Facebook Twitter Email Pinterest

Lukuisat WRC2-luokan pohja-ajat lämmittivät Lindholmin mieltä

07.08.2019 / Marko Mäkinen

GRX-tiimin Emil Lindholmin ja Mikael Korhosen Suomen MM-ralli sai hienon päätöksen, kun Ralli2-säännön avulla kilpailun päätöspäivään startannut suomalaiskaksikko kellotti Volkswagenillaan sunnuntain jokaiselle neljälle erikoiskokeelle WRC2-luokan pohja-ajat.

Lindholm joutui keskeyttämään Suomen MM-rallin kahdesti perjantaina sekä lauantaina iskunvaimennuksen kiinnityspultin katkeamisen takia. Ralli2-säännön avulla kilpailua jatkanut kaksikko ei keskeytyksistä johtuvien aikasakkojen takia pystynyt enää kilpailemaan luokan kärkisijoituksista, mutta sen sijaan suomalaiskuljettaja ehätti kellottaa kilpailussa WRC2-luokassa eniten pohja-aikoja (10 kpl).

- Ensimmäinen ehjä kokonainen kilpailupäivä tuntuu hyvältä, ja siihen ralli olikin hyvä päättää. Ajofiilis oli keskeytyksistä huolimatta koko ajan hyvä. Totta kai kun pitkään odotettu kilpailu ja kauden kohokohta jää kesken niin se harmittaa, mutta hyvät erikoiskoeajat ja maaliin pääsy tietysti lämmittävät mieltä.

Lindholm ja Korhonen starttasivat Suomen MM-ralliin kilpailemaan WRC2-luokan voitosta.

- Erikoiskoeaikojen perusteella voittoon olisi ollut myös mahdollisuuksia. Keskeytyksien takia menetimme WRC2-luokan lopputuloksissa jonkun sijan, mutta toisaalta oli tärkeää nähdä, mihin tässä vaiheessa ajajauraamme muihin nähden vauhdillisesti pystymme. 

- WRC2 Pro -luokassa ajanut Kalle (Rovanperä) ei ajanut kuin muutaman erikoiskokeen täysillä, joten vertailu häneen on turhaa. Muihin nähden pystyimme hyvään vauhtiin vaikka emme mekään mitään riskejä ottaneet.

Lindholm kertoo, että tämän vuotisesta Suomen MM-rallista jäi joka tapauksessa positiiviset tunnelmat päällimmäisenä mieleen.

- Ei missään nimessä harmita, että lähdimme – päinvastoin. Meille molemmille, miehistölle sekä autonvalmistajalle, tuli kilpailusta paljon oppia. Tästä on hyvä jatkaa ja ajaa ensi vuonna Jyväskylä uudelleen. Olen omaan ajosuoritukseeni tyytyväinen. Ajoni oli tasaisen varmaa. MM-ralli on aina pitkä kilpailu, jossa pahoja paikkoja tai ”läheltä piti” -tilanteita tulee useita vastaan. Meillä oli ainoastaan yksi pieni tilanne koko viikonlopun aikana ja siinä meni hukkaan sellaiset kaksi sekuntia, Lindholm laski.

- On mieletöntä että pääsimme tällaisella kalustolla ylipäätään lähtöviivalle. Se on iso ja mahtava ponnistus kaikilta sponsoreiltani, joten isoin kiitos hienosta mahdollisuudesta ja kokemuksesta kuuluu heille. Seuraavaksi kautta jatketaan vajaan neljän viikon kuluttua ralli SM-sarjassa, Lindholm muistuttaa.

Teksti: Marko Mäkinen
Kuva: Taneli Niinimäki

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa