Facebook Twitter Email Pinterest

Pynnösen paluu ralleihin onnistui, nälkääkin jäi

09.06.2024 / Pynnönen Racing tiedotus / Jani Seppälä

Ville Pynnösen (JyvUA) paluu rallikilpailuihin sujui Mynämäellä Rantarallissa onnistuneesti, tuloksena F-Cup Rallisarjan nelivetoluokasta oli Ville Mannisenmäen (UUA) kartturoimana kolmas tila. Vauhti parani läpi lauantain ja luokkavoitosta taisteltiin viimeiseen metriin asti.

Rantarallin reitti käsitti kuusi erikoiskoetta, joilla mittaa yhteensä oli noin 58,5 kilometriä. Kilpailua edeltävänä sunnuntaina ajettiin Asunmaa Racingin Renault Clio Rally3:lla valmistelevat testit kilpailua silmällä pitäen. Testien jälkeen kuljettaja oli ajokkiin varsin tyytyväinen ja siltä osin kilpailuun oli helppo lähteä.

Lauantaina starttia odotellessa, alkoi hiljalleen jännitys nousta. Kolmen vuoden kilpailutauon jälkeen tunnetila hieman korostuu. Tässä kohtaa kartanlukijalla voi olla suurikin merkitys. Hyvin sujuneen nuotituksen lisäksi kartanlukija Mannisenmäki sai läpi kisapäivän luotua kuljettajalle hyvää luottoa tekemiseen.

Avauspätkällä kilpailurutiinin puute kuitenkin väistämättä heijastui ajamisessa, eikä irtosoran luoma olosuhde helpottanut ajotuntuman löytymistä. Ensimmäinen erikoiskoe tuli luokan kolmanneksi kovinta vauhtia, mutta vajaan kuuden kilometrin erikoiskokeella aikatappiota Viron Kaspar Kasarin Ford Fiesta R5:een kertyi 9,8 sekuntia.

– Vaikka olisi edellisenä viikonloppuna testattu kuinka paljon enemmän, ei avauspätkä olisi tullut kovempaa. Kisakilometrit on aina kisakilometrejä, alku oli tökkivää menoa, mutta erikoiskoe kerrallaan juoni alkoi löytyä, kertoo Pynnönen.

Toisella erikoiskokeella johtopaikalla ollut virolaiskuljettaja kärsi erikoiskokeen lopussa reilun parinkymmenen sekunnin aikatappion pohja-aikaan nähden. Loppupäivän juonena sen jälkeen oli Pynnösen autokunnan, sekä ensimmäistä nelivetokisaansa Ford Fiesta Rally3:lla ajaneen Raoul Dahlqvistin kamppailu tehokkaammalla R5-ajokilla ajanutta Kaspar Kasaria vastaan.

Viimeiselle erikoiskokeelle lähdettiin kutkuttavassa tilanteessa Kasarin johtaessa Pynnösen autokuntaa 0,1 sekunnilla ja Dahlqvist puolestaan oli vain 1,8 sekuntia Pynnösestä jääneenä. Epäilemättä jokainen kolmikosta joutui laittamaan parastaan viimeisellä, noin 10,5 kilometrin mittaisella erikoiskokeella.

Varsin tasaisesti kolmikko erikoiskokeen tulikin, mahtuen 2,5 sekunnin sisään. Lopputuloksissa Kasari voittajaksi, Dahlqvist toiseksi vain 1,2 sekunnin päässä, josta vain 0,7 sekuntia jäi Pynnönen.

– Varovasti toivoin vauhdin olevan tuota luokkaa, mutta realistiset odotukset eivät ehkä ihan voittotaistoa tarjonneet. Kilpailun alkupuolikin tuli ajallisesti yllättävän hyvin, vaikka itsestä vähän tuntui, että ihan oikeaa rallia tultiin vasta viimeisellä erikoiskokeella. Nyt voi jossitella, että sen 2 sekuntia olisi päivän viidellä ensimmäisellä erikoiskokeella saanut varmaan kurottua missä tahansa, kisan jälkeen se harmitti, vuorokautta myöhemmin kipuilu siitä on jo vähempää. Viimeinen erikoiskoe tuli taustoihin nähden niin hyvin kuin se mielestäni voi edes tulla.

Pitkän ajotauon jälkeen ajotuntuma ei ole suinkaan ainoa asia jota kisassa jännittää, nuotituksen roolikin on iso. Siitä ei tällä kertaa jäänyt jossiteltavaa.

– Mannisenmäen Ville hoiti kyllä viikonlopun ammattimiehen osaamisella, ei tarvinnut kuskin keskittyä kuin itseensä. Nuotituksessakin ihan loistava apu ja varmaan tuli lopulta parhaat laput mistä olen koskaan ajanut. 

Onnistuneen kilpailun jälkeen, nälkää jäi vielä tulevaankin, mutta mitään konkreettista seuraavan kisan toteutumiseen ei vielä ole.

– Pakkohan tässä on olla tyytyväinen, en kiistä. Auto oli tosi hieno ajaa ja tuntui että oli helpompi hakea omaa maksimia kuin Skodalla aikanaan. Toivottavasti seuraavaan kisaan ei mene kolmea vuotta, en olisi pahoillani vaikka ihan samalla kombinaatiolla jotain koetettaisiin uudestaankin. Valtavat kiitokset niin kilpailunjärjestäjälle upeasta reitistä, kuin kartanlukijalle hyvästä paimentamisesta, unohtamatta yhteistyökumppaneita ja Teemu Asunmaata tämän toteutumisessa. Vilpittömät onnittelut myös Raoul Dahlqvistille upeasta nelivetouran avauksesta.

Neliveto Cup tulokset TOP5:

1. Kaspar Kasari – Rainis Raidma / Ford Fiesta R5 / 30:14,3
2. Raoul Dahlqvist – Patrick Öhman / Ford Fiesta Rally3 / +1,2
3. VILLE PYNNÖNEN – VILLE MANNISENMÄKI / Renault Clio Rally3 / +1,9
4. Kees Burger – Teemu Arminen / Skoda Fabia R5 EVO / +40,2
5. Teemu Vesala – Sami Brofors / Mitsubishi Lancer E9 / +58,5

Kuva: Taneli Niinimäki 

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 88 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 75 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 74 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 65 pistettä KoMoKe (R5)
5. Niclas Grönholm / Kristian Temonen 49 pistettä EMSC (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2024

1) 12.-13.1. SM Auto Sorsa Riihimäki-Ralli, Riihimäki
2) 1.-3.2. 59. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
3) 8.-9.3. SM Tuuri Ralli, Alavus
4) 24.-25.5. SM Mad-Croc Länsirannikon Ralli, Turku
5) 14.-15.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
6) 23.-24.8. Future SM-ralli, Lahti
7) 4.-5.10. SM Ralli Kitee, Kitee

SM-sarja sosiaalisessa mediassa