Facebook Twitter Email Pinterest

Sami Pajari maltilla maaliin Chilen sumussa

29.09.2024 / Sami Pajari Media

Sami Pajarin ja Enni Mälkösen toinen kilpailu Toyotan Rally1-kalustolla tuotti Chilen MM-rallista kuudennen sijan. Olosuhteet vaihtuivat kilpailun aikana melko radikaalisti auringonpaisteesta sakeaan sumuun sekä sateeseen. Tavoite ehjänä maaliin ajamisesta toteutui ja kokemusta erityisen vaativista ajo-olosuhteista kertyi rutkasti.

Perjantai käynnistyi aurinkoisena ja päivän erikoiskokeet olivat viime vuodelta tuttuja. Pajari - Mälkönen kaksikko suoriutui riskittömästi perjantaista ja sijoitus avauspäivän jälkeen oli komeasti neljäs. Eroa kärkipaikkaa pitäneeseen tiimikaveriin Elfyn Evansiin oli vain 12,2 sekuntia.

- Hyvä päivä, tuli hyvinkin puhtaasti. Ei mitään isoja virheitä. Kenties paikoin varovasti, mutta kokonaisuutena oikein hyvä päivä. Tässä on kaksi päivää vielä rallia jäljellä, tuumaili kuljettaja perjantain urakan jälkeen.

Lauantain erikoiskokeet olivat keskinopeudeltaan huomattavasti hitaampia kuin perjantain erikoiskokeet. Hitaampaan tiestöön totuttelun lisäksi samalla tuli pitää huolta renkaiden kunnosta. Päivän kolmella ensimmäisellä erikoiskokeella eroa alkoikin kertymään kokeneempiin Rally1-kuljettajiin nähden.

Kun samoja erikoiskokeita iltapäivällä lähdettiin uudestaan ajamaan tuli ajo jo selkeästi aamupäivää vauhdikkaammin ja kuljettaja tunsi  juonen jo hieman löytyneen hitaammalle tiestöllekin.

- Nyt tuli jo paremmin, kun tietää jo vähän miten pitää mennä, kiteytti kuljettaja iltapäivän avaustaan.

Tässä kohtaa kilpailijat saivatkin yllätysmomenttia matkaan, kun päivän toiseksi viimeisellä erikoiskokeella oli sakeaa sumua, joka todella laittoi kuljettajat kovaan paikkaan.

Pajarin autokunnassa riskien ottamiseen ei ollut tarvetta, joten sumussa otettiin varman päälle.

- Oli aika paljon enemmän sumua mitä oletin, vaikka tiesin, että siellä on sumua, kertoi Pajari erikoiskokeen maalissa.

Seuraavalle erikoiskokeelle saatiin sumun lisukkeeksi vielä vesisade, joten jälleen uusi haaste oli odottamassa lauantain päätteeksi.

Viimeiselle erikoiskokeelle löytyi sen verran luottoa omaan tekemiseen, että kamppailu kuudennesta sijasta Luxemburgin Gregoire Munsteria vastaan kääntyi suomalaisen eduksi. Lauantain tuloksien mukaan jaetaan ehdollisia pisteitä, jotka saa pistetaulukkoonsa vain jos sunnuntaina ajaa maaliin.

- Tekisi monessa kohtaa mieli mennä kovempaa, mutta ei haluaisi ottaa riskiä tällaisissa oloissa, joten puhtaasti läpi vaan, tuumaili Pajari lauantain radikaalia olosuhdemuutosta.

Sunnuntain kaksi kahdesti ajettavaa erikoiskoetta olivat lauantain tapaan rannikkovuoriston alueella, samalla seudulla kuin lauantain sumuiset erikoiskokeet. Tarkalleen ottaen toista erikoiskoetta ajettiin osittain jo edellispäivän sumussakin. Kilpailun päätöspäivän sää oli aamusta suorastaan märkä ja avauspätkällä oli kunnollisia vesilätäköitäkin paikka paikoin tarjolla eikä sumukaan ollut hälvennyt. Riskien ottamiselle ei nytkään nähty tarvetta.

- Taas jotain uutta minulle. Haastava keli ja puhtaasti tultiin jälleen läpi. Monin paikoin voisi kovempaa tulla, mutta siellä näkyi jälkiä, että pitkin penkkojakin on edellä menty, tarinoi Pajari sateen ja sumun läpimäräksi kastelemaa sunnuntain avauspätkää.

Seuraavallakin erikoiskokeella olosuhde pysyi edelleen sumuisena.

- Hieman toistan itseäni, mutta haastavaa on edelleen ja koitan mennä silloin kun on selkeämpää ja olosuhde antaa myöden.

Kun sunnuntain avauspätkälle lähdettiin toistamiseen, oli sumu jo aavistuksen hälvennyt. Osittain onnestakin oli kuitenkin kiinni, miten tuulen vaikutus sumupilveen sattui kenelläkin osumaan.

- Aika nautittava pätkä, vaikka pito onkin aika olematon. Olosuhde oli nyt parempi ja tasaisempi läpi erikoiskokeen.

Ennen kilpailun päättävää Power Stagea Esapekka Lapin keskeytyksen myötä Pajarin autokunnassa noustiin myös sunnuntain päiväkohtaisille pisteille. Viimeisellä erikoiskokeella sumu oli ilmasta jo hälvennyt huomattavasti, eikä tien pinta enää ollut märkä.

- Oli tosi mukava erikoiskoe rallin lopuksi. Iso kiitos tiimille, että saatiin jälleen ajaa tällaisella autolla. Perjantaina vauhti oli onnistunut ja pääsimme vähän väläyttämään vauhtiakin. Sen jälkeen pari päivää koetimme ennen kaikkea opetella haastavissa oloissa. 

 
- Ei sen vauhdin kanssa ole toki kiirettä ja toivottavasti väläyttelemme sitä vielä jatkossakin. WRC2:n puolella pitää kuulemma vielä kiirettä myöskin, kertoi Pajari viimeisen erikoiskokeen maalissa tietämättä tarkasti kuinka WRC2-luokan taistelussa oli käynyt.

Pajarin ja Mälkösen rallikausi jatkuu Keski-Euroopan MM-rallissa lokakuun puolivälissä Rally1-kalustolla. Sen jälkeen kalenterissa on enää MM-rallikauden päätöskilpailu Japanissa marraskuun loppupuolella, ja siellä panoksena on WRC2-luokan mestaruus. Oliver Solbergin jäätyä Chilessä neljänneksi ja Yohan Rosselin otettua voiton, varmistui se, että mestarin nimi ratkeaa lopullisesti vasta Japanissa.


Tuloksia - Rally Chile

1. Kalle Rovanperä FIN 2:58:59.8 Toyota
2. Elfyn Evans GBR +23.4 Toyota
3. Ott Tänak EST +43.9 Hyundai
4. Thierry Neuville BE +1:01.1 Hyundai
5. Adrien Fourmaux FRA +2:02.7 Ford
6. Sami Pajari & Enni Mälkönen FIN +2:39.7 Toyota

Epävirallinen pistetilanne - WRC2-luokka

1. Oliver Solberg SWE 123
2. Yohan Rossel FRA 111
3. Sami Pajari FIN 108
 
Kuva: Rallypixels

Pisteet top 5

1. Roope Korhonen / Anssi Viinikka 138 pistettä LMM (Rally2)
2. Teemu Asunmaa / Ville Mannisenmäki 113 pistettä AlavUA (Rally2)
3. Benjamin Korhola / Sebastian Virtanen 79 pistettä VihUA (Rally2)
4. Anssi Rytkönen / Mikael Korhonen 78 pistettä KoMoKe (R5)
5. Tommi Jylhä / Kimmo Nevanpää 52 pistettä JyvUA (Rally2)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2025

     1. 17.-18.1. SM Ralli, Kuopio
     2. 31.1-1.2. 60. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
     3. 7.-8.3. SM Savonlinna Ralli, Savonlinna
     4. 23.-24.5. SM Länsirannikon Ralli, Turku
     5. 13.-14.6. SM Ralli, Kouvola
     6. 22.-23.8. SM Ralli, Lahti
     7. 26.-27.9. SM Seinäjoki Ralli, Seinäjoki

SM-sarja sosiaalisessa mediassa