Facebook Twitter Email Pinterest

Kari Hämäläinen Itärallissa SM1-luokan kymmenes

29.02.2020 / Timo Kutila

Torstain testeissä tuli lumikelikilometrejä liki 70. Auto osoitti edelleen toimivuutensa ja kuljettajan luotto kasvoi Škoda R5 Evoon. Perjantaiaamuna kuljettajapari Kari Hämäläinen ja Risto Pietiläinen aloitti reittiin tutustumisen ja sai kaikkien viiden erikoiskokeen uudet nuotit vihkoon. Huonosta talvesta johtuen alkupään pätkät oli osin hiekalla, mutta reitti on kaikille sama.

Kilpailupäivä alkoi hienossa talvisessa säässä -8° Kilpailijat starttasivat Joensuun torilta klo 10 kohti ensimmäisiä erikoiskokeita. EK1 Kostamo 14,45 km ajettiin alussa haasteellisesti isoa kovaa 12.3 km asti, josta vasurista pienelle tekniselle tielle. Maalissa Kari kertoi nauttivansa hienosta rallipäivästä. Ykköspätkän jälkeen SM1-luokassa 15. ajalla 7:15,7

EK2 Satulavaara 11,40 km. Päivän toinen erikoiskoe meni rehellisesti sanoen huonosti. Ajalla 6:19,7 luokan 16. tila ja kokonaiskisassa 15. Ylitykset on myrkkyä, kun pitäisi täydessä vauhdissa vaan mennä yli, kertoi Kari Hämäläinen ennen huoltoa. Päivän ensimmäisessä huollossa vaihdettiin renkaat, tarkastettiin tärkeät tekniikkajutut ja ravittiin kuljettajakaksikko. Nyt oltiin valmiit päivän pisimmälle pätkälle ja tarkoitus kiristää hiukan vauhtia.

EK3 Riutta 33,22 km. Tämä 11 risteyksen erikoiskoe oli Itärallin pisin. Runsaasti mielenkiintoisia paikkoja sisältänyt pätkä onnistui Karilta ja Ristolta totuttuun tasaiseen tahtiin ja ajo alkoi kulkemaan. Kolmosen ajalla 17:27,6 luokkansa 11. Aamun ensimmäisillä pätkillä me nukuttiin, mutta nyt kyllä herättiin, kertoi Kari Hämäläinen.

Rallin toisessa huollossa laitettiin kertaalleen ajetut parhaat renkaat alle kaikkiin kulmiin. Sääntöjen mukaan rallissa sai käyttää vain 8 rengasta. Huollossa myös murua rinnan alle ja kohti kahta viimeistä erikoiskoetta. EK4 Oskola 26,60 km. Tällä toiseksi pisimmällä pätkällä sattui harmittava spinnaus, jossa meni liki 20 sekuntia. Maalissa tällä hyppyrikkaalla erikoiskokeella Kari oli 12. ajalla 15:19,9. Ennen viimeistä erikoiskoetta Kari ja Risto löytyvät kokonaistilanteessa sijalta 11.

Rallin viimeinen EK5 Palo 12,36 km. Illan hämärtyessä tarvittiin jo lisävaloja. Kisan viimeinen pätkä ajeltiin turvallisin mielin maaliin. Vitosen aika 6:43,0 oikeutti luokassa 12 tilaan. Viides kerta toden sanoo, sillä neljä kertaa olen käynyt Joensuussa keskeyttämässä. Hieno tunne, kun selvitimme tämän haasteellisen ja hyvin järjestetyn rallin maaliin. Isot kiitokset yhteistyökumppaneille mukana olosta ja Printsportille huollosta. Erityiskiitos Markus Paanaselle, joka pitää Škodan iskussa! Itärallista tuloksena SM1-luokassa kokonaiskilpailun kymmenes tila. Kaikissa talviralleista saimme kerrytettyä SM-pisteitä. Nyt siirrymme tauolle ja kausi jatkuu 12.-13. kesäkuuta Kouvolassa ajettavassa SM O.K. Auto-rallissa, summaa Kari. 

Kuva: Taneli Niinimäki

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 70 pistettä LMM (Rally2)
2. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 46 pistettä VihUA (Rally2)
3. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 43 pistettä AlavUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 36 pistettä KoMoKe (R5)
5. Mikko Heikkilä / Kristian Temonen 34 pistettä MäntsMK (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. SM Ralli Lahti, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa