Facebook Twitter Email Pinterest

Valvoline rallin 1. tapahtumarikas ajopäivä

01.10.2005 /

Ralli SM Hyvinkää

Tapahtumarikas ensimmäinen ajopäivä - ennakkosuosikit vaikeuksissa

Ralli SM:n, eli kotimaisen moottoriurheilun huippusarjan kauden viimeinen osakilpailu kaasutellaan kuluvana viikonloppuna Hyvinkään ympäristön vauhdikkailla ja osin jopa liukkailla teillä. Kaksipäiväisen Valvoline rallin ensimmäisenä, kuusi erikoiskoetta käsittävänä kilpailupäivänä saatiin nauttia kauniista syysauringosta ja varsin tapahtumarikkaasta kisasta. Lauantain aikana nähtiin ulosajoja ja muita "tilanteita" kun kuljettajat kaikissa luokissa antoivat kaikkensa taistellessaan kauden viimeisistä, korotetuista SM-pisteistä, ja samalla tietysti jaossa olevista SM-mitaleista. Nimekkäin keskeyttäjä oli ryhmä A:n mestaruudesta taistelemaan lähtenyt Kristian Sohlberg.


Mikkonen johtoasemissa yötauolle, Katajamäki yhä kiinni mestaruudessa

Kristian Sohlberg aloitti päivän vauhdikkaasti Mitsubishi Lancer WRC Step2 -autolla ajava Sohlberg ja SM-pistejohdossa kisaan lähtenyt Kosti Katajamäki olivat päivän ensimmäinen pari avauserikoiskokeella, joka ajettiin Hyvinkään Vauhtipuiston radalla, mies miestä vastaan. "Krisse" oli tällä supererikoiskokeella Kostia nopeampi, mutta Sohlbergin matkanteko katkesi jo toisella EK:lla ulosajoon ja mies sai heittää hyvästit mestaruushaaveilleen. Murheita riitti pitkin päivää myös Katajamäellä, sillä nuorukaisen Peugeot 206 WRC -autoa vaivasivat tekniset ongelmat pitkin päivää.
- Koko ajan tutkitaan kuumeisesti. Moottorissa on jotain häikkää, mutta tarkkaan ei tiedetä mikä siinä on. Ensimmäisessä huollossa ongelma ei ratkennut, Katajamäki selitti turhautuneena tultuaan päivän toiselle huoltotauolle. Tällä kertaa mekaanikot kuitenkin ehkä löysivät vian, sillä parilla viimeisellä EK:lla Katajamäen vauhti parani hieman ja Järviseudun UA:ta edustava mies lähtee sunnuntain reitille neljäntenä. Ja juuri tuo neljäs tila riittäisi Kostille suomen mestaruuden varmistamiseen!

Nopeinta vauhtia ryhmä A:ssa piti lauantaina Rally Drivers Teamia edustava Jarmo Mikkonen Ford Focus WRC:llään, joka intoutui kauden viimeisen osakilpailun ensimmäisenä ajopäivänä kellottamaan peräti viisi pohja-aikaa. Yötauolle mennään siis Mikkosen johtaessa 7,8 sekunnin erolla ennen toisena olevaa Jouni Ampujaa. Valkealan UA:ta edustava Ampuja taiteili nopeimman ajan päivän ensimmäisellä EK:lla ja kaasutteli sen jälkeen tasaisen tarkasti kakkosena. Kolmantena luokassa on Lammin UA:n Heikki Westerlund ja neljäntenä Katajamäki. SM-mitalien värit Ampujan, Katajamäen ja keskeyttäneen Sohlbergin osalta ratkaistaan siis sunnuntain neljän erikoiskokeen aikana.

Hännisellä kova vauhti, menettikö Salo lähes varman mestaruutensa

Hallitseva pienen N-ryhmän suomen mestari Juho Hänninen nousi täksi vuodeksi isompaan luokkaan ja on ollut varsinainen kauden komeetta. Hän oli Valvoline ralliin lähdettäessä SM-pisteissä kolmantena, allaan yksi osakilpailuvoitto "kesäkaudelta". Nyt tämä AKK-Motorsportin valmennusryhmään kuuluva Mitsubishi-kuski sivuaa kauden parasta tulostaan johtaessaan isoa N-ryhmää yötauolle mentäessä. Kaiken kruunaa se, että nuori Savonlinnan UA:n mies on yleiskilpailussa kolmantena, heti ryhmä A:n Mikkosen ja Ampujan perässä!
- Ajat ovat olleet tänään ihan hyviä, mutta vähän on ajaminen vielä sellaista hakemista ja uuteen autoon totuttelua. Autossa on paljon potentiaalia, kunhan vain opitaan ajamaan sitä tasaisesti. Nyt taistelen vain tämän osakilpailun voitosta enkä lähde laskemaan SM-pisteitä. Kyllä ne sitten sunnuntaina maalissa ilmoittavat miten mestaruustaistossa kävi, Hänninen kertoi.

Tuo mestaruustaisto sai päivän viimeisen EK:n viimeisillä metreillä yllättävän ja dramaattisen käänteen, kun melko turvallisessa pistejohdossa kisaan lähtenyt Karkkilan UA:n Juha Salo koukkasi ojan kautta juuri ennen maalia. Siinä rytäkässä rikkoutui peräti kaksi rengasta. Salo ja kartturinsa Mika Stenberg saivat vaihdettua yhden renkaan ja pääsivät nilkuttamaan huoltoon. Niin kauan rengasruljanssissa kuitenkin tuhrautui aikaa, että Salon sijoitus putosi kilpailun toiselta sijalta peräti kahdenneksitoista. Sieltä pitäisi sunnuntain neljän EK:n aikana nousta vähintään kymmenenneksi, jotta suomenmestaruus matkaisi toisen kerran peräkkäin Salon mukana Karkkilaan.
- On puoli voittoa, että ollaan täällä huollossa. Nyt on vain saatava auto kuntoon, jotta päästään huomenna parantamaan sijoitusta. Harmittavaahan tämä on, mutta tällaista sattuu. Huomenna nähdään miten käy. Muutama pistehän on pakko saada, pohdiskeli Salo tuoreeltaan iltahuollossa.

Tällä hetkellä tilanne mestaruuden suhteen näyttää kuitenkin melko hyvältä Pieksämäen UA:n Jari Ketomaan kannalta, jopa hieman paremmalta kuin johtopaikkaa pitävän Hännisen kannalta! Ketomaa on toisena sekä SM-pisteissä että tässä viimeisessä osakilpailussa ensimmäisen kilpailupäivän jälkeen ja jos tilanne pysyy Hännisen, Ketomaan ja Salon kohdalta sunnuntaina ennallaan, niin mestaruuden vie Ketomaa 76:lla pisteellä. Hänninen nousisi voittonsa myötä 71:een pisteeseen joka riitäisi SM-hopeaan. Jos Salo ei yllä sunnuntaiina kymmenenneksi jää hän 69:ään pisteeseen ja SM-pronssille. Hyvin matemaattiseksi siis menee meno isossa N:ssä...

Ketomaa muuten aloitti lauantaipäivän erittäin räväkästi, sillä hän kellotti toiseksi nopeimman ajan Hyvinkään Vauhtipuiston super-EK:lla. Vain ryhmä A:n Jouni Ampuja oli Ketomaata kiireisempi. Kolmospaikkaa isossa N:ssä pitää ensimmäisen ajopäivän jälkeen Salon UA:n Marko Kakko.

Lindroos johtaa, SM-tilanteesta muodostumassa oikea thrilleri

Pieni N:ssä on aina tunnetusti tasaista, eikä Valvoline ralli nähdä poikkeusta tähän "sääntöön", ainakaan ensimmäisen ajopäivän perusteella. Finaalikisaan lähdettäessä peräti viidellä kuljettajalla oli ainakin teoreettiset mahdollisuudet mestaruuteen ja lauantain päätteeksi nuo teoreettiset mahdollisuudet ovat muuttuneet yllättäen koko joukon realistisempaan suuntaan.

Jurvan UA:n Marko Mänty oli SM-pistejohdossa Hyvinkäälle tultaessa, mutta vauhti ei lauantaina ollut parasta mahdollista, sillä mies on yötauolle tultaessa vasta luokan neljäntenä, 32,2 sekuntia johtavaa Joonas Lindroosia perässä. Osasyynä hitauteen ovat varmasti parin Mänty-Kilpeläinen harrastamat kyntöpuuhat:
- Käytiin nelospätkällä ihan rehdisti pellolla. Pois tultaessa etupää vioittui hieman, mutta se saadaan kyllä korjattua. Hyvä vaan että kisan ratkaisut jäävät huomiselle, Mänty pohti positiivista henkeä uhkuen.

Toisena SM-pisteissä ollut Lievestuoreen UA:n Marko Nieminen kellotti pohja-ajan ensimmäisellä EK:lla, mutta ajoi sitten ulos viidennellä EK:lla ja joutui keskeyttämään. EK2:lla nopeinta vauhtia pitänyt Matti Rantanen puolestaan ajoi ulos päivän viimeisellä, eli kuudennella EK:lla. Kolmantena yötauolle tultaessa majaileva Nuorten suomenmestari Kalle Pinomäki oli nopein EK5:llä ja johtopaikkaa 6,6 sekunnin turvin pitävä Joonas Lindroos päivän muilla pätkillä. Kakkosen ensimmäisen ajopäivän jälkeen on Ville Hautamäki.

Niemen ulosajon seurauksena Pinomäen, Hautamäen ja Lindroosin mahdollisuudet mestaruuteen paranivat, ja mukana taistossa on edelleen neljäntenä reitille sunnuntaina lähtevä Mänty.


SM Valvoline ralli 1.-2.10.2005
Kilpailun maali sunnuntaina 2.10. n. klo 13.48

Tuloksia voi seurata lähes reaaliajassa osoitteessa: http://www.tenab.net/

Korotetut SM-pisteet: 24, 20, 16, 13, 10, 8, 6, 5, 4, 3

Lisätietoja SM Valvoline rallista löytyy osoitteessa: http://www.valvolineralli.com/

Kooste kilpailusta sunnuntaina 2.10. MTV3-kanavalla: Motor Forum Extra klo 17.30

Pisteet top 5

1. Teemu Asunmaa / Jani Salo 107.5 pistettä Alavuden UA (R5)
2. Emil Lindholm / Mikael Korhonen 95 pistettä NHD (R5)
3. Mikko Heikkilä / Henri Arpiainen 61 pistettä MäntsMK (R5)
4. Esa Ruotsalainen / Jukka Ruotsalainen 51 pistettä SaarUA (R5)
5. Juha Salo / Mikko Markkula 49.5 pistettä Karkkilan UA (R5)

< Katso kaikki >

Kalenteri 2021

1) 15.-16.1. Arctic Lapland Rally, Rovaniemi
2) 5.-6.2. SM O.K. Auto-ralli, Kouvola
3) 28.-29.5. SM Länsirannikon ralli, Varsinais-Suomi
4) 18.-19.6. SM Pohjanmaa Ralli, Seinäjoki
5) 4.-5.9. SM Ralli Oulu
6) 1.-2.10. Kokkolan UA 60-v SM Juhlaralli

SM-sarja sosiaalisessa mediassa