"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Juha Salo avauspäivän jälkeen kuudentena

Salo_SanMarino.jpg

Juha Salo San Marinossa laina-autonsa kanssa. Kuva: Marko Salminen

Minivaltio San Marinon erittäin helteisissä ja vaihtelevissa olosuhteissa ajettiin perjantaina IRC-sarjan osakilpailun avauspäivä. Italialaistiimin Ford Fiesta S2000:lla kilpailuun osallistuva Juha Salo ja kartanlukija Marko Salminen selvittivät viisi pätkää läpi ja jatkavat rallia lauantaina kilpailun kuudennelta sijalta.
- Päivä meni vähän niin kuin kaavailin. Helppoa ei ole ollut tällä S2000-kokemuksella syheröisillä teillä ja vieraalla autolla. Ratin ja penkin välissä on ollut ongelmaa. Paljon pitää kehittyä, opiskella ja miettiä asioita, Salo myönsi iltahuollossa.

San Marinon kilpailu on Salolle ensimmäinen laatuaan S2000-luokitelulla autolla. Testimahdollisuus jäi hallitsevalta suomenmestarilta torstaina ajetun shakedownin varaan.
- Pääsimme ajamaan 1,5 kilometrin mittaisen testipätkän kuuteen kertaan. Ei voi sanoa, että auto tuntui sen jälkeen omalta.

Numerolla 8 reitillä edennyt suomalaiskaksikko joutui muutamien muiden kilpakumppanien tavoin pysähtymään avauserikoiskokeella tien tukkineen ranskalaisautonkunnan vuoksi useaksi minuutiksi. Salo ajoi 19-kilometrisen pätkän maaliin, mutta jäi pohja-ajasta reippaat kolme minuuttia. Kilpailun johto päätti tapahtuman vuoksi ajattaa pätkän siirtymänä ja kaikille Bonnefisin jälkeen lähteneille kuljettajille annettiin ajaksi 16.14,7. Salo jatkoi rallia 16,1 sekuntia kärjestä jääneenä. Toisen erikoiskokeen jälkeiseen huoltoon Salo ja Salminen saapuivat kilpailun viidennellä tilalla 24,8 sekuntia Saksan Sepp Wiegandia jäljessä.

Samat San Marinon lounaispuolen vuoristoteillä kiemurrelleet erikoiskokeet ajettiin huollon jälkeen toistamiseen. Salo paransi molemmilla aikaansa, mutta ero kasvoi siitä huolimatta kilpailun johdon ottaneeseen Andreas Mikkelseniin minuuttiin ja 12 sekuntiin. Neljännellä pätkällä Fiestasta rikkoutui vasen takarengas, mikä hidasti suomalaisen menoa viimeiset kolme kilometriä.
- Paransin aikoja, mutta en lähellekään niin paljon kuin piti. Muutimme autoa päivähuollossa kääntymään hitaisiin mutkiin paremmin, mutta sen jälkeen pito ei ollut enää yhtä hyvä. Myös rengasvalinta toiselle kierrokselle ei ollut paras mahdollinen. Nämä ovat niitä asioita, mitä pitäisi kokeilla testeissä, mutta nyt kisa on ollut vähän sellaista hakemista.
- Ajoin myös yhden kurvin leveäksi ja tulimme kolmella renkaalla maaliin, Salo kertasi.

Illan päätteeksi oli rallin ainoa San Marinon rajojen sisäpuolella ajettu erikoiskoe. Kuuden kilometrin asfalttipätkän jälkeen Salon ero kärkeen on 1.41,6.

Ralli jatkuu lauantaina Suomen aikaa klo 11.23. Päätöspäivänä ajetaan kahdeksan erikoiskoetta.
(M. Salonen)

Toinen suomalaispari Jarkko Nikara-Jarkko Kalliolepo Tommi Mäkinen Racingin Subaru R4:lla on avauspäivän jälkeen kisassa viidentenä 11,9 sekuntia Saloa edellä. Nikara myös johtaa luokkaansa. (-kk)