"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

kumppanit_pysty.jpg

Esapekka Lappi voitti jo viidennen kerran

p-sm-kouvola-lappi.jpg

Vasta 21-vuotias pieksämäkeläinen Esapekka Lappi otti Kouvolan SM O.K. Auto -rallista jo kauden viidennen voittonsa. Lappi on hallinnut kautta nelivetoisten luokassa Super 2000 -luokitellulla autollaan sortumatta kertaakaan virheisiin tai teknisiin ongelmiin. Tänään kuitenkin kilpailun alkuvaiheissa alkoi ensin näyttää siltä, että Lappi saattaa sittenkin olla voitettavissa. Pienet tekniset ongelmat korjattiin huollossa, joten Lappi kirjasi voittonsa 12,6 sekunnin erolla Saloon.

Perjantaina Kouvolan Tykkimäen rallicross-radalla ajettu avauserikoiskoe oli Laihian Joni Nikon heiniä, sekä Lappi että Juha Salo jäivät vain kilometrin mittaisella tasa-ajalla sekunnin kymmenyksen päähän. Seuraavana aamuna kilpailijat käänsivät auton nokan neljälle metsäerikoiskokeelle, jotka ajettiin kahteen kertaan. Nikon kisa jäi tämän jälkeen lyhyeksi, sillä auto rikkoontui aamun toisella erikoiskokeella ja mies joutui penkan päälle katsomoon.

Esapekka Lappi sen sijaan oli kunnolla hereillä heti aamusta, sillä pohja-aika tuli ensimmäisellä ja neljännellä erikoiskokeella. Juha Salo ylsi pohja-aikaan kakkosella ja kolmosella, joten tilanne ensimmäisellä huoltotauolla oli erittäin kutkuttava Salon johtaessa 4,2 sekuntia.
"Ihan jees on lähtenyt aamu käyntiin. Ensimmäinen pätkä oli tosi liukas puolenvälin jälkeen. Kolmosella mentiin sitten vähän ulos, vähän renkaat saivat siinä siipeensä", kertasi Salo ensimmäisen lenkin suoritustaan.

Esapekka Lappi harmitteli ongelmia tullessaan huoltoon kisan viidennen pätkän jälkeen.
"Auto käy vain kolmella sylinterillä. Vika alkoi vaivata kakkosen puolivälissä ja auto "pätki" sen jälkeen kaikilla erikoiskokeilla. Kampiakselin asentoanturissa taitaa olla vika", tuumasi Lappi.

Huollossa osattiin epäillä toistakin syytä.
"Kaasuläpän anturi olisi pitänyt vaihtaa, mutta sellaista ei valitettavasti nyt ollut mukana. Vaihdoimme kampiakselin pyörintäanturit, ja toivotaan, että se auttaa edes vähän kisan loppulenkille", kerrottiin Lapin huollosta, kun kilpailijat lähtivät toiselle lenkille.

Ja näin tapahtuikin, sillä Esapekka Lappi täräytti pohjat kaikille lopuille erikoiskokeille. Maalissa mies näytti enemmän kuin tyytyväiseltä päiväänsä. Kauden viides voitto, ja Lappi jyrää tasaisen varmasti kohti nelivetoisten suomenmestaruutta.
"Ei tullut virheitä kisan aikana. Vähän oli pari isompaa liippiä matkan varrella, muttei mitään ojaanajamista tai vastaavaa. Oikein tyytyväinen täytyy olla, vaikkei nyt vielä mistään mestaruudesta kannata puhuakaan", myhäili Lappi.

Esapekka Lappi arvioi kauden alussa, että kesällä pitäisi ensimmäisiä osakisoja jo voittaa vaihdettuaan kaksivetoisesta autosta nelivetoiseen. Tuohon arvioon nähden kausi on mennyt enemmän kuin hyvin, sillä tätä eivät varmaan kokeneet ennustajaeukotkaan olisi voineet aavistaa.
"Kisan toinen kierros tultiinkin jo todella kovaa. Ensin ajattelin, että mulla olisi enemmän mahdollisuuksia tehdä eroa ensimmäisellä kierroksella, mutta kun auto ei toiminut, nyt vahvemmaksi jäi jälkimmäinen lenkki."
"Tiet kestivät lopulta todella hyvin. Luulimme, että ne menevät kahteen kertaan ajettuina huonoiksi, ja siksi nostettiin auton maavaraakin. Ei olisi tarttenut sitä tehdä. Nyt kun auto oli korkeampi, takarenkaiden pito ei ollut ihan samaa kuin aiemmin. Ei siinä mitään ongelmaa ollut, tuli vain lisää isoja liippejä", tuumasi Lappi autourheilijoiden kielellä.
"Kisa oli tänään todella hyvä. Tiet olivat haastavia, nyppyjä ja ylityksiä toisensa perään, todella makeeta oli ajaa. Ja hyvää testiähän tämä oli Jyväskylää ajatellen", myönsi Lappi.
"Ja hyvä oli, että auto hajosi täällä, eikä Neste Oil Rallissa. Todella hyvä fiilis jäi tästä kisasta", päätti Lappi ja lähti vastaanottamaan palkintojaan.

Kovan vastuksen koko kauden ajan on antanut 2000-luvun menestyksekkäimmäksi autourheilijaksi tituleerattu Juha Salo, luokan hallitseva suomenmestari. Salo on kaikissa vuoden 2012 kisoissa ollut yhtä selvä kakkonen, eivätkä miesten sekuntierot erityisen suuria ole olleetkaan.
"Olihan se voitto tänään ehkä lähellä, mutta kaikkemme tehtiin, eikä se sieltä tullut. Toinen lenkki tuli meiltä aika virheettömästi, Esapekka tuli vain kovempaa, ei voinut mitään. Kyllä me kaikkemme yritettiin, ja olen omaan ajooni kyllä tyytyväinen. Tulin sen minkä vain ikinä pystyin. Näillä eväillä ei olisi voinut enää kovempaa mennä, ja ollaan me tämän auton kanssa hieman altavastaajia. Voimanpuute tulee valitettavasti vain vastaan. Hyvähän auto on ajaa ja kaikki toimii loistavasti, muttaeikä marginaali ole iso. Jos lähden sitä yrittämään riskillä pienemmäksi, en näe kyllä maalia. Tänäänkin oli jossain ihan hilkulla."
"Joka metri on kuitenkin ajettava niin kovaa kuin pystyy. Vikalla pätkällä nyt kyllä vähän heivattiin, olisi Euroopan tyhmin juttu ajaa lyhyellä vikalla pätkällä mettään. Lukuunottamatta tuota, voin sanoa, että kaikkemme tehtiin", arvioi Salo.

Jussi Tiippana ajoi tänään elämänsä SM-osakilpailun. Kolmas sija näin kovassa seurassa on loistava suoritus. Mikkeliläinen oli onnellinen maalissa ja arveli vauhtinsa salaisuudeksi sen, että pääsi syömään hotellissa aamupalaa ja edellisenä iltana illallista Juha Salon seurassa.
"Kaipa se vauhti siinä sitten tarttui."

Tiippana myönsi yrittäneensä tosissaan aina kuudennelle erikoiskokeelle asti, mutta sen jälkeen totesivat Lapin karanneen ja Saloonkin oli liikaa matkaa.
"Höllättiin sen jälkeen loppupätkille. Sen jälkeen ilmaantui myös vähän lämpöongelmia koneeseen eikä se oikein jaksanut enää mennä, joten tuumattiin, että nyt on vain päästävä rauhallisesti maaliin. Ajaa piti kuitenkin loppuun asti, että Vihavaisen Arska pääse yllättämään", kertasi 23-vuotias Tiippana.
"Tämä oli ehdottomasti paras kisa ikinä, paras ajo ja parhaat pätkäajot sekä paras sijoitus loppujen lopuksi", tilitti Tiippana.

Ari Vihavainen tuli tänään hienosti neljänneksi, jääden kolmanneksi ajaneesta Jussi Tiippanasta 12,4 sekuntia. Vihavainen taistelee kiivaasti SM-pronssimitalista Riku Tahkon kanssa. Tänään oli tärkeää olla tuloksissa edellä.
"Täytyy myöntää, että Riku oli se, jota kisan aikana seurasimme. SM-mitalin kannalta tilanne on nyt hieman helpompi taas", jutteli rauhallisenoloinen Vihavainen.
"Ajettiin koko päivä samoilla renkaillakin, vaihdettiin niitä vain edestä taakse ja päinvastoin", paljasti Vihavainen.
"Nyt on myönnettävä, että renkaat oikeasti loppuivat kesken. Ei päässyt sen vuoksi täysillä hyökkäämään, mutta katsottiin, ettei meillä ollut mahdollisuuksia tämän enempään."

Riku Tahko ei ollut oikein tyytyväinen tähän kisaan. Espoolaisella oli tavoitteena kerätä runsaasti pisteitä ja pitää Ari Vihavainen takana, jotta mahdollisuus SM-pronssille paranisi. Tahkolla oli kuitenkin ongelmia koko kisan ajan.
"En osaa sanoa, mikä nyt on pielessä. Keskilukossa taitaa olla on vikaa, ei meinaa auto pysyä millään tiellä", ihmetteli Tahko ensimmäisen lenkin jälkeen.

Toisella lenkillä ajo parani, mutta Vihavaisen kiinniottamiseen oli jo liikaa kertynyt eroa. Huollossa oli vikakin löytynyt.
"Onneksi löydettiin vika. Aamun ekalla takapyörä oli vähän napannut johonkin ja pyörä vääntyi vinoon. Siksi se oli niin hervoton ajettava. Vähän lähemmäksi päästiin ajamalla, mutta täytyy myöntää, että kyllä tämä turhauttaa. Mielestämme kabiinissa tehdään kaikki ihan hyvin ja ajo oli ihan puhdasta, mutta kello ei vain tykkää. Kai sitä täytyy jotenkin yrittää autoon taikoa lisää potkua", arveli Tahko.

TULOKSIA KOUVOLASTA:
SM1-LUOKKA
1) Esapekka Lappi-Janne Ferm PiekUA/FCDA Ford 45.47,7; 2) Juha Salo-Marko Salminen KaUA/NoorUA Mitsubishi + 12,5; 3) Jussi Tiippana-Henri Arpiainen MikUA Mitsubishi + 44,2; 4) Ari Vihavainen-Antti Piira HeiUA/SatUA Mitsubishi + 56,6; 5) Riku Tahko-Markus Soininen EspooUA/LprRT + 1.45,1; 6) Kari Ali-Rantala-Ossi Lehtonen RiiUA Mitsubishi + 2.21,8; 7) Mikko Lehessaari-Lassi Hartikainen HyvUA/TAK Subaru + 2.46,1; 8) Mattias Therman-Jarkko Kalliolepo RoiUA/FCDA 2.52,4; 9) Jari Latvala-Kari Mustalahti AlavUA/SPAUK Mitsubishi + 2.59,5; 10) Jari Kihlman-Jaakko Jäntti KuuUA Subaru + 3.04,6