Facebook Twitter Email Pinterest

Heikki Westerlund

23.02.2004 /

Perjantaina ennakkotututustumisjakson aikana lämpöaallon vuoksi näytti pahasti siltä että tiet sulavat aivan soralle. Onneksi kuitenkin kisapäivän aamuna sää oli kylmempi ja yön pakkanen jäädytti tiet uudelleen. Kovassa jäässä tiet olivatkin. Ensimmäinen ja toinen ek olivatkin vaikeita koska jarrutuspaikkoja oli hyvin vaikea löytää. Kisa alkoi kuitenkin osaltamme hyvin ja vauhti oli heti aika hyvin kohdallaan. Pääsimme ajamaan ensimmäisen lenkin ilman ongelmia ja kahden ajetun ek:n jälkeen huollossa olimme ryhmän 7. sijalla. Ero ryhmän WRC kärkimiehiin oli tietty venähtänyt jo yli puolen minuutin mutta 5. sija oli vain vajaan neljän sekunnin päässä. Päätimme tietty yrittää ja nostaa sijoitusta.

Seuraavalla eli kolmannella ek:lla onnistuimme hyvin ja nousimme ryhmässä sijalle 5.

Tällä pätkällä koimme yhden huiman tilanteen kun yhdessä vasurissa kolautimme kovasta vauhdista auton oikean takakulman halkopinoon sillä seurauksella että kulmasta

häipyi takavalo ja Mitsu muotoutuikin tältä peltiosastolta hieman uuteen uskoon. Kaikeksi onneksi tässä hässäkässä ei liikaa aikaa kulunut sillä ajoimme tälle pätkälle koko kisan 6. nopeimman ajan.

Vielä piti ajaa ek nro 4 ja sitten oli vuorossa pidempi tauko. Tauolle tultaessa järjestäjät suorittivat rutiininomaista katsastusta jossa he antoivat määräyksen laittaa takavalot kuntoon ennen viimeistä lenkkiä. No, huolto tietty teki työtä käskettyä ja omille sivuillemme tulevista kuvista näette millaisen virityksen pojat saivat aikaan. Paitsi valot meillä oli neljännellä pätkällä ongelmia turbon ahtamisen kanssa. Myös tämä asia saatiin korjattua joten kaikki piti olla ok ennen kahta viimeistä pitkää (2x20 km) ek:ta. Kakkosvaihde alkoi kuitenkin takkuilemaan jo kolmos ek:lla joten jouduimme etenemään nämä viimeiset ek:t käytännössä ilman koko kakkosvaihdetta. Eihän se ole mikään ongelma nopeilla osuuksilla mutta hitaissa risteyksissä se aiheutti kyllä melkoista lisäjumppaa. Yleis- kilpailusijoitukseemme (6.) sillä saattoi olla ek aikoja tarkastellen pieni merkitys mutta kun tiesimme ryhmätilanteen ja eromme seuraavaan jo aika tarkkaan viimeisen pätkän lähdössä niin siksikään meidän ei enää tarvinnut puristaa ihan täysillä. Arton kanssa tämän viimeisen pätkän lähdössä totesimme myös näissä hommissa järjen käytön olevan sallittua. Ajoimmekin ek:n ripeästi mutta kuitenkin varmasti ja samalla koko kisan maaliin.

Kaikki kuitenkin sujui hyvin ja totesimme kisan maalipaikalla nousseemme isossa A ryhmässä 4. sijalle kun Pykälistön Juuso joutui harmittavasti keskeyttämään kisan johto-paikalta. SM sarjan kokonaispisteissä nousimme nyt mukavalle 5. sijalle.

Annan lämpimät kiitokset Kakelle ja Jussille hyvästä huoltotoiminnasta. Arwon kanssa yhteistyö alkaa toima koko ajan paremmin ja paremmin ja fiilikset olivat nytkin koko kisan ajan erittäin hyvät.

Seuraavan kerran painetaan kypärät päähän SM rallissa Mikkelissä maaliskuun 13. päivä.

Palataan taas asiaan ennen tätä kisaa!

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa