"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Esapekka Lappi testasi Pihtiputaalla

Esapekka Lappi  Erik T Veiby (kuva: Cresta Management)

Esapekka Lappi ja Erik T. Veiby paiskaavat kättä yhteistyölle 2012. (kuva: Cresta)

Tammikuun 17. päivänä 21 vuotta täyttävän Esapekka Lapin puheesta kuului innostus uuteen, kauden 2012 menopeliin, nelivetoiseen Ford Fiestaan. S2000-luokitellulla autolla Lappi oli ehtinyt ajaa tällä rupeamalla Pihtipuhtaan lumilla, tosin vesisateessa 75 km ja syksymmällä noin 50 km.
"Aika tiukka laite on, tällainen menee niin helkutin kovaa", suitsutti Lappi.

Lappi kuuluu AKK:n huippuvalmennustiimiin Driver Academyyn, mutta sai tulevalla kaudelle apuja Norjastakin. Even Rallyn porukka ja Erik T. Veiby tarjosi taustatukea sekäHenning Solbergin entisen S2000-luokitellun auton alle.
"Sieltä tulee jeesiä täksi kaudeksi, ja tavoitteena on saada palkallinen ajopaikka rallin MM-sarjasta", kertoi Lappi.

"Tulostavoitteita ei olla määritetty, mutta kehityttävä on jatkuvasti ja jokaisella osa-alueella. En lähde heti mitään kuuta tavoittelemaan, mutta kesällä haluan jo voittaa osakisoja", paljasti Lappi.

Lahden urheilujoukoissa varusmiesaikaansa suorittava Lappi on tyytyväinen tämänhetkiseen tilanteeseensa.
"Perusasiat on armeijassa käyty läpi ja opeteltu, erittäin hyvin on saanut oman urheilulajin vaatimia harjoituksia tehdä, hommat sujuvat siellä oikein mallikkaasti. Nyt alkaa kilpailu- ja testikausi, vähään aikaan ei tartte kasarmille palata."

Kaksivetoisten luokasta Lappi ehti vuonna 2010 napata pronssimitalin sekä nuorten SM-sarjan hopean. Vuonna 2011 kausi alkoi mallikkaasti kolmella voitolla, mutta sen jälkeen epäonnea riitti sen verran, ettei neljästä viimeisestä kisasta tullut kuin kuusi pistettä. Lappi oli SM-taulukossa 2011 neljäs.

Lappi pääsi kokeilemaan syksyllä nelivetoista autoa Saarenmaa-rallissa, mutta siellä tuli keskeytys ja ulosajo, minkä on mainittu johtuneen nuotin väärin kuulemisesta. Ford Fiesta S2000 on uusi tuttavuus Lapille. Auto on erilainen kuin aiemmat, mitään yksittäistä, erityisen haasteellista seikkaa Lappi ei osaa autosta mainita.
"Kaikenlaista opeteltavaa tässä on. Tässä ei ole turboa, kierroksia on pidettävä tarkasti ylhäällä, jonkin verran on tämän kanssa vielä tehtävä töitä. Mutta ei tämä kuitenkaan mitään avaruustiedettä ole, joten kyllä tämä tästä", lupaa Lappi.