Jukka Ketomäki
Ensi viikonvaihteessa käynnistyvät SM ja EM sarjat Rovaniemeltä
Arctic Lapland Rallylla. Pakkanen, pimeässä ajettavat
erikoiskokeet, lapin luonto ja korkeat lumikinokset tekevät siitä
poikkeuksellisen rallin, jossa vain parhaat menestyvät.
Kaksipäiväinen kansainvälinen tapahtuma on Suomen ja
Euroopan-mestaruussarjojen ensimmäinen osakilpailu, joka käynnistyy
perjantaina 24. Tammikuuta kuudella erikoiskokeella ja jatkuu
lauantaina yhdeksällä pikataipaleella.
Kilpailu ajetaan Rovaniemen ympäristössä, erikoiskokeitten
sijaitessa sen ja Kemijärven välimaastossa. Kilpailussa ajetaan
yhteensä 15 erikoiskoetta, joista suurin osa kaasutellaan vain
kertaalleen. Isossa N-ryhmässä kilpailee lähes 40 paria Jukka
Ketomäen ja Jani Laaksosen lähtiessä reitille lähtönumerolla 9.
Yhteensä mukana Arctic Lapland Rallyssa on 165 autokuntaa, joiden
mukana mm. formula ykkösten kaksinkertainen Maailmanmestari Mika
Häkki-nen.
Auto on kunnossa, kausi voi alkaa
Kaudella 2003 Jukka Ketomäen on tarkoitus laajentaa ohjelmaansa ja
ajaa sekä, kotimaassa, että ulkomailla. Kalen-teri käsittää tällä
hetkellä kaksi MM-rallia ja kotoisen SM- sarjamme. MM-rallit ovat
naapurimaassa ajettava ruotsin ralli ja kotimaassa elokuun alussa
järjestettävä jyväskylän MM-ralli Lisäksi neuvotteluja käydään
muista ulkomai-sista kilpailuista, mutta niiden osalta neuvottelut
ovat kesken ja lopulliset päätökset tekemättä.
Mitsubishi Ralliart Finland kilpailee N-ryhmässä kahden autokunnan
voimin. Mestari Juha Salon lisäksi maahan-tuojan joukkueessa ajaa
Jukka Ketomäki, joka Salon tavoin on saalistanut ensimmäisen Suomen
mestaruutensa nuorten, enintään 27-vuotiaiden kuljettajien
sarjasta.
Viime vuonna Ketomäellä oli pitkään ote mitalista, johtihan hän
ison N-ryhmän mestaruussarjaa ennen kahta vii-meistä osakilpailua,
mutta keskeytykset ratkaisukisoissa pudottivat Ketomäen tykkänään
mitaleilta.
- Uuteen kauteen lähden sellaisella mielellä, että asioiden pitäisi
sujua paremmin kuin edellisen sarjan lopussa, hän aloittaa.
Talvitauon Ketomäki on hyödyntänyt erinomaisesti. Jo viime talvena
Mitsubishin Evo 7:llä kilpaillut kuljettaja on testannut autoaan ja
paneutunut sen voimansiirron sielunelämään.
- Olemme tehneet pieniä alustamuutoksia, kun autoa on kokeiltu
monenlaisilla teillä. Lisäksi olemme päässeet sisäl-le aktiivilukon
toimintaan. Olen opetellun ajamaan ralliautoa keula edellä Ketomäki
kuvailee sopeutumistaan au-tonsa vaatimaan ajotyyliin.
Vaikka Ketomäellä ei olekaan vielä ensimmäistäkään mitalia yleisen
luokan SM-sarjasta, hän ei lähde tavoittele-maan "jäännöspaikkoja".
- Mestaruus! Pakko siitä on lähteä, hän ilmoittaa tavoitteensa.
- SM-sarjan ensimmäisenä osakilpailuna Arctic Rally on helpompi
avaus kuin tavallinen lyhyt kisa, koska kahdek-san EK:n kisassa ei
voi hakea tuntumaa. Tosin aina pitäisi olla vauhdillisesti heti
kärppänä, Ketomäki vertailee. Ketomäki aloittaa kautensa uusvanhan
kartanlukijan kanssa. Jani Laaksonen vastaa nuottien luvusta
ainakin Arctic Rallyssa ja Ruotsin MM-osakilpailussa, kun
aikaisemmin konttoritöitä hoitaneen Jarkko Alasen on mahdotonta
ir-rottautua normaalista arkirutiinistaan.
Arctic Lapland Rally 2003
Kilpailun status: Suomen ja FIA:n Euroopan-mestaruussarjojen
osakilpailu
Reitin kokonaispituus : 732,96 km.
Erikoiskokeiden pituus : 257,86 km
Erikoiskokeita : 15 kpl
Palkintopalli 2002 :
Yleiskilpailu : 1. Juuso Pykälistö, 2. Jussi Välimäki, 3. Ari
Vihavainen
Iso N-ryhmä : 1. Jouko Puhakka, 2. Jouni Ampuja, 3. Jukka Ketomäki
Kuljettaja - Jukka Ketomäki
Ylistarolainen 26-vuotias opiskelija Jukka Ketomäki on aloittanut
ralliautoilun vuonna 1997, jonka jälkeen menes-tystä on kertynyt
melkoisesti ralleista ja sprinteistä. Jukka on noussut parin viime
kauden aikana kotimaisen ralliau-toilun huipulle. Nuorten SM-kullan
jälkeen, Jukka on antanut vahvoja näyttöjä, niin Jyväskylän
MM-rallissa kuin rallin SM -sarjassakin.
Tuloksista kruununa on vuoden 2000 nuorten Suomenmestaruus.
Mestaruus oli lähellä isossa N-ryhmässä, myös kaudella 2002, mutta
ongelmat ja voisi jopa sanoa, että epäonni pudotti Jukan lopulta
sarjan viitoseksi loppukauden keskeytysten myötä.
Syntymäaika:13. 6. 1976
Asuinpaikka:Ylistaro
Siviilisääty: poikamies
Koulutus:ylioppilas
Ammatti: autoalan insinööriopiskelija ralliautoilija,
kaivinkoneenkuljettaja
Seura: AL-Härmä.
Harrastukset: lenkkeily, rullaluistelu, hiihto
Ralliautot:
Ford Escort RS 1600 r,F
Opel Astra Gsi r,n
Mitsubishi Lancer Evo 4 r,N
Mitsubishi Lancer Evo 7 r,N
·Jukka säväytti heti B-junioreissa, ajaessaan alitehoisella Ford
Escort 1600:laan ja voittamalla sillä yleiskilpai-lun monta kertaa.
·Vuoden 2000 aikana Jukka kuului Pohjanmaan alueen
rallivalmennusryhmään, jossa ohjaajana toimi mm. Timo Hantunen.
·AKK:n rallivalmennennusryhmässä ja Ilkka Kivimäen opastuksessa
Jukka on kuulunut vuodesta 2001 lähtien.
·Jukka sai nimityksen Mitsubishin maahantuojan Team Mitsubishi
Ralliart Finlandin jäseneksi 2002 kesällä.
Jukka Ketomäki Rally Team
Lähde:
Mitsubishi Ralliart Finland