"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

1400 Rally Trophy käynnistyy vajaan kahden viikon kuluttua Lapualla

Jormat takaavat tason!

Joukko 1400 Rally Trophyn kilpailijoita kokoontui tiistaina 11. helmikuuta Hyvinkään Moottoriradalle yhteiseen testitilaisuuteen. Samalla Trophyn ajajat valottivat kauden suunnitelmiaan median edustajille. Pienenä yllätyksenä sarjan kilpailijat saivat myös kuulla, että joukko yrityksiä oli luovuttanut erikoispalkintoja aina kiukaista kilparenkaisiin. Autojaan testasi Hyvinkäällä yhdeksän kuljettajaa. Lisäksi muutama oli saapunut paikalle haistelemaan kaudenalustunnelmia. Lehdistön haastattelussa N-ryhmän hallitseva mestari Jorma Laakso ja A-ryhmän kolmen vuoden takainen mestari Jorma Pekkanen pistivät hieman pilke silmäkulmassaan jauhoja nuorison suuhun. Kaksikko ilmoitti jokseenkin kursailematta ajavansa vain ja ainoastaan luokkiensa mestaruudesta.
- Trophyn taso on mielettömän kova. Yhteenkään virheeseen ei ole varaa, sillä kilpailuissa kamppaillaan jokaisesta sekunnista. En ole ollenkaan varma, pystynkö tällä kaudella voittamaan yhtään osakilpailua. Mutta olenkin mukana vauhtimittarina. Sitten kun nuoret pystyvät voittamaan minut, he ovat valmiita suurempiin luokkiin, Laakso hehkutti.
- Minä hoidan sitten saman asian A-ryhmän puolella. Juuri siihen meitä ikämiehiä tarvitaan, Pekkanen napautti. Viisikymppisiä kuskeja lähtee valtaistuimilta kampeamaan laaja kirjo eri ikäisiä ja erilaisella kokemuspohjalla ajavia kuljettajia. Mm. hieman yli parikymppisiä Vesa Mikkolaa, Tomi Saaristoa ja Olli-Pekka Eskoa kannattaa seurata tarkasti. Tosin A-ryhmässä kisaava Esko on talven vielä sivussa kilpailuista.
- Loukkasin käteni liukastuttuani kotipihassa. Talven kisat menivät siihen. Nyt kauden avaus siirtyy kesälle, Esko harmitteli. Tiiviisti opiskeleva Mikkola ei ehtinyt testitilaisuuteen, mutta nuorta N-ryhmän polvea edusti Tomi Saaristo.

- Viime kausi opeteltiin ja kerättiin nuottikokemusta. Nyt olisi tarkoitus lähteä hakemaan menestystä, Saaristo muotoili. Yksi testitiistain ahkerimmista ajajista oli Olavi Vainio. Loppelainen moottoriurheiluveteraani koeajoi Suzukinsa alustamuutoksia. Aivan Laakson päähaastajaksi ei Vainio itseään ajatellut, mutta 60-luvun puolivälissä alkanut katkeamaton ura ensin moottoripyörien ja 90-luvulta lähtien autojen ohjaimissa tuo tiettyä suunnitelmallisuutta toimintaan. Huonolla asenteella ei olisi saavutettu Vainion palkintokaappia koristavia Päijänne-ajon luokkavoittoja, tai selvitetty esim. Six Days -joukkuekilpailuja maailman eri kolkissa.
- Koko sarja on tarkoitus ajaa ja jokaisessa kilpailussa on päätavoitteena maaliin pääsy. Tietenkin haen myös menestystä ja hyviä sarjapisteitä, Vainio suunnitteli.

Kiukaita, renkaita ja ilmaisia lentomatkoja

Vuonna 1999 käynnistynyt 1400 Rally Trophy on vuosi vuodelta kasvanut ja kehittynyt. Sarjan suosio on heijastunut myös muulla tavalla. Kilpailijat ajavat tänä vuonna poikkeuksellisen ruhtinaallisista erikoispalkinnoista. Sarjan yhteistyökumppaneiksi ovat lähteneet maailman vanhin kiuastehdas Kastor, uusi suomalainen lentoyhtiö Flying Finn, tunnettu kotimainen rallirenkaiden valmistaja Timi, LVI-tarvikkeiden tukkuliike LVI-Dahl sekä autourheiluun keskittynyt aatteellinen yhdistys, Lowprofile Motorsport ry. Yhteistyökumppanit takaavat sen, että Trophyssa kannattaa kilpailla. Lisäksi tukijat ovat valinneet poikkeuksellisen linjan. 1400 Rally Trophyssa ei muiden kilpasarjojen tapaan palkita pelkästään voittajia, vaan kuka tahansa sarjan kilpailija saattaa päästä palkinnoille. Riihimäkeläinen, suureen kansainväliseen Tylö-konserniin kuuluva Kastor on perustanut erityisen Kastor Cupin. Kastor Cupin idea perustuu perinteisempiin menestyskriteereihin. Kastor Cupissa tosin jaetaan pisteitä luokittain siten, että kummankin luokan menestyjät saavat pisteitä luokan osanottajamäärän mukaan. Kumpikin luokka kilpailee samasta tuotepalkinnosta. Niinpä Kastor Cupin voi voittaa joko N- tai A-ryhmän autokunta. Tämän lisäksi Kastor on luovuttanut tuotepalkinnon arvottavaksi. Kaikkien 1400 Rally Trophyn osakilpailuihin osallistuneiden kuljettajien ja kartanlukijoiden kesken arvotaan tuntuva tuotepalkinto. Se luovutetaan Riihimäellä SM-finaalikisa palkintojenjaossa.
- Tämä on ensimmäinen kerta, kun olemme mukana missään tämän kaltaisessa kuviossa. Paljon on toki pyydetty, mutta olemme pidättäytyneet toistaiseksi sponsoroinnista. 1400 Rally Trophy sopi tämän hetken suunnitelmiimme, Juhani Lindström Kastorilta valotti. Osallistumisen kannattavuutta tukee myös uuden suomalaisen lentoyhtiön tuotepalkinto. Flying Finn jakaa kauden päätteeksi kaikkien sarjaan osallistuneiden kesken suoritettavassa arvonnassa neljä lentolippua yhtiön lentokohteisiin. Flying Finn on tuore yrittäjä lentoliikenteen alalla. Yhtiön markkinointistrategiaan kuuluu edullisten lentomatkojen tarjonta. Yhtiön lipunmyynti perustuu internet-kauppaan. Flying Finn löytyy osoitteesta www.flyfi.net Timi-renkaat luovuttaa jokaisessa kilpailussa arvottavaksi kaksi uutta kilparengasta. Koska arvonta toteutetaan palkintojenjaon yhteydessä, on melko todennäköistä että keskeyttäneetkin autokunnat kunnioittavat palkintojenjakotapahtumaa läsnäolollaan. Renkaiden omistajaksi voi näet päätyä vain, jos on paikalla ottamassa palkinnon vastaan! LVI-Dahl puolestaan luovuttaa Trophyyn tuotepalkintoina arvokkaita työkalusarjoja. Lowprofile Motorsport ry on etelä- ja keskisuomalaisten rallin harrastajien muodostama yhdistys. Yksi yhdistyksen nuorisotyökohde on tänä vuonna 1400 Rally Trophy. Yhdistys valitsee kauden aikana nuoren ja lupaavan kuljettajan, jolle se myöntää tuntuvan stipendin. Valintakriteereinä ovat mm. menestys, urheilullisuus ja esiintymistaito, sekä tulevat tavoitteet. Stipendi luovutetaan Riihimäen finaalikilpailun yhteydessä.

Lisätietoja:
Jari Kohonen, p. 0500-480 787

www.flyfi.net
www.kastor.fi
www.lowprofile-motorsport.com