Juha Salo 1/2003
Taistelu rallin suomenmestaruuksista starttaa tulevana
viikonloppuna Rovaniemen maastosta kaksipäiväisen Arctic Lapland
Rallyn merkeissä. Ison N-ryhmän mestaruustitteliä puolustavalle
Juha Salolle Lapin arktiset olosuhteet ovat osoittautuneet vuosien
mittaan haastaviksi. Tunturirallin maaliin karkkilalainen on ajanut
vain kerran vuonna 2000. - Meidän kohdalla on ollut jo tarpeeksi
epäonnea Tunturissa. Toivottavasti tällä kertaa kaikki menisi
nappiin ja tultaisiin maaliin, 26-vuotias Salo sanoo.
Salo lähtee kartanlukijansa Mika Stenbergin kanssa SM-rallikauden
avaukseen luottavaisin mielin. Ensimmäiset talvitestit Mitsubishi
Lancer EVO 7:lla ovat onnistuneesti takana. - Olen tosi tyytyväinen
testituloksiin. Kaikki on toiminut, niin auto kuin renkaatkin,
joten hyvällä suunnalla ollaan, Salo kehuu. - Vasta kisassa sen
todellisuudessa näkee, miten kohdallaan vauhti on. Ainahan se on
kauden alla vähän arvoitus, kartturi Stenberg jatkaa.
Mitsubishi Ralliart Finlandin tukema kaksikko on asettanut Arctic
Lapland Rallyyn vain yhden tavoitteen ryhmävoiton. - Haluan
tosissani voittaa tämän kisan. On sitä jo niin monta kertaa
yritettykin. Tunturin voitto olisi tärkeä juttu, kun kyseessä on
näin pitkä ja vaikea kisa. Koko SM-sarjaan avauskisan ykköstila
antaisi myös paljon lisäpotkua, Salo tähdentää.
Kaksipäiväinen ja 15 erikoiskokeen mittainen ralli vaatii
taktisesti erilaista otetta kuin mikään muu SM-koitos. Voittaja
selviää vasta kun viimeinenkin EK on lauantaina ajettu. -
Perjantain jälkeen pitäisi olla tuloksissa korkealla. Ihannetilanne
tietenkin olisi olla johtoasemassa, mutta hulluttelemaankaan ei
pidä ryhtyä. Erojen ja tilanteiden mukaan edetään. Kämässä (EK 5)
puoliminuuttiakaan ei ole vielä paha ero, Stenberg toteaa. -
Ajetaan omaa ajoa ja katsotaan, mihin se riittää. Ei kannata lähteä
väkisin työntämään, eikä ajamaan liian yltiöpäisesti. Hanhikoski
(EK 12) saattaa olla lauantain ratkaisupätkä. Senkin jälkeen on
jäljellä vielä pitkiä EK:ta, joissa voi tapahtua mitä vain, Salo
miettii.