei se helppoa ole, mutta onneksi lopputulos on hyvä ja äärimmäisen suuri kiitos niille kaikille tahoille ketkä tämän mahdollistavat.

Jos on vaadittava budjetti Neste Ralliin moninkertainen verrattuna esimerkiksi SM-ralleihin, niin myös tiimin miehistö kasvaa ja varaosia, sekä renkaita tottakai vaaditaan huomattavasti suurempi määrä.

- Vaikka kilpailupäivät ovat todella pitkiä verrattuna SM-ralleihin, niin kuitenkin aika vähän käydään huolloissa. Pisin huolto on 45 minuuttia, eli saman mittainen kuin on SM-rallissa. Mutta kilpailu on pitkä ja osuudet ennen ja jälkeen huollon ovat pitkiä. Huollossa pitää pystyä tekemään mahdollisimman paljon, tarkistaa ja muuta, niin kyllähän siinä tarvitaan tekijöitä lisää. Saadaan varmistettua se, että kaikki menee niin kuin on suunniteltu, Öhman kuvailee.

Öhmanin mukaan Neste Rallin kaltaisessa pitkässä kilpailussa autoa "nollataan" huolloissa. Tämä tarkoittaa sitä, että huolloissa vaihdetaan uusia osia käytettyjen tilalle, jotka ehkä vielä toimisi, mutta tällä halutaan minimoida kaikki mahdolliset riskit.

- Varaosia pitää olla enemmän kuin normaalisti. Kaikkeen pitää varautua. Mentaliteetti meillä on sellainen, että nyt kun on saatu asiat onnistumaan ja ollaan mukana, niin varmistetaan se, että pystytään ajamaan koko kilpailu. Eikä niin, että jos käy jotain, että ei ole resursseja tai varaosia laittaa autoa kuntoon ja päästä jatkamaan. Auto pitää olla ennen erikoiskokeille menoa katsottu hyvin läpi, että se kestää kilpailun rasitukset.

Öhmanin luokassa kilpailee yhteensä 23 kilpailijaparia, joista 14 on ilmoitettu mukaan junioreiden MM-pistejahtiin. Kirjainnumeroyhdistelmää RC4 kantavan luokan yleisin automerkki on Ford Fiesta, jolla myös Öhman kilpailee. Öhman on reitillä numerolla 111, eli ainakin perjantaina lähtöpaikka on aivan joukon hännillä. Sen sijaan torstaina ajettavalle Harjun kaupunkierikoiskokeella vantaaalainen tulee starttaamaan aivan ensimmäisten joukossa, koska Harjulla ajetaan käännetyssä lähtöjärjestyksessä.

- Hei, aika makeeta! Torstai-iltana kun kilpailu käynnistyy, niin siinä on normaalista poikkeava jännitys päällä ihan pomminvarmasti. Ensin ollaan käyty "shakedownilla" ihmettelemässä, että on sielläkin älyttömästi yleisöä. Sitten siitä Harjulle ja kilpailu käyntiin, pääset ensimmäisten joukossa sinne ja valtavasti yleisöä paikan päällä. Onhan se varmasti hienoa ja siinä viimeistään tajuaa sen, että mihin sitä on oikein tultu, Öhman fiilistelee tulevaa.

Nuotteja Öhmanille lukee Aki Sparre. Siinä missä Öhmanilla on edessään ensimmäinen Neste Ralli, on Sparre osallistunut kilpailuun kahtena edellisenä vuonna. Öhmanin mukaan tästä on iso hyöty ja se helpottaa käytännön asioita, kun tietyt asiat ovat kartturin kokemustan kautta tuttuja ja se kuuluisa "ylimääräinen säätäminen" sitä myöden vähentyy.

- Ensimmäinen tavoite on se, että päästään ajamaan kaikki erikoiskokeet läpi. Saadaan nauttia koko reitistä, sekä matkasta, ei niinkään määränpäästä. Uskon, että tuloskin on hyvä, jos pystyy ajamaan ilman ongelmia. Kalustolle, varsinkaan meidän luokan autoille, kilpailu ei ole helppo, erikoiskokeet kun ajetaan kahteen kertaan ja tiet menee huonoon kuntoon. Pitää pystyä ajamaan järkevästi, Öhman korostaa.

Ennen Neste Rallia Öhman ja Sparre osallistuvat tulevana viikonloppuna Tampereen ympäristössä ajettavaan Autoglym Ralliin, joka toimii erinomaisena testikilpailuna tulevaa suurta haastetta varten.

- Saadaan kilometrejä alle, ettei tule liian pitkää taukoa. Ja kun Neste Rallissa pitää ajaa erilaisella autolla, sama auto, mutta eri säädöt, niin päästään sitä kokeilemaan nyt viikonloppuna. Ajokorkeudet Neste Rallissa on ihan muuta mitä SM-ralleissa käytetään ja autossa on painoa enemmän. Käydään hakemassa nyt hyvä tuntuma ja säädöt siihen, että miten auto käyttäytyy.

Öhmanin mukaan tulostavoite sanaa ei Autoglym Rallissa Go4Speed Motorsport -tiimissä tunneta.

- Autoglym Rallin jälkeen on vain pari viikkoa aikaa Neste Ralliin, niin mihinkään hölmöilyihin ei ole varaa. Se on tultava ihan kieli keskellä suuta ja auto keskellä tietä, että saadaan kaikki kilometrit ja säädöt mieleiseksi. Tuloksella ei ole nyt mitään merkitystä, Öhman päätti.

Kuva: Jari Nurminen / RPF

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa