"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Joonas Lindroosin jännä kisa

p-akk-lindroos2.jpg

Viimevuotinen nelivetoisten SM1-luokan hopeamitalisti Joonas Lindroos siirtyi tälle kaudelle takaisin kaksivetoisen auton ohjaimiin. Muutos ei liene ollut Lindroosille mitenkään hankala, sillä kolme vuotta sitten Lindroos ajoi historiallisesti sekä kaksivetoisen luokan että nuorten suomenmestaruuteen.
"Sitä on ajettava sellaisella kalustolla mihin budjetti riittää", kommentoi Lindroos ennen kauden alkua.

Riihimäen osakisassa kaksivetoisten voittoon ajoi Jussi Vainionpää, joka aikoi uusia tempun Rovaniemelläkin. Tekninen vika vei oululaisen kuitenkin laulukuoroon. Kun kärkikuljettajista vielä Kalle Pinomäkikin ja Jaro Kinnunen suistuivat tieltä, jäi Joonas Lindroosille vastustuksiksi enää Ville Hautamäki ja Andreas Amberg. Pinomäki ja Kinnunen jatkoivat vielä SuperRalli-säännön avulla lauantaina, mutta lisäminuutit pitivät heidät kaukana pois kärkitaisteluista.

Lauantaiaamun erikoiskokeille kaksivetoiset lähtivät Lindroosin 0,9 sekunnin johdolla ennen Andreas Ambergia. Hautamäki oli peräti 1,4 sekunnin päässä kolmantena. Lindroosin kova vauhti säilyi loppuun saakka, ja ennen viimeistä erikoiskoetta Hautamäki oli toisena "jo" 15,5 sekunnin päässä. Kaikki ei kuitenkaan mennyt kunnon käsikirjoituksen mukaisesti.
"Jännäksihän tämä meni vielä viime metreillä. Öljy loppui koneesta, eikä parilla viimeisellä pätkällä öljytikku kastunut ollenkaan. Toivottavasti tästä vielä viimeinen siirtymä pystytään ajamaan maalikorokkeelle asti", kertasi Lindroos viimeisen pätkän jälkeen. Ja onnistuihan se, Lindroos ajoi kaksivetoisten luokkien voittajana palkintokorokkeelle.

Tiukalle kisa menikin, sillä Ville Hautamäki on aina kova vastus. Viimeisellä 47-kilometrisellä Hautamäki painoi menemään, mutta ei pystynyt ohittamaan Lindroosin aikaa. Miehille jäi maalissa eroa vaivaiset 1,6 sekuntia. Kun kaikkensa antaa, pitänee ymmärtää, että harmittaa.
" No, kyllä harmittaa aivan h**vetisti. Tää meni vaan penkasta penkkaan. Ei tämä harmita kuin hetken, eiköhän tähän ihan tyytyväinen voi olla", pohti Hautamäki.

Vuoden 2010 nuorten suomenmestari Andreas Amberg antoi todella kovan vastuksen kärkikaksikolle, kunnes tekniikkamurheet pilasivat taistelun.
"Jarrusatula meni rikki kesken pätkän, ei oikein voinut ajaa. Korjattiin sitä kesken pätkän ja aikaa kului yli 10 minuuttia ylimääräistä", kertoi Amberg.
"Vaikka sitä saatiin vähän huollossa korjattua, ei kuitenkaan kunnolla, mikä sitten vaikutti loppupätkien ajoon. Kolmanneksi kuitenkin kaksivetoisten yleiskisassa, joten tästä on hyvä jatkaa."

Kaksivetoiset ajavat tänä vuonna SM-pisteitä keräten kahdessa luokassa SM2 ja SM3, kauden päätteeksi kuitenkin jaetaan vain yksi kaksivetoisten mestaruus. Luokkapisteiden lisäksi yhdistetyssä luokkien yleiskisassa kuusi ensimmäistä saa lisäpisteitä/kilpailu.

Tuloksia:
SM2 + SM3
1) Joonas Lindroos-Pasi Kilpeläinen ESRC/EspooUA Citroën (SM3) 2.15.52,3; 2) Ville Hautamäki-Ari-Pekka Hautanen JärvisUA Honda (SM2) + 1,6; 3) Andreas Amberg-Matti Heikkinen AL-Myrskylä/EspooUA Ford (SM3) + 10.51,8; 4) Jaro Kinnunen-Jukka Jämsen EspooUA/JyvUA Honda (SM2) + 14.17,0; 5) Ilkka Kariste-Mikael Lindberg LahUA/UAU Ford + 15.32,7; 6) Kalle Pinomäki-Matti Kaskinen TUA Renault (SM2) + 15.48,9; 7) Jukka Rautio-Tero Nummenpää UAU Citroën (SM3) + 23.00,9; 8) Juho Annala-Tuukka Shemeikka SPAUK/LapUA Citroën (SM3) + 23.38,9; 9) Kimmo Vainio-Jarkko Malm EspooUA Citroën (SM3) + 32.47,9; 10) Vesa Lehmussaari-Pertti Helén PadMU Citroën (SM3) + 49.09,8

SM-pistetilanne osakisan 2/7 jälkeen:
1) Lindroos 59,54 pistettä; 2) Hautamäki 58,58; 3) Amberg 47,07; 4) Annala 29,89; 5) Kariste 29,23; 6) Pinomäki 28,5; 7) Vainionpää 27,8; 8) Kinnunen 27,75; 9) Rautio 21,61; 10) Sami Korvola 15,40 pistettä