"$lang='en'""$lang='en'"
SuomeksiIn English

 

Ralli SM 2009

Uutta ilmettä suomalaiseen rallin huippusarjaan

AKK Sports Oy on sopinut kansallisen lajiliiton, AKK-Motorsport ry:n, kanssa Ralli SM -sarjan promootio-oikeuksista tulevina vuosina. Yhtiön tavoitteena on uudistaa Ralli SM:ää tuotteena ja tuoda lajin pariin uutta yleisöä.

- Olemme asettaneet itsellemme tavoitteita sarjan teknisten ja urheilusääntöjen suhteen, miettineet osakilpailujen aikataulutusta ja rakennetta sekä ideoineet sarjan ilmettä ja viestintää. Kaiken tämän toteuttaminen on useamman vuoden projekti, ja viime kädessä kaikki on tietenkin kiinni rahasta, sanoo AKK Sportsin projektijohtaja Kai Tarkiainen.

Uudistettu luokkajako

Tulevaisuuden Ralli SM halutaan tehdä tavalliselle rallikatsojalle mahdollisimman helpoksi seurata. Tätä auttaa muun muassa sarjan luokkajaon muuttaminen yksinkertaisemmaksi. Ensi vuodesta alkaen mestaruuksia jaetaan vain kahdessa luokassa: 4-vetoiset ja 2-vetoiset autot.

- Muille kuin lajiin laajemmin vihkiytyneille tuo on aivan riittävän tarkka määritelmä. Noiden kahden luokan sisällä on sitten teknisiltä luokituksiltaan erilaisia autoja, joiden hienouksiin voidaan palata sarjaviestinnässä kauden mittaan, sanoo Tarkiainen.

Sarjalle lisää näkyvyyttä

Sarjan seurattavuutta halutaan parantaa myös sen näkyvyyttä lisäämällä. Tähän pyritään muun muassa osakilpailujen alla järjestettävillä mediapäivillä, joilla paikalliselle medialle tarjotaan mahdollisuus tavata sarjan kuljettajia ja taustahenkilöitä. Myös sarjan nettisivut uudistuvat ja muuttuvat elävämmiksi tiiviimmän uutisvirran myötä.

Ei "pakkoperjantaita"

Osakilpailujen formaattia halutaan kehittää siten, että yleisöllä ja tiedotusvälineillä olisi kisaviikonlopun aikana enemmän seurattavaa. Kaksipäiväisyydestä käydään paljon keskusteluja niin puolesta kuin vastaankin.

- Osakilpailuja ei olla pakottamassa kaksipäiväisyyteen. Ainoastaan silloin, kun heidän reittisuunnitelmansa luontevana osana ja yleisölle helposti lähestyttävässä muodossa on mahdollista järjestää perjantai-iltana yleisöerikoiskoe, olemme tätä vahvasti suositelleet, sanoo Tarkiainen. - Toivottavasti muutama aktiivinen järjestäjä tarttuu tähän haasteeseen. Itse olemme varmoja sen myönteisestä vaikutuksesta yleisön, median ja kilpailijoiden kokemukseen näistä osakilpailuista.

Huoltoalue elävämmäksi

AKK Sportsin mukaan tärkeintä on se, että kilpailijoiden viime vuosina lisääntyneet panostukset muun muassa näyttävään huoltokalustoon eivät mene hukkaan, vaan että osakilpailuissa reitit suunnitellaan siten, että huollossa käydään kilpailun aikana vähintään kaksi kertaa.

- Yksi on ensi vuoden Ralli SM -sarjassa varmaa: kukaan ei enää tee vääriä rengasvalintoja, kun kaikki ajavat samoilla Pirellin yksityyppirenkailla, sanoo Tarkiainen. - Pirelli-sopimuksen mukanaan tuomat palkinnot varmasti myös kannustavat kilpailijoita osallistumaan Ralli SM -sarjaan.

Ralli SM -osakilpailujen järjestäjien kanssa lokakuun puolivälissä pidettävän palaverin jälkeen pystytään ensi vuoden uutuuksista kertomaan tarkemmin. AKK Sports haluaa myös yhdessä kilpailijoiden kanssa kehittää sarjaa eteenpäin, jotta suomalainen autourheilu pysyy maailman kärjessä - yhteydenotot ovat tervetulleita.

Lisätiedot: AKK Sports Oy, projektijohtaja Kai Tarkiainen, puh. 040 8466 766, etu.suku@autourheilu.fi