Facebook Twitter Email Pinterest

Tuohino Arctic Lapland Rallyn voittajaksi

25.01.2003 /

Rovaniemellä herättiin odotettua kirkkaampaan aamuun. Lumisade oli lakannut, pakkasta oli aamulla vain 5 astetta. Kaunis auringonpaiste saatteli rallikaravaania Rovaniemen ja Kemijärven ympäristössä. Päivä muodostui yllätykselliseksi. Aamuun startattiin Juuso Pykälistön vankassa komennuksessa hänen oltuaan eilen omaa luokkaansa. Tänään oli kuitenkin toisin.

Päivä alkoi Janne Tuohinon hyvällä vireellä, hän aloitti Pykälistön takaa-ajon kellottamalla Ford Focus WRC:llään pohjat päivän kahdelle ensimmäiselle erikoiskokeele, EK:t 7. ja 8. Tuohino valitteli eilen rengasvalintojaan, mutta nyt oli ilmeisesti löytynyt oikea kumi alle.

Kristian Sohlberg osoitti edelleen hyviä otteita, pudottaen Välimäen kolmannelta sijalta heti aamun ensimmäisellä EK:lla. Mieshän oli eilen itsekin yllättynyt hyvästä suorituksestaan ensimmäisessä kisassaan Mitsubishin WRC2 autolla.

Yksi ratkaisun paikka oli kolmas, 25,7 km pitkä EK 9 Kaihuavaara. Juuso Pykälistö ajoi päivän ensimmäisen pohja-aikansa, kasvattaen eroa Tuohinoon vaivaisella 1,1 sekunnilla. Kristian Sohlbergilla oli epäonnea, auto spinnasi ja meni ulos jääden lumivallin päälle. Irrotteluyrityksessä voimansiirto petti.

Sebastian Lindholm nousi luokan kolmoseksi. Välimäki putosi neljänneksi matkanteon hyydyttyä käyntiongelmien vuoksi, hän jäi kärkiajasta peräti 49,7 sekuntia. Kaihuavaara yllätti myös toista Mitsubishin WRC2:sta käskevän rallinoviisi Mika Häkkisen, joka oli tähän saakka parantanut tahtiaan eilisestä. Kaihuavaarassa häneltä rikkoutui rengas, jonka vaihtamisessa meni nelisen minuuttia ja sijoitus putosi reippaasti.

Kisan seuraava erikoiskoe oli 30 kilometrinen EK 10, Murtotunturi, jossa Tuohino ajoi jälleen pohjat. Alkoi jo näyttää siltä, että Tuohinolla on teoreettiset mahdollisuudet kutistaa Pykälistön johto ajamalla olemattomiin ennen maalia. Viisi erikoiskoetta ajamatta joista kolme pitkiä ja eroa tasan 20 sekuntia.

Sebastian Lindholmin meno koki kolauksen tällä EK:lla, takkiin tuli miltei 4 minuuttia. Kartturi Launo Heinosen mukaan auto haukkasi lunta ja sen jälkeen alkoi kone pätkiä. - Jouduin pysähtymään ja tyhjentämään lunta ilmanottoaukista, hän kertoi. Auto kärsi vielä kuitenkin hetken kosteudesta ennen kuin alkoi taas kunnolla käydä.

Tuohinon hyvä meno jatkui myös seuraavalla, 11:nnellä erikoiskokeella, jossa hän tavoitti Pykälistöä reilut 3 sekuntia

Päivän lopulliseksi ratkaisijaksi muodostui kuitenkin EK 12, Hanhikoski. Ensimmäisenä ajava Pykälistö ei ennättänyt väistää porotokkaa, joka oli tullut tielle. Törmäyksen johdosta auto rikkoontui niin, että Juuso joutui jättämään matkanteon sikseen EK:n maalissa. Perässä tuleva Janne Tuohino joutui väistelemään poroja ja menetti aikaa puolisen minuuttia. Sebastian Lindholm menetti aikaa erikoiskokeella reippaat 50 sekuntia. Jussi Välimäen Hyundaihin iski myös tekninen vika ja hän joutui jättämään EK:lla matkanteon kesken.

Rallia päästiin harventuneella kilpailijajoukolla jatkamaan Kemijärven yleisöerikoiskokeella. Tuohino ajoi pohjat ja Lindholm oli toiseksi nopein. Nyt kuitenkin Jouni Ampuja oli kivunnut yleiskilpailun toiselle sijalle, luokkaa iso N johtavan Hannu Hotasen ollessa Kemijärven jälkeen kolmas. Ison A:n kolmossijaa piti Jari Viita, mutta joutui luopumaan paikastaan hallitsevan Suomen mestarin, Sebastian Lindholmin ottaessa sijan seuraavalla EK:lla, 30 km pitkällä Sarriojärvellä. Lindholmin auton käyntihuolista oli selkeästi päästy ja hän karauttikin päivän ensimmäiseen pohja-aikaan, jättäen johtavaa Tuohinoa jopa 17,7 sekuntia. Jouni Ampujan meno oli myös hyvää, hän oli Sarriojärven toiseksi nopein jääden Lindholmille 10,4 sekuntia.

Heti Sarriojärven perään ajettiin 25,38 km pitkä Ristilampi, joka päätti tämän vuotisen Arctic Lapland Rallyn. Janne Tuohino otti lienee jo hieman varmistellen, hän jäi pohja-ajan kellottaneelle Lindholmille 43,2 sekuntia. Näin Tuohinolle uransa ensimmäinen Arctic Lapland Rallyn voitto. Toiseksi Jouni Ampuja, joka jäi Tuohinolle reilut 3 minuuttia. Yleiskilpailun kolmanneksi kiristi hallitseva mestari Sebastian Lindholm. Kilpailun kärkipaikat valtasivat siis SM-sarjaa ajavat kilpailijat. Kilpailussa mukana olleet jo MM-ohjelmiaan ajavat Juuso Pykälistö, Jussi Välimäki ja Kristian Sohlberg joutuivat kaikki keskeyttämään.

Tuohino oli mielissään ensimmäisest voitostaan, mutta jännittäväksi oli hänellä vielä mennyt: - Viimeisellä EK:lla alkoi sydän tykyttää kun öljynpaineet hävisi kokonaan. Ajelin sen jälkeen sievästi ja soitin inssille, että pitääkö lopettaa ajaminen, mutta hän ilmoitti tietävänsä mistä vika johtuu ja käski vain ajaa, hän henkäili maali AT:lle tullessaan.

Jouni Ampuja ei ollut edelleenkään ajoonsa tyytyväinen, vaikka sijoitus oli näinkin hyvä. Täytyyhän sitä olla sijoitukseen ja pisteisiin tyytyväinen, mutta muuten vähän kaivelee. Autoa ei saatu hyväksi ja vikakin löytyi, tasauspyörästön lukko oli mennyt eikä sitä saatu kuntoon. Ehkä minulla on paremmat tsäänssit Lapualla ja Mikkelissä, hän jo ennakoi.

Mika Häkkinen suoriutui ensimmäisestä rallistaan mallikkaasti. Hän toi Mitsubishin WRC2 auton maaliin saakka, sijoittuen lopulta sijalle 30. Hän jäi Tuohinolle - 20 minuuttia ja 2 sekuntia.

SM-pisteet osakilpailun 1/7 jälkeen:

Luokka: ryhmä A, yli 2-litraiset

1. Janne Tuohino, 24 pistettä
2. Jouni Ampuja, 20 pistettä
3. Sebastian Lindholm, 16 pistettä

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa