Facebook Twitter Email Pinterest

Sebastian Lindholm edelleen sorakisojen valtias

12.06.2004 /

Kesäkauden avaus Joensuun upeilla teillä

Sebastian Lindholm oli jälleen voittamaton soralla. Lindholm voitti jo viime kaudella kaikki Ralli SM sarjan kesäkauden kilpailut, eikä hänen kukistajaansa löytynyt tänäänkään. Lindholm oli joukon nopein viidellä erikoiskokeella seitsemästä. Juuso Pykälistö pystyi kuittaamaan yhden pohja-ajan ja Jouni Ampuja yhden. SM-pisteissä hallitseva Suomen mestari Lindholm otti paikkansa: hän johtaa nyt sarjaa yhdellä pisteellä.

N-ryhmän yli kaksilitraisissa voittovauhtia piti Juha Salo. Aamun ensimmäisellä erikoiskokeella oli kuitenkin sarjapisteissä johtava Jukka Ketomäki luokan nopein, mutta hän joutui vaikeuksiin jo päivän toisella taipaleella ja Juha Salo karkasi kärkeen. Salon vauhdissa pysyivät melko hyvin Tommi Mäkinen Racingin ylläpitämällä Subarulla ensikertaa ajava Jarkko Miettinen ja Mitsubishi-konkari Jani Paasonen, jotka kävivät keskenään kovan kilpailun luokan kakkos- ja kolmostilasta. Luokassa pikku a ei Janne Vähämikon voittoputki katkennut nytkään, vaan hän nappasi jälleen täydet SM-pisteet. Pikku N:n voitti Juho Hänninen.

Abloy SM-Itäralli sai suitsutusta upeasta reitistään kilpailijoiden taholta. Tiet osoittautuivat todella nopeiksi ja vaativiksi. Pito-olosuhteet vaihtelivat ja tekivät ajon vaikeaksi.

LINDHOLMILLA HARMITON PÄIVÄ, PYKÄLISTÖ SORTUI RENGASRIKKOON

Kilpailupäivä käynnistyi pilvisessä mutta sateettomassa säässä Joensuun Areenasta. Ensimmäiseksi ajettiin reilun 7 kilometrin mittainen EK, jolla Lindholm otti heti luulot pois. Pahimmaksi kilpakumppaniksi povattu Jouni ampuja jäi yli kymmenen sekuntia. Parhaiten vauhtiin vastasi Jarmo Mikkonen Ford Focuksella, mutta hänkin jäi sekunnin kilometrillä, samoin kuin kolmanneksi nopein Pykälistö.

Jouni Ampuja ei saanut pakkaansa kuntoon toisellakaan, lähes 25 kilometrisellä erikoiskokeella vaan jäi lisää ollen vasta luokan neljäntenä. Juuso Pykälistö oli toiseksi nopein, reilut viisi sekuntia Lindholmia hitaampana. Jari-Matti Latvala toi Toyota Corolla WRC:tä hienosti, kolmanneksi nopein vaativalla kakkos-EK:lla. Vielä kolmaskin erikoiskoe ajettiin ilman huoltotaukoa, ja Lindholmin raju komento jatkui. Juuso Pykälistö alkoi olla nyt jo hereillä, ja vastusta alkoi löytyä. Vajaalla kymmenellä kilpavauhtisella kilometrillä Lindholm venytti eroa lisää enää kolmisen sekuntia. Jouni Ampuja jäi kuitenkin 4 sekuntia lisää.

Sebastian Lindholm oli tauolla tyytyväinen, mutta ei pitänyt vielä mitään varmana. Eihän näillä teillä tuollainen reilu 16 sekunnin ero vielä varmista mitään, joten hyvin täytyy jatkua tästä eteenkin päin.

Jouni Ampuja oli tuskainen mies tauolla: - Auto luistelee mahdottomasti ja on tosi huono ajaa. En tiedä mikä on, kokeillaan vähän löysyttää iskareita ja toivotaan että se auttaa, hän pohti.

Juuso Pykälistö oli jo valinnut varmistelutaktiikan: - Kyllä tässä pitää sarjaa ajaa, joten kakkostila saa luvan riittää. Ei ole mitään järkeä yrittää repiä Bastia kiinni, kun nyt jo mennään kaluston äärirajoilla, Pykälistö suunnitteli.

Tauon jälkeisellä yleisöerikoiskokeella Lindholm jatkoi samaan tahtiin, ero haastajiin kasvoi. Jouni Ampuja nosti sijoituksensa kolmoseksi. Juuso Pykälistö löysi viidennellä erikoiskokeella vauhtia lisää Toyotastaan ja nappasi päivän ensimmäisen pohja-aikansa. Lindholm jäi kuitenkin vain sekunnin kymmenyksen, joten ero ei juurikaan kutistunut. Jarmo Mikkonen oli viitosella kolmanneksi nopein ja Jouni Ampuja piti neljänneksi kovinta vauhtia.

Kuudentena ajettiin päivän pisin, yli 26 kilometrinen erikoiskoe jolla syntyikin ratkaisuja. Juuso Pykälistö saapui EK:n maaliin linkuttaen ja melkein neljä minuuttia kärkeen jääneenä. Tultiin sellaiseen aivan perinteeseen nyppy-mutka yhdistelmään, jossa normaalisti hyppäsin nypyltä sisäkurviin. Rengas lähti vanteelta, eikä mennyt edes rikki! ihmetteli Pykälistö. Lindholm sai tämän jälkeen hengähtää ja ajoikin päivän viimeisen erikoiskokeen selvästi varmistellen. Jouni Ampuja kuittasi nimiinsä yhden EK-pohja-ajan tältä EK:lta. Jari-Matti Latvala oli toiseksi nopein. Jarmo Mikkonen nousi kuutoserikoiskokeen jälkeen kolmoseksi ja piti sijan loppuun saakka.
Voittajan maalilavalle noussut Sebastian Lindholm kiitteli maalissa kilpailua: - Hienosti suunniteltu, erittäin toimiva reitti, hän hehkutti. Täällä on kyllä Suomen parhaat tiet! Toiseksi sijoittunut Jouni Ampuja oli sijoitukseensa tyytyväinen, vaikka voittoa lähtikin hakemaan: - Aamulla oli fiilikset niin huonot, että kyllä tämä iltapäivä oli lopulta voitto. Auton kanssa oli hallittavuusongelmia, joka saatiin onneksi korjattua tauolla ja loppupäivä meni niin kuin pitikin, Ampuja kertoi.

SM-pisteet:
1. Sebastian Lindholm, 55
2. Jouni Ampuja, 54
3. Jarmo Mikkonen, 40

ISO N JUHA SALON HALLINTAA

Isoa N:ää johtava Jukka Ketomäki avasi päivänsä hienosti, mutta toinen Mitsubishi-kuljettaja Juha Salo oli heti aivan kintereillä. Mitsubishiä kuljettavan Ketomäen kisa latistui kuitenkin jo toisella erikoiskokeella: takkiin tuli yli kymmenen sekuntia ja se on tässä tiukassa luokassa liikaa. Meni yhdessä ysikymppisessä kurvissa hiekkaa pahasti vanteeseen ja se puisti niin, että ei meinannut pysyä hampaat suussa, hän kertoi ongelmistaan. Ketomäki sijoittui päivän päätteeksi luokkansa neljänneksi.

Kesäkauden avaukseen lähti luokkaan mukaan kaksi upouutta Subaru Imprezaa. Jo toisella erikoiskokeella Tommi Mäkinen Racingin ylläpitämällä Imprezalla ajava Jarkko Miettinen pääsi menosta jyvälle ja nousi luokan kakkoseksi. Toinen Impreza kuljettaja Jari Ketomaa ei ollut aivan yhtä hyvässä vireessä. Kolmen ajetun EK:n jälkeen sijoitus oli luokan kuudes, 25 sekuntia johtavaa Saloa perässä. Ehdin ajaa testiä 100 kilometriä ennen tätä kisaa, mutta ei riittänyt. Ajan aivan liian pienillä vaihteilla, sillä tässä on vääntöä aivan eri tavalla alhaisilla kierroksilla kuin aiemmassa autossani, Ketomaa pohdiskeli. Täytyy vaan saada lisää kilometrejä alle, niin että löytyy parempi tuntuma hän suunnitteli tauolla. Jarkko Miettinen ajoi todella hienon päivän, testiä oli alla paljon Ketomaata vähemmän mutta meno maistui. Miettinen väänsi iltapäivän erikoiskokeilla sekunnin kymmenyksistä Jani Paasosen kanssa ja kesti kakkosena. Paasonen jäi kolmoseksi vain yhdellä sekunnin kymmenyksellä.

N-ryhmän MM-sarjaa tällä kaudella ajava Jani Paasonen oli mukana Joensuun kisassa ylläpitääkseen ajotuntumaa. Vauhti olikin kohdallaan, mutta kotimaan kova taso piti huolen siitä ettei MM-sarjassa juhlinut Paasonen päässyt rellestämään. Paasonen ylsi toisella erikoiskokeella kolmoseksi, nousi hetkeksi kakkoseksikin, mutta joutui lopulta taipumaan Jarkko Miettisen vauhtiin ja kolmossijaan.

Ison N:n voittoon siis Mitsubishillä Juha Salo, kakkoseksi Subaru Imprezalla Jarkko Miettine ja kolmoseksi Jani Paasonen Mitsubishillä. Juha Salolla on kunnianhimoinen tavoite loppukaudelle: - Laskin, että mestaruuteen tarvitaan voitto jokaisesta tämän kauden jäljellä olevasta kisasta. Se on tavoite, jota lähdetään toteuttamaan askel kerrallaan, hän ilmoitti.

SM-pisteet:
1. Jukka Ketomäki, 56
2. Juha Salo, 40
3. Jari Ketomaa, 33


PIKKU A RATKESI SAAREN ULOSAJOON

Pikku a:ssa nähtiin tänään herkullinen kamppailu Janne Vähämikon ja Antero Saaren kesken. Kisa ratkesi kuitenkin kuudennella erikoiskokeella Saaren nuottivirheeseen: - Tulin ihan liian kovaa paikkaan ja auto lähti noin 150 km/h vauhdista pyörimään. Onneakin oli mukana sillä mentiin ilmassa suurien kivien yli ja jäätiin lopulta pyörilleen. Peltivaurioita on joka puolella, mutta tekniikka jäi melko hyvin kuntoon, Saari kertoi. Voittoa ei tullut vieläkään, mutta Tampereella yritetään uudestaan! Myös Sami Vatanen oli hyvässä vauhdissa, hän kuittasi yhden luokan EK-pohja-ajan, mutta joutui keskeyttämään tekniseen vikaan. Timo Mäenpäällä oli myös tekniikkamurheita, mutta viimeisellä erikoiskokeella hän oli luokan nopein. Janne Vähämiko otti jälleen VW Golfillaan voiton ja jatkaa luokan vahvassa pistejohdossa. Toisena maaliin ehätti Tommi Karppinen VW Golfilla ja kolmantena Jouni Nenonen, samoin Golfilla.

SM-pisteet
1. Janne Vähämiko, 69
2. Henri Tuomisto, 34
3. Ahti Kinnunen, 23

JUHO HÄNNINEN NOPEIN PIKKU N:SSÄ

Yleensä pikku n:ssä käydään tiukimmat kamppailut, mutta tällä kertaa luokkaa hallitsi selkein ottein Juho Hänninen. Luokassa tapahtui myös melko paljon keskeytyksiä, joten Hänninenkin toppuutteli hehkutuksia:
- Johtopaikka ilman muuta pidetään, mutta täytyy muistaa että monta kovaa kilpakumppania keskeytti edestä, hän ilmoitti jo tauolla. Hännisen vauhti oli kuitenkin niin hyvää ettei voittoa voi laskea keskeytysten tuomaksi. Hänninen ajoi neljä pohja-aikaa päivän seitsemälle erikoiskokeelle ja voitti luokan lopulta 40 sekunnilla.
Kakkoseksi sijoittui tasaisen hyvän päivän ajanut Jarno Kinnunen Honda Integralla. Kolmoseksi nousi Honda Civicillä Joni Arpiainen joka kuittasi tililleen myös yhden EK-pohja-ajan.

SM-pisteet
1. Juho Hänninen, 39
2. Jarno Kinnunen, 34
3. Joonas Lindroos, 33

Abloy SM-Itäralli
Tulostietoa

Yleiskilpailun johtoasema
Sebastian Lindholm EK1-EK7

Tilanne luokittain erikoiskokeiden jälkeen

Iso A, EK-pohjat EK1-EK4: Sebastian Lindholm, EK 5: Juuso Pykälistö, EK 6: Sebastian Lindholm, EK 7: Jouni Ampuja

Iso N, EK-pohjat:
EK 1: Jukka Ketomäki, EK 2- EK 3: Juha Salo, EK 4: Kosti Katajamäki, EK 5-6: Juha Salo, EK 7: Jarkko Miettinen

pikku a EK-pohjat:
EK 1 Janne Vähämiko, EK 2-3: Antero Saari, EK 4: Sami Vatanen, EK 5-6: Janne Vähämiko,
EK 7 Timo Mäenpää

pikku n EK-pohjat:

EK 1 Marko Nieminen, EK 2 Marko Mänty, EK 3 Juho Hänninen, EK 4 Joni Arpiainen, EK 5-7 Juho Hänninen

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Pasi Kilpeläinen 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa