Tuohino Arctic Lapland Rallyn voittajaksi
Rovaniemellä herättiin odotettua kirkkaampaan aamuun. Lumisade
oli lakannut, pakkasta oli aamulla vain 5 astetta. Kaunis
auringonpaiste saatteli rallikaravaania Rovaniemen ja Kemijärven
ympäristössä. Päivä muodostui yllätykselliseksi. Aamuun startattiin
Juuso Pykälistön vankassa komennuksessa hänen oltuaan eilen omaa
luokkaansa. Tänään oli kuitenkin toisin.
Päivä alkoi Janne Tuohinon hyvällä vireellä, hän aloitti Pykälistön
takaa-ajon kellottamalla Ford Focus WRC:llään pohjat päivän
kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeele, EK:t 7. ja 8. Tuohino
valitteli eilen rengasvalintojaan, mutta nyt oli ilmeisesti
löytynyt oikea kumi alle.
Kristian Sohlberg osoitti edelleen hyviä otteita, pudottaen
Välimäen kolmannelta sijalta heti aamun ensimmäisellä EK:lla.
Mieshän oli eilen itsekin yllättynyt hyvästä suorituksestaan
ensimmäisessä kisassaan Mitsubishin WRC2 autolla.
Yksi ratkaisun paikka oli kolmas, 25,7 km pitkä EK 9 Kaihuavaara.
Juuso Pykälistö ajoi päivän ensimmäisen pohja-aikansa, kasvattaen
eroa Tuohinoon vaivaisella 1,1 sekunnilla. Kristian Sohlbergilla
oli epäonnea, auto spinnasi ja meni ulos jääden lumivallin päälle.
Irrotteluyrityksessä voimansiirto petti.
Sebastian Lindholm nousi luokan kolmoseksi. Välimäki putosi
neljänneksi matkanteon hyydyttyä käyntiongelmien vuoksi, hän jäi
kärkiajasta peräti 49,7 sekuntia. Kaihuavaara yllätti myös toista
Mitsubishin WRC2:sta käskevän rallinoviisi Mika Häkkisen, joka oli
tähän saakka parantanut tahtiaan eilisestä. Kaihuavaarassa häneltä
rikkoutui rengas, jonka vaihtamisessa meni nelisen minuuttia ja
sijoitus putosi reippaasti.
Kisan seuraava erikoiskoe oli 30 kilometrinen EK 10, Murtotunturi,
jossa Tuohino ajoi jälleen pohjat. Alkoi jo näyttää siltä, että
Tuohinolla on teoreettiset mahdollisuudet kutistaa Pykälistön johto
ajamalla olemattomiin ennen maalia. Viisi erikoiskoetta ajamatta
joista kolme pitkiä ja eroa tasan 20 sekuntia.
Sebastian Lindholmin meno koki kolauksen tällä EK:lla, takkiin tuli
miltei 4 minuuttia. Kartturi Launo Heinosen mukaan auto haukkasi
lunta ja sen jälkeen alkoi kone pätkiä. - Jouduin pysähtymään ja
tyhjentämään lunta ilmanottoaukista, hän kertoi. Auto kärsi vielä
kuitenkin hetken kosteudesta ennen kuin alkoi taas kunnolla käydä.
Tuohinon hyvä meno jatkui myös seuraavalla, 11:nnellä
erikoiskokeella, jossa hän tavoitti Pykälistöä reilut 3 sekuntia
Päivän lopulliseksi ratkaisijaksi muodostui kuitenkin EK 12,
Hanhikoski. Ensimmäisenä ajava Pykälistö ei ennättänyt väistää
porotokkaa, joka oli tullut tielle. Törmäyksen johdosta auto
rikkoontui niin, että Juuso joutui jättämään matkanteon sikseen
EK:n maalissa. Perässä tuleva Janne Tuohino joutui väistelemään
poroja ja menetti aikaa puolisen minuuttia. Sebastian Lindholm
menetti aikaa erikoiskokeella reippaat 50 sekuntia. Jussi Välimäen
Hyundaihin iski myös tekninen vika ja hän joutui jättämään EK:lla
matkanteon kesken.
Rallia päästiin harventuneella kilpailijajoukolla jatkamaan
Kemijärven yleisöerikoiskokeella. Tuohino ajoi pohjat ja Lindholm
oli toiseksi nopein. Nyt kuitenkin Jouni Ampuja oli kivunnut
yleiskilpailun toiselle sijalle, luokkaa iso N johtavan Hannu
Hotasen ollessa Kemijärven jälkeen kolmas. Ison A:n kolmossijaa
piti Jari Viita, mutta joutui luopumaan paikastaan hallitsevan
Suomen mestarin, Sebastian Lindholmin ottaessa sijan seuraavalla
EK:lla, 30 km pitkällä Sarriojärvellä. Lindholmin auton
käyntihuolista oli selkeästi päästy ja hän karauttikin päivän
ensimmäiseen pohja-aikaan, jättäen johtavaa Tuohinoa jopa 17,7
sekuntia. Jouni Ampujan meno oli myös hyvää, hän oli Sarriojärven
toiseksi nopein jääden Lindholmille 10,4 sekuntia.
Heti Sarriojärven perään ajettiin 25,38 km pitkä Ristilampi, joka
päätti tämän vuotisen Arctic Lapland Rallyn. Janne Tuohino otti
lienee jo hieman varmistellen, hän jäi pohja-ajan kellottaneelle
Lindholmille 43,2 sekuntia. Näin Tuohinolle uransa ensimmäinen
Arctic Lapland Rallyn voitto. Toiseksi Jouni Ampuja, joka jäi
Tuohinolle reilut 3 minuuttia. Yleiskilpailun kolmanneksi kiristi
hallitseva mestari Sebastian Lindholm. Kilpailun kärkipaikat
valtasivat siis SM-sarjaa ajavat kilpailijat. Kilpailussa mukana
olleet jo MM-ohjelmiaan ajavat Juuso Pykälistö, Jussi Välimäki ja
Kristian Sohlberg joutuivat kaikki keskeyttämään.
Tuohino oli mielissään ensimmäisest voitostaan, mutta jännittäväksi
oli hänellä vielä mennyt: - Viimeisellä EK:lla alkoi sydän tykyttää
kun öljynpaineet hävisi kokonaan. Ajelin sen jälkeen sievästi ja
soitin inssille, että pitääkö lopettaa ajaminen, mutta hän ilmoitti
tietävänsä mistä vika johtuu ja käski vain ajaa, hän henkäili maali
AT:lle tullessaan.
Jouni Ampuja ei ollut edelleenkään ajoonsa tyytyväinen, vaikka
sijoitus oli näinkin hyvä. Täytyyhän sitä olla sijoitukseen ja
pisteisiin tyytyväinen, mutta muuten vähän kaivelee. Autoa ei saatu
hyväksi ja vikakin löytyi, tasauspyörästön lukko oli mennyt eikä
sitä saatu kuntoon. Ehkä minulla on paremmat tsäänssit Lapualla ja
Mikkelissä, hän jo ennakoi.
Mika Häkkinen suoriutui ensimmäisestä rallistaan mallikkaasti. Hän
toi Mitsubishin WRC2 auton maaliin saakka, sijoittuen lopulta
sijalle 30. Hän jäi Tuohinolle - 20 minuuttia ja 2 sekuntia.
SM-pisteet osakilpailun 1/7 jälkeen:
Luokka: ryhmä A, yli 2-litraiset
1. Janne Tuohino, 24 pistettä
2. Jouni Ampuja, 20 pistettä
3. Sebastian Lindholm, 16 pistettä