Kristian Sohlberg
Kansainvälisistä kisoista vauhtia ja kokemusta hakenut Kristian Sohlberg eteni vauhdikkaasti Mitsubishi Lancer WRCstep2-autollaan Kuusankosken ja Kouvolan ympäristössä ajetussa kauden kuudennessa SM-rallissa.'
Sohlberg taisteli pitkään rallin voitosta yhdessä Kosti
Katajamäen kanssa. Peugeot 206 WRC:llä kauden kolmannen
osakilpailuvoittonsa ottanut Katajamäki pystyi kuitenkin pitämään
Sohlbergin seitsemän erikoiskokeen kisassa loppujen lopuksi 43,4
sekunnin turvin takanaan. Ero kasvoi ratkaisevasti kahdella
viimeisellä erikoiskokeella.
- Autosta hajosi voimasiirto ja tulin ne pätkät käytännössä enää
etuvetoisella autolla, kertoi Sohlberg.
Teknisistä vastoinkäymisistä huolimatta hän oli varsin
tyytyväinen suoritukseensa.
- Alla on nyt paljon kilometrejä ja se heijastuu toivotulla tavalla
vauhtiin. Itseluottamus on kohdallaan, mikä näkyy heti myös
kellossa. Tulosta syntyy tavallaan helpommin ja vapautuneemmin.
A-ryhmän tasainen SM-kärki tiivistyi entisestään, kun kaudesta on ajamatta vielä kaksi osakilpailua. Juuso Pykälistö hyytyi Kymenlaaksossa selkeästi kärkikaksikolle, mutta padasjokelainen pystyi silti noukkimaan kisasta ryhmän kolmanneksi korkeimmat pisteet. Sohlbergista Kuusankoskella 20,9 sekuntia hiipunut Pykälistö johtaa yhä sarjaa 59 pisteellä, mutta haastajat tulevat aivan iskuetäisyydellä.
Katajamäellä on koossa 56 ja kauden kaikissa osakilpailussa
tasaisesti tulosta tehneellä Sohlbergilla 54,5 pistettä.
Keskeytykseen kotikulmillaan sortuneella Jouni Ampujalla
arvopisteitä on 46.
- SM-sarjassa kaikki on tosiaankin vielä mahdollista, vinkkaa
Sohlberg.
Kärkivauhti kärsi kolauksen Ampujan kanssa
Kristian Sohlberg ajoi pohjat päivän kahdella ensimmäisellä
erikoiskokeella, mutta hukkasi reilut 24 sekuntia kolmannella,
vajaan kymmenen kilometrin mittaisella ek:lla.
Sohlberg saavutti erikoiskokeella hiljaa ajaneen ja keskeyttämään
joutuneen Ampujan. Ohitustilanteessa kuljettajien ajatukset eivät
kohdanneet toisiaan ja Sohlbergin Mitsubishi kolahti väistöliikkeen
juuri ratkaisevalla hetkellä eteen tehneen Ampujan Fordin
perään.
Heti seuraavassa huollossa korjattu Mitsubishi kärsi sen verran
pahoja vaurioita, että Sohlberg joutui ajamaan yli puolet
erikoiskokeesta käytännössä ilman tehoja.
- Voitto ei välttämättä mennyt vielä kokonaan siihen, mutta turhan
paljonhan niitä sekunteja tuli kolmosella menetettyä. Turbosta
katosivat paineet seitsemän kilometriä ennen erikoiskokeen maalia
ja tulos oli sen mukainen.
Vauhti kohdallaan
Kuusankosken rallin avaus ja samalla kisan pisin, eli 23.17
kilometrin mittainen erikoiskoe osoitti parhaiten, että vauhti on
sopivasti kohdallaan ennen Jyväskylää. Katajamäki jäi Sohlbergille
ensimmäisellä ek:lla 1,2 ja Pykälistö jo 12,3 sekuntia.
- Päätin hyökätä heti alussa. Taktiikka piti hyvin kolmannen
erikoiskokeen tapahtumiin asti.
- Päällimmäinen tavoitteeni oli hakea Kuusankoskelta lisää
vauhdikkaita kilometrejä Suomen MM-rallia varten. Tähän
suoritukseen pitää olla tyytyväinen, vaikka tarjolla olleen voiton
luisuminen käsistä tietenkin harmittaa, sanoi Sohlberg.
SM-sarjan kauden seuraava ja samalla toiseksi viimeinen osakilpailu
odottaa vuoroaan 10. syyskuuta Uudessakaupungissa. Sitä ennen
Kristian Sohlbergin ohjelmaan sisältyy 30. heinäkuuta Tampereella
ajettava Pirelli-ralli ja kauden kohokohta, eli elokuun
ensimmäiseen viikonvaihteeseen ajoittuva Suomen MM-ralli
Jyväskylässä.
Lisätietoja:
Mika Sohlberg
GSM +358 40 9030 555
e-mail: mika.sohlberg@honkaplayboys.com
Kari Aho
GSM +358 50 3017 595
e-mail: kari.aho7@luukku.com