Facebook Twitter Email Pinterest

Pykälistö SM-Uusikaupunkirallin voittoon

10.09.2004 /

Ralli SM 6/7, SM Uusikaupunki-ralli, 11.9.2004, Uusikaupunki

Sebastian Lindholm ulos päivän ensimmäisellä erikoiskokeella

Rallin SM-sarjan toiseksi viimeinen osakilpailu ajettiin tänään Uudessakaupungissa aurinkoisessa säässä. Kilpailu lähti dramaattisesti liikkeelle, kun sarjaa johtava Suomen mestari Sebastian Lindholm sortui ulosajoon jo päivän ensimmäisellä erikoiskokeella. Lindholmin auto rullasi lähinnä perunasäkkiä muistuttavaksi vain muutaman kilometrin ajon jälkeen:
- Paikka oli sellainen nopea kaarre oikealle. Ajauduin siinä hieman liian ulos ja perä tipahti ojaan, osui kiveen ja sitten mentiin. Sanoinkin nuotitettaessa kartturilleni, Tomi Tuomiselle, että tässä paikassa tullaan tekemään eroja. Niin tehtiin, Lindholm jutteli huollossa tiimin moukaroidessa murheellisen näköistä Peugeotia parempaan kuosiin. Lindholmin tielle pääsemiseen meni aikaa lähes 17 minuuttia, joten tässä kilpailussa palkintopallisijat sai unohtaa. Lindholm ajoi kuitenkin näytösluontoisesti loppupäivän: Pohja-aika kuudelle erikoiskokeelle.

Kilpailun voitti jo kakkoserikoiskokeella kärkeen siirtynyt Juuso Pykälistö Toyota Corolla WRC:llä. Hetkeäkään Pykälistö ei voinut kuitenkaan varmistella, sillä Jouni Ampuja oli aivan hänen kannassaan. Vielä toiseksi viimeisellä erikoiskokeella Ampuja kutisti eron vain 4,6 sekuntiin. Viimeiselläkin Ampuja vielä nipisti eroa, mutta vaivaiset kaksi kymmenystä joten Pykälistö ajoi maalilavalle voittajana. Eroa maalissa Pykälistön hyväksi oli 4,4 sekuntia.
- Kiva tulla maaliin vaihteeksi voittajana, Pykälistö tuumi. - Päivä on ollut hyvää harjoitusta Sardinian MM-rallia varten ja mikä tärkeintä, nuotti on toiminut todella hyvin. Se tulee olemaan Sardiniassa tärkeässä roolissa, sillä tiet ovat kaikille uusia, Pykälistö mietiskeli. Juuso Pykälistö ajaa 1.-3.10. Sardinian MM-rallissa Citroën Xsara WRC:llä. SM-pisteissä Jouni Ampuja meni tässä vaiheessa Lindholmin ohi, mutta kauden päätteeksi vähennetään vielä huonoin suoritus. Tämän laskutoimituksen jälkeen Lindholm on neljä pistettä Ampujaa edellä, joten kauden viimeisessä osakilpailussa Lindholmille riittää mestaruuteen toinen sija, vaikka Ampuja voittaisikin kisan.

Päivän ensimmäisellä erikoiskokeella pohja-aikaan ylsi Jouni Ampuja Ford Focuksella, Juuso Pykälistö jäi hänelle 2 sekuntia. Seuraavalla asvalttipäällysteisellä yleisöerikoiskokeella Pykälistö korjasi tilanteen, ollen 2,3 sekuntia Ampujaa reippaampi. Sebastian Lindholm rahjusti rusinan näköiseksi muuttuneella Peugeotillaan peräti neljänneksi nopeimmin. Onneksi kakkosen jälkeen oli huolto ja Lindholminkin ajokki saatiin jälleen auton näköiseksi. - Autosta ei mennyt tekniikkaa rikki, joten sillä pystyi ajamaan ihan hyvin. Huollossa tehtiin lähinnä kosmeettisia juttuja ja vaihdeltiin laseja, että on jälleen mukavampi ajella, kerrottiin Lindhomin huollosta. Sen jälkeen Lindholm ajoikin näytöstyyliin. Nelos-EK:lle kilahti peräti 11,7 sekunnin pohja-aika ja itseasiassa hän ajoi pohjat kaikille päivän lopuille erikoiskokeille. Juuso Pykälistö hyppäsi Toyotan rattiin suoraan Sardiniasta, jossa hän oli testaamassa Citroen Xsara WRC:tä. - Autoilla on eroa kuin yöllä ja päivällä. Alustat on niin paljon kehittyneet teknisesti, että ajettavuus on Citroënissa aivan eri luokkaa. Toyotalla pitää mennä roiskimalla ja Citikkaa voi viedä keula edellä, hän analysoi. Pykälistö onnistui jättämään Jouni Ampujaa karvan verran lähes kaikilla erikoiskokeilla. Ampuja hyökkäsi kuitenkin parilla viimeisellä, mutta ei päässyt ykkösenä maalilavalle. - Hienoa ajaa tällaista kisaa. Olisihan se nyt ollutkin ihme, jos olisin jotain muuta kuin kakkonen, Ampuja naureskeli maalissa.

Katajamäki haastoi Salon

Luokassa N, yli 2-litraiset käytiin jännittävä kamppailu sekunnin kymmenyksistä. Juha Salon päivä ei alkanut hyvin. Takkiin tuli parilla ensimmäisellä erikoiskokeella, mutta sitten mies yltyi takaa-ajoon. Jari Ketomaa nousi Subarullaan luokan kärkeen, mutta pysyi siellä vain parin EK:n verran. Salo nousi kärkeen nelos EK:lla ja piti paikkansa loppuun saakka. Haastajaksi nousi nyt viimeinkin N-ryhmän nelivetopeliin tottunut Kosti Katajamäki, joka oli itsekin mielissään tauolla. - Viimeinkin olen päässyt rytmiin. Ei siinä muuta ole, kuin että uskaltaa lyödä suurempaa vaihdetta pesään antaa mennä, Kosti analysoi.
Kosti teki päivästä varsinaisen jännitysnäytelmän pitämällä lopussa johtanutta Juha Saloa todella ahtaalla. Salolla oli ongelmia toiseksi viimeisellä erikoiskokeella: - Seiskalla räpelsin, kun yritin ajella varmanpäälle. Yhtäkkiä risteyksessä ajauduin liian ulos ja perä lähti irtosoralla alta. Spinnasin ja jouduin heittämään lenkin ja kääntämään, Salo kertasi tapahtumia. Samalle erikoiskokeelle kakkosena ollut Katajamäki ajoi pohja-ajan ja olikin enää vain 0,3 sekuntia johtavaa Saloa perässä. - Huhhuh, meinasin mennä vielä metsään vikalla erikoiskokeella, Katajamäki huokasi maalissa. - Renkaat ei pitäneet "torpparinasvaltilla" ollenkaan ja päätin että antaa luistella vaan. Aivan lopussa perä lähti ojaan ja kynnettiin siellä. Onneksi ei ollut kiviä ja nousi samalla vauhdilla pois, Katajamäki kuvaili kauhunhetkiään. Luokassa kolmanneksi ylsi sarjaa johtava Jukka Ketomäki. Luokan SM-taistelu käy myös mielenkiintoiseksi. Johdossa vielä Jukka Ketomäki, mutta kun vähennetään huonoin, on Salo oikeastaan kaksi pistettä edellä. Mitään ei ole ratkaistu ennen viimeistä kisaa.

Mäenpäällä tekniikkamurheita

Timo Mäenpää oli lyönnissä luokassa a, enintään 2-litraiset. Hän otti alkuun johtopaikan ja hyvä meno jatkui kolmen erikoiskokeen verran, kunnes autosta petti lukko. - Taas joudutaan antaa liikaa tasoitusta. Eipä se ole hääviä, kun kaikki auton hevosvoimat kohdistuu yhteen pyörään, Mäenpää tilitti tauolla. Hän yltyi silti pohjalaisella peräänantamattomuudella vielä ajamaan luokan pohja-ajan viidennellä erikoiskokeella, mutta luokassa jo mestaruuden vahvistanut VW Golf -kuljettaja Janne Vähämiko otti johtopaikan lopullisesti nimiinsä seitsemännellä EK:lla. Maaliin tultiin järjestyksessä 1. Janne Vähämiko, 2. Timo Mäenpää Peugeot 306 ja 3. Jussi Vilenius Opel Astralla.

Marko Mänty ylivoimainen

Luokassa n, enintään 2-litraiset voittoon ajoi ylivoimaisesti Marko Mänty, Honda Civic Type R:llä. Tässä luokassa ei olla totuttu näin selvään voittomarginaaliin. Mänty tuli maaliin peräti 26,6 sekuntia toiseksi tullutta Juho Hännistä ennen. Samanlaista Hondaa kuskaava Juho Hänninen yritti ottaa kisan rauhallisesti, sillä hänellä on jo hyvä SM-pistejohto. - Ei tässä kuitenkaan varmistella. Pakko on antaa mennä ihan kunnolla, ettei tule virheitä Hänninen kertoi tauolla. Hyvin hän tulikin, nappasi kuitenkin yhdet EK-pohjat Männyltä kuutoserikoiskokeella. Hänninen maalissa siis toisena ja kolmoseksi sijoittui Marko Nieminen , myös samanlaisella Hondalla. Marko Mänty oli menoonsa tyytyväinen: - Löydettiin autosta vika, joka on ollut siinä koko ajan. Raidetangossa oli väljää ja se teki ohjauksesta levottoman. Nyt kun se saatiin kunton ajaminen on tosi helppoa, Mänty hykerteli maalissa.

Lehdistön tulokset, niiden vahvistuttua löytyvät tästä linkistä: http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/press.htm
Sitä ennen epäviralliset tulokset päivältä löytyvät tästä: http://www.mantta.fi/yritykset/tenab/online.htm

Lisätietoja: Terhi Heloaho, GSM 040 586 8852

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Marko Salminen 34 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Juha Salo / Mikko Markkula 25 pistettä Karkkilan UA (R5)
3. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 20 pistettä NHD (R5)
4. Juuso Metsälä / Matti Kangas 16 pistettä KeurUA (R5)
5. Riku Tahko / Markus Soininen 13 pistettä PoSUA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.3. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa