Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

02.07.2004 /

SM sarjan ainoa varsinainen helleralli ajetaan jo vuosia jatkuneen perinteen
mukaisesti Tampereella. Vaativat hämäläiset rallitiet ovat aina osoittaneet
vaikeutensa, eikä yllätyksiltäkään ole vältytty. Lauantaina 3.7 ajettavaan SM
Exide ralliin on ilmoittautunut kaikkiaan 160 kuljettajaparia, joista isossa
N-ryhmässä kilpailee peräti 25 autokuntaa. Jukka Ketomäki ja Jarkko Alanen
starttaavat rallin reitille N-ryhmän sarjalaisista ykkösinä lähtönumerolla 8,
saaden jälleen kerran peräänsä kaikki kovimmat kilpakumppanit. Ralliletka
starttaa Tampereelta aamulla kello 10 ja päätyy samaan paikkaan
maalijuhlallisuuksiin kello 18.

Isossa N-ryhmässä Mitsubishilla kilpailevan Jukka Ketomäen tavoitteena on ottaa
voitto kesän toisessa SM-rallissa. - Tietenkin lähdemme ajamaan voitosta,
tärkeää on nyt saada hyvä tulos, josta on hyvä pohja ponnistaa kohti
loppukautta ja meille kauden suurinta rallia Neste Rally Finlandia. - Yleensä
pääsen heti alussa kiinni kärkivauhtiin, joten pitää vain pitää sama tahti joka
pätkällä, Jukka kertoo.

Tampereella on hyvät mahdollisuudet ajaa voitosta, joten täysillä lähdetään
liikkeelle, Jukka lataa. Talvikauden jälkeen pistetilanne kiristyi Joensuussa
Ketomäen kärsiessä muiden pölystä. - Näyttää vahvasti siltä, että tästä on
kehkeytymässä tiimin sisäinen kampailu. Pistetilanne SM sarjassa on sellainen,
että tarvitsemme voiton yhdestä jäljellä olevasta kisasta ja lopuissa on
sijoituttava toiseksi. Tämä tietenkin sillä edellytyksellä, että pahimmaksi
vastustajaksemme noussut Juha Salo voittaa kaksi kisaa ja on kerran toinen.
- Viime vuoden ralli oli Ketomäelle taistelumieltä nostattava kokemus. -
Ulosajon jäljiltä korjattuun autoon oli jäänyt kummittelemaan sähkövikoja.
Jouduimme seisoskelemaan yhdellä pätkällä monta minuuttia ja homma oli
muutenkin vähän kateissa, Jukka kertoo. - Ajoimme loput pätkät läpi vanhoilla
renkailla katsellen maisemia. Vaikka se viime vuonna tuntuikin turhalta, saamme
siitä nyt hyötyä, sillä rallissa ajetaan pienten muutosten säestämänä samoja
teitä kuin viime vuonna, Alanen taustoittaa.

Mitsubishilla maahantuojan tiimissä ajavan Ketomäen ja Alasen mieliä askarruttaa
ainoastaan tulevan viikonlopun sää. - Tampereen ja Mouhijärven välimaastossa on
ollut takavuosina rajujakin ukkossateita. - Konseptimme renkaiden osalta on
täysin selvä kelin ollessa kuiva. Sateen sattuessa homma menee vähän
mutkikkaammaksi ja asioita pitää punnita uudelleen, pojat päättävät.

Ison N-ryhmän SM-kärki 2004 4/7 osakilpailun jälkeen:

1. Jukka Ketomäki, Mitsubishi Lancer E7, 54
2. Juha Salo, Mitsubishi Lancer E7, 40
3. Jari Ketomaa, Subaru Impreza 555, 33
4. Toni Klemets, Mitsubishi Lancer E7, 29,5
5. Marko Kakko, Mitsubishi Lancer E7, 27

Pisteet top 5

1. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
2. Teemu Asunmaa / Jani Salo 88 pistettä Alavuden UA (R5)
3. Juuso Metsälä / Matti Kangas 37 pistettä KeurUA (R5)
4. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 37 pistettä MäntsMK (R5)
5. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 36 pistettä SaarUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2020

1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi 16.-18.1.
2. SM Vaakuna-Ralli Mikkeli 7.-8.2.
3. SM Itäralli, Joensuu 28.-29.2.
4. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola 4.-5.9.
5. Pohjanmaa SM-Ralli, Seinäjoki 25.-26.9.

SM-sarja sosiaalisessa mediassa