Facebook Twitter Email Pinterest

Lapuan tulosluettelo jäi ennalleen

26.02.2004 /

Viime vuosina on kriittisesti keskusteltu SM rallien teknisten tarkastusten kestosta. Usein on vaativien tarkastusten kyseessä ollessa istuttu tuloslaskentapaikalla aamuun, kun katsastus on tutkinut autojen sääntöjenmukaisuutta. Tämän vuoden alusta rallin lajiryhmä on ottanut käyttöön uuden toimintatapamallin, jolloin teknisen tarkastuksen mutkistuessa voidaan tulosluettelo hyväksyä ehdollisena. Tämä tarkoittaa sitä, että loppukatsastus voidaan oikeusturvan sitä vaatiessa keskeyttää, siirtää tarkastuksen suoritus mahdollisesti parempiin tiloihin tai käyttää siihen tarvittava määrä aikaa. Kiireen poistuminen poistaa myös suuren mahdollisuuden tehdä virheitä. Toki edelleenkin tarkastus tehdään aina kun mahdollista kilpailupaikalla.

Tämän toimintatavan ensi-ilta toteutettiin Lapuan SM rallissa. Tällä kertaa loppukatsastuksessa aiheena olivat N-ryhmän Mitsubishi Lancer Evo 7 kiertokanget, männät, sekä nokka-akselien profiilit. Aiheiden lähtökohtana olivat, kuten usein, liikkeellä olevat huhut. Huhut kertoivat, että tämän merkkisissä autoissa käytetään sääntöjen vastaisia kiertokankia ja profiililtaan muutettuja nokkia. Nyt kahdesta autosta tutkittiin kiertokanget ja yhdestä autosta mitattiin nokka-akselien profiilit. Lapuan kilpailun katsastuspäällikön suunnittelemalla laitteella mittaus kyettiin suorittamaan nokka-akselien ollessa paikallaan, mikä tulevia mittauksiakin ajatellen on erittäin helpottava asia. Myöskään kiertokankien tarkastus ei aiheuttanut kohtuuttomasti kustannuksia ja sekin tultanee vielä uusimaan.

Tämän kilpailun osalta tarkastusongelmia aiheutti mäntien visuaalinen tarkastelu endoskoopin avulla. Kahdessa autossa kolmesta männät olivat selvästi tunnistettavissa sääntöjenmukaisiksi, mutta Kaj Kuistilan auton männistä ei tarkastuksen yhteydessä löydetty tarvittavia tunnistemerkkejä. Koska tarkastuksen luotettava loppuunvieminen tulisi viemään runsaasti aikaa, kilpailun tuomaristo päätti pääkatsastajan esityksestä ottaa uuden toimintamallin ensi kertaa käyttöön. Moottori sinetöitiin ja kilpailun katsastuspäällikkö kävi kilpailua seuraavana keskiviikkona autonrakentajan tiloissa tutkimassa männät uudelleen. Moottori pestiin sisäisesti siihen tarkoitetulla kemikaalilla, jolla poistettiin noki männän laelta. Pesun jälkeen suoritetussa endoskooppitutkimuksessa tunnistemerkinnät lopulta saatiinkin näkyviin, ja Lapualla kesken jäänyt tarkastus oli näin loppuun suoritettu. Lisäksi tarkastettiin myös paljon huhuja liikutelleet venttiilien istukkakulmat, eikä huomautettavaa löytynyt sieltäkään saralta. Jos kaikki nämä tarkistukset olisi jouduttu suorittamaan kilpailun jälkeen, palkintojenjako olisi viivästynyt useilla tunneilla.

Uuden asian sisäänajaminen aiheuttaa lähes poikkeuksetta myös asioiden väärinymmärryksiä kuten tässäkin tapauksessa. Entisaikaanhan tuloksien viivästyminen aiheutti lähes poikkeuksetta tulosluettelon muutoksia ja niin huhumylly lähti vyörymään. Välillä huhujen mukaan tutkittiin turboa ja välillä kuullosti siltä, että WRC Focus olikin vaihtunut WRC Mitsuun. Nyt olisikin hyvä sisäistää tämä uusi toimintamalli meitä kaikkia palvelevana asiana. Asiana, jolla varmistetaan tasapuoliset kilpailuvälineet myös niiden osakokonaisuuksien osalta, joiden tarkistus on hankalaa tai aikaavievää. Itse asiahan ei ole uusi. Kaikki varmaankin muistavat vielä Paasosen Janin turbotutkinnat Ruotsissa, missä sielläkään ei hutkittu vaan tutkittiin ja näin saatiin oikea päätös asiaan.

Kaksi viikkoa ja Mikkelissä tavataan! Hyvää kilpailumenestystä kaikille!

Iiro Palmi
Ralli SM
AKK:n pääkatsastaja

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa