Pajarin unelma toteutuu kotiyleisön edessä
Ralliautoilija Sami Pajari kilpailee kartturinsa Enni Mälkösen kanssa ensimmäistä kertaa Rally1-autolla Toyota Gazoo Racing WRT:n kuljettajana Suomen MM-rallissa 1.-4.8.2024. Samalla yhdestä unelmasta tulee totta, kun debyyttikilpailu pääluokassa ajetaan kotiyleisön edessä.
Sami Pajari ja Enni Mälkönen ovat tällä kaudella nostaneet itsensä rallin WRC2-luokan mestariehdokkaiksi, kun suomalaiskaksikko on tällä hetkellä sarjan pistetilastoissa toisena. Nyt kotikilpailussa Jyväskylän MM-rallissa suoritetaan kuitenkin debyytti pääluokassa Toyota GR Yaris Rally1-autolla. Debyyttikilpailu WRC-luokassa kotiyleisön edessä toteuttaa unelman, joka on kuljettajalla ollut lapsesta asti.
- Samaan aikaan olen unelmoinut tästä ja toisaalta on uskomatonta, että urani on vienyt minut jo näin pitkälle. Ralli on haastava laji ja askel kerrallaan olen voinut edetä eteenpäin rauhassa. Hetkittäin ajattelen, miten uskomatonta on olla tässä tilanteessa, kun pienestä asti olen unelmoinut pääsystä ajamaan pääluokan autolla ja nyt se sitten toteutuu, Pajari kertoo.
Rally1-autolla kilpailemiseen valmistautuminen on sujunut hyvin. Pajari ajoi jo aiemmin heinäkuussa uudella ajokilla testin kolmena eri päivänä. Lisäksi kilpailuviikon maanantaina ajettiin vielä viimeistelytestit. Urheilija lähtee ralliin luottavaisin mielin.
- Ei ole sellaista tilannetta, että olisi pakko räväyttää kaikilta jalat alta. Aiemmissakin askelmissa luokkaa ylemmäs on hyvät erikoiskoeajat löytyneet ajallaan. Minulla ei ole sijoituspaineita, mutta toivoisin näkeväni kilpailun edetessä positiivista kehitystä ajamisessani ja vauhdissani, Pajari sanoo.
Jyväskylän MM-rallista ei kilpailuna turhaan puhuta “Sorateiden Grand Prix:nä”. Kovavauhtinen tiestö nyppyineen ja mutkineen on kova haaste monella tapaa. Mikään läpihuutojuttu Jyväskylän ralli ei ole ollut Pajarinkaan uralla. Vuonna 2019 debyytti tehtiin JWRC-luokassa Suomen osakilpailussa, kun Flying Finn Future Star -valinnan myötä Pajari osallistui kilpailuun. Rallikilpailu päättyi silloin erikoiskokeelle numero 16 Pihlajakoski 2:lle auton ampauduttua yllättäen hypyn jälkeen tieltä ulos. Sitä ennen sijoitus oli luokassa neljäs ja pari pohja-aikaakin oli ajettuna.
Vuonna 2022 kilpailtiin WRC2-luokan puolella. Luokan kolmospaikalta tuli keskeytys, kun ajourassa ollut kivi rikkoi pyöränripustuksen. Hassu sattuma, että erikoiskoe oli silloinkin numero 16 (Rapsula 2). Kolmas kerta kantoi vihdoin maaliin asti, kun viime vuoden tuloksena oli WRC2-luokan voitto kotiyleisön edessä.
Secto Rally Finland suorastaan vilisee tänä vuonna legendaarisia erikoiskokeiden nimiä. Myös kuuluisa Ouninpohja on mukana pitkässä muodossaan. Nopean erikoiskokeen varrelle on rakennettu virtuaalinen shikaani, jota oli mahdollisuus vapaaehtoisesti testata jo Latvian osakilpailun shakedownilla. Nyt Suomessa ensikokeilu on kaikille pakollinen shakedownilla, ja Ouninpohjassa käytössä kilpailutilanteessa. Käytännössä ennalta määritetyllä alueella nopeus lasketaan 60km/h tasoon ja sen saavutettuaan voi taas kiihdyttää täyteen vauhtiin.
- Testasin sitä Latviassa ja mielestäni idea on hyvä, miksi ei. Tietenkin ensipuraisu tuntui hieman oudolta, mutta ehdottomasti olen avoin tälle ajatukselle, Pajari kertoo.
Neljänä eri päivänä testaamisen myötä on Pajarin autokunta päässyt kohtuullisen hyvin ajokin kanssa sinuiksi.
- Olemme päässeet ajamaan erilaisilla tietyypeillä. Aluksi hain perustuntumaa ennen kuin aloimme kokeilemaan erilaisia säätöjä. Muut kuskit ovat säädöllisesti sen verran lähellä toisiaan, että minun kannattaa tässä kohtaa luonnollisesti seurata, mitä säätöjä heillä on, Pajari kertoo ensikosketuksista uuteen autoon.
- Rally1-autossa verrattuna Rally2-autoon iso asia on, että ajoon vaikuttavaa aerodynamiikkaa on enemmän ja hybridin tuomaa lisätehoakin on tarjolla. Sen hyödyntäminen oikealla tavalla on uutta minulle, joten on siinä paljon uutta asiaa. Vauhdillisesti auto on olosuhteista riippuen varmaan pari sekuntia kilometrillä Rally2:sta nopeampi, joten kyllä vauhtieron huomaa selkeästi, Pajari tuumaa.
Kilpailun seremoniallinen startti tapahtuu keskiviikkona illalla Jyväskylän satamapuistosta. Torstaina aamulla ajetaan Ruuhimäessä shakedown ja Jyväskylän keskustassa ajaettava Harjun erikoiskoe käynnistää varsinaisen kilpailun klo 19 aikaan.
Perjantain reitti suuntautuu Jyväskylästä pohjoiseen ja itään. Päivään sisältyy neljä kahdesti ajettavaa erikoiskoetta ja illan päätteeksi jälleen Harju. Erikoiskokeita on 116 km:n verran ja monesta muusta rallista poiketen perjantaina käydään huollossa päivälläkin.
Lauantain lenkki on ns. Jämsän lenkki. Kolmelle kahdesti ajettavalle erikoiskokeelle kertyy mittaa peräti 144 kilometriä. Päivän legendaarisin pätkä Ouninpohja on mitaltaan 32,98 kilometriä ja sekin ajetaan kahdesti päivän aikana. Lauantainakin ajetaan välissä huoltoon Jyväskylään Paviljongille.
Sunnuntaina ajetaan kaksi erikoiskoetta kahdesti, ja kilometrejä kerrytetään vielä vajaat 42 kilometriä. Päätöserikoiskoe ajetaan Laajavuoressa, melko lähellä Jyväskylän keskustaa, joten paikallisilla katsojilla on viikonlopun aikana useita mahdollisuuksia saapua paikalle rallia katsomaan vaikkapa kävellen.
Kuva: TGR