Jose Kangas koki monivaiheisen kauden avauksen Kuopiossa
20.01.2025 / Jani Seppälä / Jose Kangas Racing tiedotus
Jose Kangas (LamUA) - Roni Nyholm (NuUA) nappasivat SM4-luokan neljänneksi korkeimmat pisteet Ralli SM:n kauden avauksesta Kuopiosta. Ensimmäinen kilpailu Toyota Auriksella sujui lupauksia herättävästi, vaikka matkaan mahtui yllättävä ongelmakin.
Kuopion osakilpailun reitti käsitti kaikkiaan kahdeksan erikoiskoetta, joille mittaa kertyi 98 kilometriä. KIlpailun avauspätkänä ajettu Haluna oli mitaltaan reilut 13 kilometriä. Erikoiskokeen alku sujui kaksikolta Kangas - Nyholm väliaikoja vertailtaessa luokan pohja-aikaan oikeuttavaa vauhtia, mutta sitten tapahtui jotain odottamatonta. Oikealle kääntyvässä risteyksessä linjaa otettiin sisämutkan ojanpohjalta ja pakoputken pää meni lyttyyn.
Huolimatta siitä, että pakoputken ulostulo muistutti muodoltaan erotuomarin pilliä, oli tuloksena vielä luokan kolmanneksi nopein aika 9,7 sekunnin erolla kärkeen. Harmillisesti ennen huoltoa ajettiin vielä 15 kilometrin mittainen Vehkalahti, kilpailun pisin erikoiskoe eli legendaarinen Riistakoski (24,8 km), sekä Sorsasalon raviradalla ajettu 2,65 kilometrin mittainen yleisöerikoiskoe. Pakoputki ahdisti kulkupuolta ja ero kärkeen alkoi venyä väistämättä.
-Koetettiin sitä keksimimme keinoin saada siirtymällä availtua, mutta siinä määrin jämäkkää materiaalia se putki oli ettemme siinä onnistuneet. Vasta ensimmäisen raviratapätkän jälkeen huollossa saatiin se kuntoon, kertasi Kangas ravurinsa kulkua.
Vauhti kohosikin välittömästi huoltotauon jälkeen. Toistamiseen ajettu ravirata tuotti kolmannen sijan ja Pihlainen (7 km) toisiksi nopeimman ajan. Kuuden erikoiskokeen jälkeen hallussa oli kolmas tila, mutta seitsemännellä pätkällä (Talluskylä,18,6 km) kabiinissa koettiin psykologinen haaste, jonka jokainen rallikuljettaja on kokenut.
-Toisiksi viimeisellä ei ollut sinällään mitään yksittäistä ongelmaa, uskon että se tuli vain liiaksi varmistellen, kun ei haluttu siinä kohtaa kisaa enää riskeerata liikaa.
Sijoitus putosi kolmannesta neljänneksi ja viimeiselle erikoiskokeelle oli vielä nostettava vauhtia, jottei sijoitus putoaisi lisää. Päätöspätkänä ajettiin Hirvilahden (12,5 km) erikoiskoe, jolla vauhtia onnistuttiin pitämään juuri tarpeellinen määrä, nelostila jäi haltuun ja marginaalia taakse jäi vielä 3,3 sekuntia.
-Kaikkiaan täytyy olla tyytyväinen ensikisaan uudella kalustolla. Lähimmät kilpakumppanit omaavat kalustoistaan jo pidemmän kokemuksen. Itsellä meinaa moni asia tulla selkärangasta vielä Fiestan mukaan, mutta kilsojen karttuessa ne sieltä kyllä karisevat ja Auris alkaa iskostua. Positiivisen kokemuksen myötä lisäsimme ohjelmaamme Arctic Lapland Rallyn, joten pian ollaan jo taas ajamassa.
Arctic Lapland Rally ajetaan Rovaniemen ympäristössä 31.1.-1.2. Kalustoa ja miehistöä siis liikutetaan kohti pohjoista jo muutamien päivien kuluttua.
Kuva: Merita Mäkinen