"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

Juha Salo karkasi Suomen mestaruuteen

Rallin SM-sarjakauden 2010 viimeistä edelliset pisteet jaettiin tänään Keravalla. SM1-luokan johdossa uusmaalaisille teille lähteneelle Juha Salolle ralli merkitsi mahdollisuutta viidennen mestaruuden varmistamiseen. Vaikka Mitsubishi-kuljettaja Salo ei rallia voittanutkaan, kisan kakkossijasta saadut pisteet kruunasivat Karkkilan rallikuljettajan Suomen mestariksi jo ennen kauden finaalikilpailua.
"Tämä on ensimmäinen kerta sitten junnu-SM:n, kun mestaruus varmistui näin aikaisessa vaiheessa. Ratkaisut ovat aina menneet viime metreille. Viides yleisen luokan mestaruus maistuu siinä, missä ensimmäinenkin. Kausi ei ole monessakaan mielessä ollut helppo. Mestaruus oli kovan työn takana", Salo tunnelmoi tuoreeltaan kilpailun maalissa.

Rallista muodostui N-ryhmän ja Super 2000 -luokiteltujen autojen kamppailu. Kauden aikana voimasuhteet ovat olleet ännäläisen eduksi, mutta Keravalla voiton nappasi S2000-autolla ajanut Marko Kakko. N-ryhmän Mitsubishia kuljettava Juha Salo ja kartanlukija Tomi Tuominen jäivät ykköspaikasta 9,5 sekuntia. Kolmanneksi tulleeseen Jarkko Miettiseen eroa syntyi 1,6 sekuntia.
"Hävisimme ensimmäisenä autona jonkin verran, sillä tiet olivat todella liukkaita. Saattoi myös olla, että meillä oli muutama kotiläksykin huonosti tehtynä. Auto kulki vähän liikaa takavetotyylisesti. Toinen kierros mentiin kuitenkin kaksitonnisten kanssa samaa tahtia. Kovaa ajettiin, mutta riskejä en ottanut", kuljettaja tunnusti.

Salo ja Tuominen tekivät kilpailun seitsemällä erikoiskokeella tasaista työtä. Kaksikko nakutti aikoja kolmen sakkiin taistellen pätkien pohja-ajoista tasapäisesti Marko Kakon, Jarkko Miettisen ja Joonas Lindroosin kanssa. Kilpakaverusten välille ei saatu monellakaan erikoiskokeella isoja eroja. Salon kohdalla ratkaisevimmat sekunnit kertyivät ensimmäisellä ja kolmannella pätkällä, jonka jälkeen karkkilalaisen erotti kärkipaikasta 10,5 sekuntia. Kilpailun neljällä viimeisellä erikoiskokeella Salon ero voittajaan kaventui sekunnilla.
"Kun näin peilistä lähimmän mestaruusuhkani Kosti Katajamäen ajavan tien sivuun jo ensimmäisellä siirtymällä, kyllähän siinä tuli sen jälkeen vähän katseltua. Sen enempää en ehtinyt sitä miettiä, sillä tienavaajana sain sihdata tarkkaan. Ei ollut mitään järkeä lähteä rikkomaan autoa, sillä se olisi ollut tyhmintä, mitä siinä tilanteessa oli voinut tehdä. Sillä, häviääkö lopuilla erikoiskokeilla viisi vai kymmenen sekuntia ja mahdollisesti yleiskilpailussa yhden sijan, ei ollut mitään merkitystä. Tärkeintä oli, että mestaruuslupaus täyttyi.

Syyskuun lopulla Hyvinkäällä ajettavaan kauden päätöskilpailuun starttaa rentoutunut Salo.
"Lähdetään pitämään lystiä ja katsomaan, olemmeko näin hitaita, miltä näyttää. Vähän veikkaan, että siellä mennään toista vauhtia kuin tänään täällä Keravalla", Salo nauroi.