Facebook Twitter Email Pinterest

Päivän tiukin taistelu pikku-n:ssä

15.03.2003 /

Taistelijoiden luokassa, pikku n:ssä piti alkuun parasta vauhtia Honda Integralla Jarno Kinnunen. Kahden ajetun erikoiskokeen jälkeen hänen johtonsa oli kuitenkin vaivaiset kolme sekuntia, vaikka pohjat tuli ajettua molemmille.

Ensimmäiselle huoltotauolle kakkosena tuli Tomi Lantta Honda Civicillä ja kolmosena Marko Mänty Integralla. Luokkaa SM-pisteissä johtavalla Timo Mäenpäällä oli ollut Civicinsä kanssa ongelmia:
- Ykkösellä käytiin pikaisesti ojassa ja kakkosella jäi kuulematta nuotista "miinus" ja tultiin liian kovaa nypylle. Oli onnea ettei autosta mennyt mitään rikki, mutta niskat on kyllä nyt jäykät, valitteli kartturi Panu Plosila. Mäenpää/Plosila kaksikko oli huoltotauolla luokan neljäntenä, 5,5 sekuntia kärkeen jääneenä.

Mäenpää sai kuitenkin päälle hyvän vauhdin huollon jälkeen ja nousi kolmannella EK:lla luokassa toiseksi. Jarno Kinnusen hyvä vauhti kuitenkin säilyi ja hän ajoi nimiinsä päivän kolmannet luokkapohjat. Mäenpäästä vain 1,9 sekuntia jääneenä luokkakolmosen paikkaa piti nyt Marko Mänty. Neljännellä EK:lla Mäenpään tahti yltyi ja hän korjasi päivän ensimmäiset luokkapohjat , sijoitus kuitenkin edelleen kakkonen vain 8,4 sekuntia Kinnusesta. Mänty kolmosena, 3,8 sekuntia Mäenpäästä kintereillään Tomi Lantta, vain 1,5 sekunnin erolla.

Kaikki paikat olivat tauolla vielä jaossa. Koko nelikko jutusteli kuitenkin leppoisasti keskenään ja kaikki vakuuttivat ajavansa vain varmanpäälle, eikä repimään lähdettäisi. Näillä eroilla olisi kyllä melko täysillä mentävä jos mielii palkintopallille, sillä tunkua oli. Viidennellä EK:lla pakkaa hieman sekoitettiinkin, Mäenpää otti johdon - yhdellä sekunnin kymmenyksellä Kinnuseen. Kolmoseksi Tomi Lantta vain 2,8 sekuntia johtavasta Mäenpäästä. Neljänneksi pudotettiin Marko Mänty, mutta hänkin iskuetäisyydellä 5,1 sekuntia Mäenpäästä.

Voittaja ratkeaisi tästä nelikosta vasta maalilavalla. Kuutos-EK:lla Tomi Lantta pisti kaiken peliin ja täräytti luokan pohja-ajan. Kakkoseksi sijoittunut Mäenpää jäi hänelle vaivaiset 2,5 sekuntia. Kolmanneksi sijoittui aamupäivän johtanut Jarno Kinnunen, jääden hänkin vain 4,6 sekuntia kärkeen. Erikoista oli vielä se, että myös Marko Mänty ajoi kymmenykselleen saman ajan Jarno Kinnusen kanssa, mutta jäi neljänneksi Jarno Kinnusen ajettua kovemman ajan päivän ensimmäiselle EK:lle.

Nuorten miesten huima taistelu oli loistava lisä yleiskilpailun kärjenkin osalta tiukaksi muodostuneeseen SM Vaakuna-ralliin. Mikkelin UA:ta edustava Tomi Lantta oli voitosta mielissään:
- Nelosen jälkeen olin neljäntenä ja ajattelin, että nyt tullaan niin kuin osataan. Kyllähän kotikisassa varmaan on merkitystä silläkin, että kaikki tutut on kannustamassa niin löytyy ehkä se pieni puristus lisää mitä tässä tarvittiin. Tomi Lantta on nyt SM-tilastossa neljänten kolmen kärjen muodostuessa seuraavaksi:

SM-pisteet, pikku n
1. Timo Mäenpää 46
2. Eero Räikkönen 37
3. Antero saaari 26

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
2. Teemu Asunmaa / Jani Salo 88 pistettä Alavuden UA (R5)
3. Juuso Metsälä / Matti Kangas 37 pistettä KeurUA (R5)
4. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 37 pistettä MäntsMK (R5)
5. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 36 pistettä SaarUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa