Facebook Twitter Email Pinterest

Nuottivirhe pilasi Heikki Koski-Lammin voittotaistelun Mikkelissä

09.02.2020 / Koski-Lammi Motorsport tiedotus

Heikki Koski-Lammin ja Kari Kallion kamppailu SM3-luokan voitosta päättyi kilpailun viimeiselle erikoiskokeella risteyksessä sisäkiveen. Näin ollen edessä oli epäonninen keskeytys ja toinen sija valui Mikkelin metsään.

Tämä kilpailu jää Heikki Koski-Lammin historiaan yhtenä värikkäimmistä, vaikkei Koski-Lammien rallireissuilla ole ennenkään tylsistymään päässyt. Myös huolto sai pysyä liikkeessä lauantai-iltamyöhään asti. Seuraavassa muutamia vaiheita reissulta.

Torstai-iltana Heikin vanha sotaratsu uuvahti matkalla Mikkeliin. Auto saatiin kuitenkin vielä korjattua matkantekokuntoon ja pari pääsi yöpymään Mikkeliin. Nuotituspäivän puolivälissä Koski-Lammin nuottiauto hajosi taas, eikä enää suostunut yhteistyöhön. Kilpakumppaneiden kyydillä kaksikko pääsi lopulta ulos erikoiskokeelta, tarkistellen samalla tuon pätkän nuotit takapenkiltä. Heikki ja Kari saivat sitten käyttöönsä heille tuodun laina-auton. Parivaljakko päätti tarkistaa vielä kaksi erikoiskoetta ja matkalla huoltoasemalle autosta loppui bensa. Onneksi paikallisen autoilijan avustuksella kaksikko pääsi huoltoasemalle ja sitä myötä myös nuottien tarkistukset saatiin hoidettua loppuun.

Perjantai-iltana ensimmäisellä erikoiskokeella Citroen alkoi oireilla käyntihäiriöin AT-jonossa. Raviratapyöritykseen syntyi toiseksi nopein aika, 1,1 sekuntia kärkeen. Samalla tuli rengastestikin uusille renkaille tehtyä. 

Seuraavaksi alkoi pitkä lauantaipäivä, kahdeksan erikoiskoetta. Aamun ensimmäisellä erikoiskokeella risteyksessä tuli osuma kiveen, jolloin hammastangon toinen pultti irtosi ja takapuskuri jäi matkalle. Ek 2:lle tuli toiseksi nopein aika ja Ek 3:lle pohjat. Näin Koski-Lammi – Kallio saapuivat ensimmäiseen huoltoon SM3-luokan johdossa. ”Ratti vinossa, auto on vaikea ohjattava ja jarrut häviää”. Tällainen viesti tuli huollolle, kun kaksikko lähestyi päivän ensimmäistä taukoa. Ohjausvikaa ei huollossa kuitenkaan saatu korjattua, mutta matka jatkui.

Kilpailun neljännelle pikataipaleelle pari kellotti taas pohja-ajan ja viides tuli kolmanneksi vauhdikkaimmin. Johtopaikka pysyi edelleen hyppysissä, kun saavuttiin päivän toiseen huoltoon. Nyt operaationa oli kaasuläpän vaihto ja ratin oikaisu. Ja matka jatkui taas.

Kuudennen ja seitsemännen pätkän jälkeen Koski-Lammi joutui luopumaan johtopaikastaan Lauri Joonalle 6,1 sekunnin erolla. Huollossa hommana oli jarrujen ilmaus, ohjauksen korjaaminen jälleen sekä takapään säätäminen alemmaksi. Kahdelle viimeiselle erikoiskokeelle Heikki päätti ajella siististi reuhaamatta.

Toiseksi viimeiselle, kahdeksannelle erikoiskokeella ”rättäri”-kaksikko kellotti pohja-ajan ja ero johtopaikkaan ennen viimeistä erikoiskoetta oli ainoastaan 3,7 sekuntia. Viimeisen erikoiskokeen puolivälissä, Koski-Lammin epäonneksi, risteyksen sisämutkassa olevasta kivestä Citroen pomppasi kävelyvauhdista katolleen keskelle tietä. Valitettavasti tärskyssä rikkoutui vetoakseli sekä raidetanko ja näin matka jäi kesken.

Koko kilpailupäivän kruunasi vielä tiimin toisen huoltoauton laturin hajoaminen. Uusi laturi saatiin kuin saatiinkin kymmenen aikaan illalla hommattua ja matka kohti Etelä-Pohjanmaata saattoi alkaa. Heikki ja Kari sekä koko Koski-Lammi Motorsport haluavat kiittää kaikkia rallin vaiheissa auttaneita, ilman heitä kisa olisi jäänyt alkutekijöihinsä. Taas kerran tulee todistettua, että hyvä kiertää autourheilupiireissä.

Tärkeät pisteet ajatellen SM-sarjaa ja ennen kaikkea Printsport Junior Cupia jäivät saamatta, mutta Joensuuhun Koski-Lammi sanoo lähtevänsä voittamaan. 

– Oli kyllä melkoinen kilpailu. Harmittaa, kun keskeytys on tällainen mitätön ”tökkö”, kun muutenkin oli haastava päivä. Nuotituksessa ei huomattu sisäkiveä ja siitä sitten pompsahdettiin katolleen keskelle tietä. Eturipustus rikkoutui sen verran, ettei päästy enää jatkamaan. Joensuusta lähdetään ehdottomasti hakemaan voittoa ja oli hieno huomata, että vauhti edelleen kohdillaan, tuumaa Heikki Koski-Lammi päivästään Mikkelissä.

Kuva: Merita Mäkinen

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa