Facebook Twitter Email Pinterest

Jukka Ketomäki

15.10.2004 /

N-ryhmän Suomenmestaruustaiston osalta kausi sai huikaisevan päätöksen Hyvinkään SM-rallissa. Taistelu oli tuimaa, jossa armoa ei annettu eikä pyydetty. Tämän kaksi päivää kestäneen jännitysnäytelmän päätähtinä olivat taistelun tuoksinassa ajoittain WRC kuljettajatkin ahtaalle laittaneet Jukka Ketomäki ja Juha Salo. Ralliart Finlandin kaksikon vauhti nousi kilpailun tiimellyksessä sellaiselle tasolle, että ei voi kuin ihmetellä, miten molemmat ylipäätään näkivät maalilipun.

- Päätimme jo ennen kisaa, että helpolla emme tule titteliä kellekään muulle luovuttamaan, kisaan panostettiin uutta tekniikkaa ja rengasta, ukot olivat tulta ja tappuraa, eikä asennetta tarvinnut kaivella, Ketomäki kertoi kisan alustunnelmista.

Kilpailu käynnistyi täysin käsikirjoituksen mukaisesti Ketomäen ajaessa ykköselle pohjat. Salo vastasi heti seuraavalla, mutta seuraavana olleille kolmos ja neloserikoiskokeille Jukalla ja Jarkolla oli takataskussaan vai pitäisikö sanoa takakontissaan yllätys odottamassa. - Varustauduimme lyhyille asfalttipyörityksille kahdella vararenkaalla, jotka soveltuivat asfaltille paremmin, aikaa vaihtoon oli viisi minuuttia, josta käytimme neljä. Juoni onnistui täydellisesti ja voitimme aika reilusti Saloa näillä pyörityksillä, pojat kertovat. Iltaa myöden tilanne kiristyi ja huollossa nähtiin tiukkailmeisiä miehiä. Nyt mennään niin limiitissä kuin näillä vehkeillä pääsee, en ole koskaan ajanut ralliautolla näin kovaa. Pikkuisen saisi olla pidempi välitys laatikossa, nyt tuntuu huiput loppuvan kesken nopeilla osuuksilla, Ketomäki totesi uudesta vaihteistostaan.

Lauantain pimeässä ajetut erikoiskokeet eivät tuoneet ratkaisua ja yötauolle kömmittiin Salon johdolla. Ketomäki peesasi reilun kahdeksan sekunnin päässä. Jotain kaksikon hurjasta vauhdista kertoo se, että WRC autot olivat lähes hätää kärsimässä näiden kahden hurjan puristuksessa ja N-ryhmässä kolmantena ollut Marko Kakko oli jäänyt lähes kaksi minuuttia kärjessä reuhaavasta Mitsu-parista. Yleiskilpailua johti seitsemättä Suomenmestaruuttaan tavoitellut Sebastian Lindholm.

Mestaruus oli katkolla sunnuntain ensimmäisellä erikoiskokeella

Sunnuntaiaamu valkeni koleana ja Ketomäen raivoisa ajo tuotti tulosta heti aamun ensimmäisellä pätkällä.

Voitimme Saloa pari sekuntia, jonka jäljet olivat pätkällä aika huimat. Hän oli ollut viittä vaille poistua yhdessä kovavauhtisessa ylityksessä, Jukka puuskutti pätkän jälkeen. Kotiteillään ajanut Salo pystyi kuitenkin vastaamaan kovavauhtisella Mustajoen erikoiskokeella, jossa hän jätätti Ketomäkeä 5.5 sekunnin verran. Pätkä oli huiman nopea ja siellä oli semmoisia mutkayhdistelmiä yli nyppyjen, jotka piti antaa mennä kaasu pohjassa läpi. Vaikka kuinka ajoin nuotin mukaan ja paikoin kovempaakin mitä se sanoo, niin luotto ei ollut kovassa vauhdissa 100%:n ja se näkyy heti kellossa, Ketomäki tuskaili.

Huollossa Ketomäki ja Alanen nauttivat vielä viimeiset käärmesopat ja paukauttivat pohjat tauon jälkeiselle pätkälle. Puhuimme tuossa, että loppuun asti pidetään tiukka linja eikä aleta löysäilemään, sillä koskaan ei tiedä mitä näissä touhuissa tapahtuu, Alanen kuvailee. Juha Salo ja Mika Stenberg osoittivat kuitenkin olevansa mestaruuden arvoisia eivätkä sortuneet lopuilla kahdella erikoiskokeella virheisiin, vieden näin vuoden 2004 N-ryhmän Suomen Mestaruuden. Ketomäki ja Alanen kuittasivat Hopeaa ja viimeiselle siirtymälle keskeyttämään joutunut Marko Kakko Pronssia.

- Kaudesta ja varsinkin tästä viimeisen kisan taistelusta jäi hyvä maku suuhun, tämän kovempaa ei voi juuri ajaa, kuin täällä Juhan kanssa ajettiin, emme kumpikaan tehneet suuria virheitä, eikä juuri mitään olisi voinut tehdä eri tavalla, joten kyllä pojat on mestaruutensa ansainneet, Ketomäki jakoi tunnustusta koville kilpakumppanilleen.

- Kiitokset myös omille tukijoukoille ja huollolle, kausi on ollut kokonaisuutena hieno ja olemme pystyneet ajamaan kaikki kisat ilman teknisiä murheita. Jyväskylän projekti oli meille iso juttu ja todistimme, että etuvetoluokan autollakin pystyimme ajamaan maailman kärjen vauhtia. Tämä on hyvä pohja ponnistaa ja nyt aletaankin suunnittelemaan seuraavaa kautta, josta jo jotain vääntöjä on meneillään, mutta asiat ratkeavat lopullisesti vuoden loppuun mennessä.

Lopputulokset EK 18:n jälkeen 10.10.2004

1.( 2) Sebastian LindholmA6 1.24.12;5
2.( 1) Jouni Ampuja A6 0.28;7
3.( 3) Juuso Pykälistö A6 1.22;1
4.( 7) Juha Salo N3 2.38;5
5.( 6) Jukka Ketomäki N3 2.51;7
6.( 5) Jari Viita A6 4.24;7
7.( 17) Jarkko Miettinen N3 6.47;0
8.( 30) Juho Hänninen n2 7.16;7

Ryhmä N, yli 2-litraiset

1. Juha Salo, 94
2. Juka Ketomäki, 88
3. Marko Kakko, 43

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa