"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Todella mielenkiintoinen sarja tulossa

Ralli SM

Ralli SM -sarjan ensimmäisen osakilpailun ilmoittautumisaika umpeutui eilen, maanantaina 2. tammikuuta. Samaan ajankohtaan mennessä piti myös ilmoittautua sarjaan, mikäli aikoo taistella SM-pisteistä heti ensimmäisistä metreistä alkaen. Sarjaan voi ilmoittautua vielä pitkin kevättä, kuljettajan SM-pisteiden keruu alkaa siitä SM-kilpailusta, mitä ennen on virallisen ilmoittautumisajan puitteissa ilmoittautunut.

Riihimäki-ralliin SM-pisteistä lähtee nelivetoisissa taistelemaan 34 kuljettajaa. Kun nelivetoisten kuljettajia ilmoittautui sarjaan 38, on vielä muutama kuljettaja kuitenkin jättämässä ensimmäistä osakisaa väliin. Ralli SM -sarjan kaksivetoisten kuljettajat luokista SM2 ja SM3 ovat kaikki Riihimäellä mukana. SM-osakilpailuissa on mukana myös kilpailijoita, jotka eivät SM-pisteistä kilpaile. Tämän joukon kilpailunumerot alkavat numerosta 101, mikä helposti kertoo penkan päällä seuraavalle rallikansalle, ketkä pisteistä ajavat.

Osanottajaluetteloa oli mielenkiintoista lukea, kutkuttavalta tilanne näyttää. Kiva on nähdä, kuinka tiukka "nuorisotrio" Esapekka Lappi, Jukka Korhonen ja Mikko Pajunen lähtee pistämään "vanhoille konkareille" kampoihin. Lappi nähdään Printsportin ilmoittamana S2000-luokitellun Ford Fiestan puikoissa, Team Mitsubishi Ralliart Finland ilmoitti Korhosen Jukka Mitsubishi evo-ysillä ja Mikko Pajunen Tommi Mäkinen Racing Oy:n ilmoittamana Subaru Impreza R4:lla.

Nelivetoisten puolelta löytyi muutamia muitakin mielenkiintoisia yksityiskohtia: Kari Ali-Rantala, joka viime kaudella nautiskeli Skoda Fabia S2000:n vauhdista, siirtyi takaisin Mitsubishi Lancer evo-kymppiin. Venäläiskuljettaja Evgeny Cherkasov sai vierelleen kartanlukijaksi Mikko Lukan. Mikko Eskelisen autona nähdään sittenkin Mitsubishi Lancer evo-kymppi. Viime vuonna Subarulla kurvaillut Jukka Hiltunen on saanut tälle kaudelle autoksi Skoda Fabia S2000:n. Vetomies 2011 -tittelin voittanut Jari Kihlman on mukana Subaru Imprezalla. Joni Nikko Mitsubishi Lancer evo-ysillä palasi vuoden tauon jälkeen sarjaan. Sarjan ulkopuolisena viime vuonna SM-osakilpailuissa hyvin ottein esiintynyt venäläiskuljettaja Radik Shaymiev Peugeot 207 Sportilla ajaa nyt pisteistä. Takavuosien "kova luu" Sakari Vierimaa on hetkeksi heivannut tiimipäällikön tehtävät ja lähtee vuorostaan kuljettajaksi SM-sarjaan Mitsubishi Lancerilla.

Kaksivetoisten Super2-luokassa 11 ilmoittautuneen joukosta seitsemän luottaa Hondaan, kaksi kuljettajaa Fordiin, yksi Renault Clioon ja yksi Citröeniin. Edellisen vuoden näyttöjen perusteella ennakkosuosikeiksi voinee nostaa Kalle Pinomäen, Ville Hautamäen ja Jaro Kinnusen, sekä mikäli tekniikkaongelmia ei olisi niin paljon kuin viime kaudella, ehdottomasti Jussi Vainionpäänkin. Mielenkiintoista on myös nähdä, kuinka Citröen DS3 R3T taipuu toistaiseksi harvemmin kuljettajan paikalla nähdyn Pekka Vihman käskyttämänä.

Kaksivetoisten luokassa Kaksiveto-R kahdeksasta kuljettajasta peräti seitsemän ajaa Citröenilla, vuoden 2010 nuorten Suomen mestarilla Andreas Ambergilla on tällä kaudella ajokkinaan Ford Fiesta. Ja tietysti suuri mielenkiinto kohdistuu nelivetoisten SM-hopealle vuonna 2011 ja nuorten sekä SM2-luokan mestaruuteen vuonna 2010 ajaneeseen Joonas Lindroosiin, joka jätti toistaiseksi nelikot ja osallistuu nyt sarjaan kaksivetoisella Citröen C2R2:lla.

Tammikuun 14. päivänä kello 12.00 starttaavaan Riihimäki-ralliin ilmoittautui 79 kuljettajaparia, joista SM-luokkiin 53, Suomi Cupin luokkiin 18, historic-autojen nuottisarjaan 5 ja A-junioreita on mukana kolme. Riihimäki-ralli tarjoaa erittäin mielenkiintoisen avauksen kauteen 2012, toivottavasti sääolosuhteet ovat puolellamme. Tällä hetkellä maisema on kovinkin talvinen, joten paremmalta näyttää.