"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

Tiimien kisassa tiukka pistetilanne


pp-sm-salo.jpg

Ralli SM -sarjan tiimien välisessä kilpailussa Team Mitsubishi Ralliart Finland on Juha Salon (kuvassa) ja Kosti Katajamäen menestyksen myötä pistejohdossa ennen kahta viimeistä osakisaa. Tiimin 89 pisteestä Salo on onnistunut keräämään 77 pistettä ja Katajamäki 12.
"Tätä kautta ovat värittäneet erityisesti kartturivaihdokset", naurahtaa tiimipäällikkö Pekka Koski.
Juha Salon monivuotinen kartanlukija Mika Stenberg siirtyi kansainväliselle uralle Jari Ketomaan vierelle, joten ralli SM -sarjaan Salon viereen lähti Tomi Tuominen. Kosti Katajamäen kartanlukijaksi tulee Keravan Vartti SM-rallista alkaen Marko Sallinen, joka muistetaan mm. Juho Hännisen uran alkuaikojen kartturina.

Mitsubishi on hallinnut automerkkien välistä kilpailua jo vuosia, tilastoihin on kirjattu viime vuoteen mennessä 17 mestaruutta. Vuonna 2009 Subaru kuitenkin onnistui ajamaan tiimien mestariksi.
"Mestaruus oli mielestämme vain lainassa viime vuonna, tänä vuonna yritämme korjata tilanteen ja napata 18:nnen mestaruuden", paljastaa Koski.
"Vakavasti ottaen, tosissaan tähän täytyy suhtautua, sillä erityisesti Joonas Lindroos on kova vastus Subarulla, ja hän onkin ajanut tosi hienosti."

Ennen Keravaa 13 pisteen erolla kakkosena oleva Tommi Mäkinen Racing on Subaru-tiiminä Vartti SM-rallissa vain yhden kuljettajan "varassa", sillä Kristian Sohlbergin poissaolon vuoksi vain Joonas Lindroos on ilmoitettu ajamaan pisteistä.
"Tällä kertaa kävi nyt näin, mutta Hyvinkäällä otetaan toinenkin kuljettaja mukaan, Jani Salomaa tai joku muu", kertoi Kari Hytönen, joka on Esko Reinersin jälkeen ottanut Ralli SM -sarjaan TMR:n tiimipäällikön tehtävät hoitaakseen.
"Voitosta lähdemme ilman muuta ajamaan Keravalle, niin kuljettajien kuin tiimienkin kisassa. Siitä ei tingitä yhtään."
"Neste Oil Rallissa tapahtuneen lievän kaadon jälkeen Lindroosin auto on viittä vaille valmis ja ensi viikolla testataan vielä ennen Keravan kisaa. Kaikki on valmista voittotaistoon, kun kisa-aamu koittaa", lupaa Hytönen.

Mitsubishin maahantuojan edustajana Pekka Koski myöntää tiimimestaruuskilpailulla olevan automerkille tärkeä merkitys. Koski kuitenkin toivoisi Suomessa nähtävän enemmän samanlaista fanittamista kuin esimerkiksi Englannissa tai Latviassa.
"Olisi hienoa, jos täälläkin ryhdyttäisiin vaikkapa facebookin kautta keräämään jäseniä jonkun kuljettajan fanikerhoon, pukeuduttaisiin tiimivaatteisiin pätkälle mentäessä ja muutoinkin järjestettäisiin ympärivuotista toimintaa rallin ja jonkun kuljettajan ympärille", heittää Koski ehdotuksen.
"Jos joku pienkaivinkonekuski kerää 50000 nimeä facebookin kautta ajaakseen työkalullaan läpi Suomen, eivätköhän rallifanitkin voisi kehitellä jotain vastaavaa."

Pekka Koski luottaa kotimaisen rallin tulevaisuuteen ja antaa tunnustusta monelle Ralli SM -sarjan nuorelle kuljettajalle, joista uskoo kasvavan kovia tulevaisuuden nimiä.
"Hienoa nähdä, että etuvetoisten luokasta on tulossa uusia, lupaavia kavereita. Esimerkiksi Esapekka Lappi on sellainen kuljettaja, jonka uskon menestyvän lähivuosina. Asiaa auttaa tietysti sekin, että hänen taustallaan ovat ammattimainen Eero Räikkösen tiimi sekä isä Pekka Lappi, itsekin aikoinaan rallia ajanut, joka monesta isästä ja äidistä poiketen osaa olla liikaa puuttumatta poikansa rallitouhuihin", juttelee Koski.